Tietomurtokohun kohteeksi joutunut Psykoterapiakeskus Vastaamo ei halua kertoa, miten yrityksen tietoturvasta on tähän asti huolehdittu.
Yrityksen hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri vakuuttaa, että Vastaamossa on nyt turvallista asioida ja että toiminta jatkuu normaalisti.
Vastaamo kertoi keskiviikkona joutuneensa tietomurron ja kiristyksen kohteeksi, jolloin osan sen asiakkaista luottamuksellisia tietoja oli joutunut vääriin käsiin. Mediatietojen mukaan kiristäjä olisi vaatinut Vastaamolta noin 400 000 euron edestä virtuaalivaluutta bitcoineja.
Lue myös: Mitä tietoja psykoterapiassa kerätään? Käyttääkö terapeutti ruutuvihkoa?
Kahri sanoo, ettei meneillään olevan rikostutkinnan vuoksi voi kommentoida, millainen yrityksen tietoturva on ollut tietomurron tapahtuessa tai sitä ennen.
Kun Vastaamo sai tiedon tietomurrosta, asiasta tehtiin Kahrin mukaan heti rikosilmoitus sekä ilmoitukset Kyberturvallisuuskeskukseen, Valviralle ja tietosuojavaltuutetulle. Asiaa on selvitetty myös ulkopuolisten riippumattomien asiantuntijoiden kanssa.
– Tämän hetken tiedon mukaan kaikki tietojärjestelmät on tarkastettu ja vahvasti suojattu ja niiden käyttöä valvotaan tehostetusti tietoturva-ammattilaisten toimesta, Kahri sanoo.
Tietoturvan tilanne ennen tietomurtoa selvitetään Kahrin mukaan osana ammattilaisten tutkimusta.
