Psykoterapiakeskus joutui tietomurron ja kiristyksen uhriksi – "Asiakkaidemme luottamuksellisia tietoja on vuotanut"

Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron ja kiristyksen uhriksi. Yhtiö kertoo asiasta tiedotteessaan.

Tiedotteessa kerrotaan, että tuntematon taho oli ilmoittanut yhtiölle saaneensa haltuunsa yhtiön asiakkaiden luottamuksellisia tietoja. Keskusrikospoliisi aloitti asiasta rikostutkinnan ja tapahtumasta ilmoitettiin myös Suomen kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Tutkinnassa paljastui, että Vastaamo oli joutunut tietomurron uhriksi.

– Tiedossamme on, että osan asiakkaistamme luottamuksellisia tietoja on tietomurron seurauksena vuotanut. Nykytiedon mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet, tiedotteessa kerrotaan.

Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo, että psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on heille äärettömän tärkeää ja kaiken heidän toimintansa lähtökohta.

– Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Kahri jatkaa. 

Vastaamon tietojärjestelmiä on tiedotteen mukaan tarkistettu.

– Ne ovat vahvasti suojattu ja niiden käyttöä valvotaan tehostetusti tietoturva-ammattilaisten toimesta. Jatkamme toimenpiteitä. Teemme kaikkemme selvittääksemme tapahtunutta ja pyrimme yhteistyössä viranomaisten kanssa estämään luottamuksellisten tietojen leviämistä. 

Asiasta uutisoi aiemmin Ilta-Sanomat. Lehti kertoo nähneensä verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja, jotka ovat olleet luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niissä on näkynyt asiakkaan nimi.

Lue myös:

    Uusimmat