Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tietokirjailija Ani Kellomäki peräänkuuluttaa tiedostavaa siemailua: "Keskiviikko ei vielä välttämättä riitä skumpan arvoiseksi erityistilanteeksi"

7:59Suomalaiset juomatavat syynissäSuomalaiset juomatavat syynissä
Julkaistu 09.01.2019 15:56

Emmi Niiniaho

Tietokirjailija kannustaa suomalaisia tiedostamaan juomatapansa ja alkoholiin liittyvät viestit, vaikkei kokisi alkoholinkäytön olevan ongelma.

Enemmistöllä suomalaisista ei ole alkoholiongelmaa, mutta se ei tarkoita, etteikö omaa alkoholinkäyttöä voisi tutkia. Tiedostavan siemailun taito -tietokirjan kirjoittanut Ani Kellomäki kiinnitti itse viime vuonna erityistä huomiota siihen, millä tavalla Suomessa puhutaan alkoholista. Aiheesta keskusteltiin Huomenta Suomen aamussa.

Keskustelu keskittyy ääripäihin

Kellomäen mukaan Suomessa käytävä keskustelu alkoholista on melko kärjistynyttä.

– Meillä on sellaiset poterot, joista helposti huudellaan, ainakin somessa. Meillä on se ääripää, jolla on mennyt todella huonosti tai sitten puhumme niistä, jotka eivät juo ollenkaan. Silloin usein hukkuu se iso enemmistö, jossa valtaosa suomalaisista alkoholinkäyttäjistä on, Kellomäki toteaa.

Lue myös: Etkö usko tipattomaan? Tutkimukset lyövät ällikällä: Uskomattomia vaikutuksia

Enemmistöllä Kellomäki viittaa niihin, jotka käyttävät jonkin verran alkoholia, mutta joille se ei vielä ole tai ei välttämättä ikinä tulekaan olemaan ongelma.

Viime vuoden Kellomäki kiinnitti tietoisesti huomiota siihen, millä tavalla Suomessa puhutaan alkoholista, missä se näkyy, minkälaisissa tilaisuuksissa sitä on, miten alkoholista puhutaan lehdistössä tai perheiden kesken, miten se esitetään populäärikulttuurissa, millaisia kaskuja alkoholista on tai mitä jaamme sosiaalisessa mediassa.


Miten ihmisen tulisi tarkkailla omaa alkoholinkulutustaan?

– Ei kannata odottaa, että ongelmia alkaa tulemaan tai että joku huomauttaa juomisesta. Ei tarvitse odottaa, että silmämunat alkavat kellertää, ennen kuin voi reagoida, Kellomäki sanoo.

Kellomäki yrittää kirjallaan havahduttaa ihmisiä siihen, että vaikka ei tekisikään mitään muutoksia juomatapoihinsa, voi tulla tietoiseksi niistä viesteistä, joita ympärillämme jatkuvasti liikkuu. Voi pohtia esimerkiksi sitä, minkälaisia asenteita tulemme välittäneeksi vahingossakin, mitä kuvia jaamme sosiaalisessa mediassa tai mille meemeille naureskelemme.

– Se on jo yksi hyvä askel, vaikkei haluaisikaan muuttaa mitään juomatavoissaan – tulla tietoiseksi siitä, millainen rooli alkoholilla on, Kellomäki toteaa.

Kellomäen tarkoitus ei ole saarnata kenellekään alkoholinkäytöstä, mutta hän haluaa painottaa sitä, että alkoholihetki voisi olla nimenomaan erityinen juhlahetki ja kun alkoholia sitten nauttii, ei siitä tarvitsisi tuntea kamalia omantunnontuskia.

COLOURBOX11675906Tietokirjailijan mukaan sosiaaliseen mediaan saa ehdottomasti ladata kuvia myös alkoholinkäytöstä, mutta kannattaa pohtia, millaista viestiä niillä välittää.COLOURBOX

– Juhla ei voi kuitenkaan olla ihan joka päivä. Keskiviikko ei vielä välttämättä riitä skumpan arvoiseksi erityistilanteeksi – ainakaan joka viikko, Kellomäki linjaa.

Kellomäki toivoo myös, että kun ihmiset jakavat sosiaaliseen mediaan kuvia alkoholista, he miettisivät, minkälaista viestiä he sillä välittävät.  

Lisää aiheesta:

Monet kamppailevat päälle jääneen lomatissuttelun kanssa – tästä tunnistat, että juomisesta on tullut ongelmallista: "Riskijuojien kannattaisi havahtua""Ei tarvitse keksiä tekosyitä" – miten toimia, jos kumppanin alkoholinkäyttö ei tunnu olevan enää hallinnassa?Voiko kuukaudessa sairastua alkoholismiin? Asiantuntijat kertovat, miksi lomatissuttelu on vaaraksiKun Indira, 23, kertoi olevansa alkoholisti, edes läheiset eivät uskoneet: "Vasta kun sanoin unohtaneeni mennä töihin, he ymmärsivät tilanteen vakavuuden"Kuuluuko alkoholi joulupöytään? Aikuisten silmissä hauska ei näytä välttämättä lapsesta samalta: "Jokainen voi miettiä, että..."Kohtuukäytössä opettelemista: Saako aikuinen ottaa jouluna viiniä?
AlkoholiTerveys ja hyvinvointiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Alkoholi
  • 15.10.05:00
    Terveys ja hyvinvointi

    USU: Alkoholikuolemien määrä kääntynyt nousuun – syy mysteeri

  • 8.10.17:44
    Politiikka

    "Haitat Suomeen, voitot ulkomaille" – näin eduskunta kuohui alkoholin kotikuljetuksesta

  • 8.10.14:01
    Orpon hallitus

    Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen eduskunnassa, KD muuta hallitusta vastaan

  • 8.10.13:19
    Yhteiskunta

    Ikäraja, päihtyneet, vaaratilanteet: Näin yritykset vastaavat alkoholin kotiinkuljetuksen haasteisiin

  • 4.10.09:43
    Juomat

    Alkon hinnasto paljastaa, mitä Jallu, Koskenkorva ja muut juomat maksoivat vuonna 1993