Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja

Kuvan pakettiauto ei liity tapaukseen, mutta on samaa merkkiä kuin Marian vuokraama.MTV / AOP / Mapcreator
Julkaistu 08.03.2025 06:29
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Turkulainen Maria koki ikävän tilanteen vuokraamansa pakettiauton vuoksi.

Maria ja hänen kehitysvammainen poikansa olivat helmikuun alussa matkalla Turusta Hämeenlinnaan, kun 24 Rental Networkin vuokra-autolla tehty matka tyssäsi Liedossa. 

Ison yrityksen autonvuokrauspalvelu tunnetaan nimellä 24 Rent.

Maria esiintyy jutussaan vain toisella nimellään, mutta hänen henkilöllisyytensä on tiedossa. Toimittaja on myös nähnyt auton vuokraamiseen liittyvät asiakirjat.

Marian vuokraaman auton mittaristoon syttyi yllättäen varoitusvalo, jonka mukaan kulkuneuvo vaati korjausta.

Varoitusvalo ei kuitenkaan kertonut vian sijaintia tai laatua. Vaikka auto tuntui kulkevan moitteetta, Maria ei halunnut ottaa riskiä ja hän keskeytti matkanteon.

– Jos vika olisi ollut vaikka jarruissa, hän toteaa.

Lue myös: Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

Ei kyytiä hinaajakuskilta

Auton ollessa pientareella Maria otti yhteyttä yrityksen palvelunumeroon, jossa häntä neuvottiin soittamaan paikalle hinausauto.

Palvelunumerosta kehotettiin Mariaa myös pyytämään hinausauton kuljettajalta kyyti.

Koska päivä oli pitkällä ja oli pakkasta, Maria ajoi pakettiauton alhaisella nopeudella Liedon keskustaan, missä he odottivat poikansa kanssa lämpimässä hinausautoa.

Paikalle saapunut hinausautonkuljettaja ei kuitenkaan voinut ottaa kaksikkoa kyytiin, sillä heidän menosuuntansa oli väärä.

Tästä johtuen Maria tilasi taksin palatakseen kotiinsa. Tästä koitui kustannuksia noin 50 euroa.

Reklamointi hankalaa?

Maria koki yrityksen reklamaatiokäytännön hyvin hankalaksi, mutta onnistui kuitenkin käyttämään järjestelmää. Hän laittoi palautteeseen kuvan taksikuitista ja selostuksen tapahtumista.

– Sieltä tuli muutamien päivien kuluttua vastaus, että he eivät korvaa mitään, mikä ei ole heidän syy.

Maria teki vielä toisen reklamaation.

– Selitin siinä tapahtumat vielä vähän tarkemmin. Tuloksena oli sama vastaus, että eivät korvaa tällaisessa tilanteessa. Vaikutti automaattivastaukselta.

– Autoon tuli tekninen ongelma, ja vuokrafirma ei kantanut mitään vastuuta koko asiasta, Maria ihmettelee.

Maksamastaan pakettiauton vuokrasta Maria sai kuitenkin täysimääräisen hyvityksen. Tämän lisäksi yritys lupasi alennusta seuraavasta vuokrauksesta.

– Jos pakettiauto jää taas uudestaan ties minne, eihän sitä sitten oikein uskalla vuokrata, hän pohtii.

Lue myös: Näin suomalaisten tapa vuokrata autoja on muuttunut – nyt mennään jopa tuntitaksalla

Maksettu matka "kädenojennus"

MTV Uutiset tavoitti 24 Rental Networkin kehityspäällikkö Elina Toimisen.

Toiminen ei kommentoi Marian tapausta, mutta kertoo yrityksen käytännöistä vastaavissa tilanteissa.

Toimisen mukaan yrityksen vuokrausehdoissa kerrotaan, että se ei ole lähtökohtaisesti velvollinen korvaamaan kuluja, jos asiakas joutuu jatkamaan matkaansa jollain muulla kulkuvälineellä.

Yritys katsoo tapauskohtaisesti, olisiko asiakkaalle tarjolla toinen vuokra-auto, jotta matkaa pystyisi jatkamaan, mikäli se on keskeytynyt.

– Mutta se pitää totta kai sopia meidän kanssa etukäteen. Ei voi tehdä sellaisia oletuksia, että kaikki kustannukset maksetaan, Toiminen painottaa.

Se on meiltä yleensä sellainen kädenojennus.

Lue myös: Nissanin etupyörä lähti irti kesken kauppareissun – kuluttaja vaati renkaan vaihtaneelta korjaamolta hyvitystä

Auto voi yllättää

Toimisen mukaan asiakkaan taksimatka saatetaan korvata kaupunki- tai taajama-alueilla, jos matka on järkevän ja kohtuullisen hintainen.

– Jos on tosi pitkiä matkoja ja puhutaan sadoista euroista, se on sitten eri asia.

Toiminen myöntää, että teknisten laitteiden kanssa voi käydä yllättäviä tilanteita. Näin on myös nykyaikaisten ja huollettujen autojen ollessa kyseessä.

Toiminen vakuuttaa, että yritys pyrkii aina auttamaan asiakastaan.

– Ei ole mitenkään järkevää liiketoimintaa, että ei haluaisi asiakkaiden palaavan palvelun käyttäjäksi.

Katso myös: Autoliiton Teppo Vesalaisen vinkit auton valmisteluun ennen reissua

10:22imgKatso video: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen jakaa vinkkinsä auton valmisteluun ennen matkalle lähtöä.

Lue myös: 

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..." 

Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat