Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikuluja

Kuvan pakettiauto ei liity tapaukseen, mutta on samaa merkkiä kuin Marian vuokraama.
Kuvan pakettiauto ei liity tapaukseen, mutta on samaa merkkiä kuin Marian vuokraama.MTV / AOP / Mapcreator
Julkaistu 08.03.2025 06:29
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

lifestyle@mtv.fi

Turkulainen Maria koki ikävän tilanteen vuokraamansa pakettiauton vuoksi.

Maria ja hänen kehitysvammainen poikansa olivat helmikuun alussa matkalla Turusta Hämeenlinnaan, kun 24 Rental Networkin vuokra-autolla tehty matka tyssäsi Liedossa. 

Ison yrityksen autonvuokrauspalvelu tunnetaan nimellä 24 Rent.

Maria esiintyy jutussaan vain toisella nimellään, mutta hänen henkilöllisyytensä on tiedossa. Toimittaja on myös nähnyt auton vuokraamiseen liittyvät asiakirjat.

Marian vuokraaman auton mittaristoon syttyi yllättäen varoitusvalo, jonka mukaan kulkuneuvo vaati korjausta.

Varoitusvalo ei kuitenkaan kertonut vian sijaintia tai laatua. Vaikka auto tuntui kulkevan moitteetta, Maria ei halunnut ottaa riskiä ja hän keskeytti matkanteon.

– Jos vika olisi ollut vaikka jarruissa, hän toteaa.

Lue myös: Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

Ei kyytiä hinaajakuskilta

Auton ollessa pientareella Maria otti yhteyttä yrityksen palvelunumeroon, jossa häntä neuvottiin soittamaan paikalle hinausauto.

Palvelunumerosta kehotettiin Mariaa myös pyytämään hinausauton kuljettajalta kyyti.

Koska päivä oli pitkällä ja oli pakkasta, Maria ajoi pakettiauton alhaisella nopeudella Liedon keskustaan, missä he odottivat poikansa kanssa lämpimässä hinausautoa.

Paikalle saapunut hinausautonkuljettaja ei kuitenkaan voinut ottaa kaksikkoa kyytiin, sillä heidän menosuuntansa oli väärä.

Tästä johtuen Maria tilasi taksin palatakseen kotiinsa. Tästä koitui kustannuksia noin 50 euroa.

Reklamointi hankalaa?

Maria koki yrityksen reklamaatiokäytännön hyvin hankalaksi, mutta onnistui kuitenkin käyttämään järjestelmää. Hän laittoi palautteeseen kuvan taksikuitista ja selostuksen tapahtumista.

– Sieltä tuli muutamien päivien kuluttua vastaus, että he eivät korvaa mitään, mikä ei ole heidän syy.

Maria teki vielä toisen reklamaation.

– Selitin siinä tapahtumat vielä vähän tarkemmin. Tuloksena oli sama vastaus, että eivät korvaa tällaisessa tilanteessa. Vaikutti automaattivastaukselta.

– Autoon tuli tekninen ongelma, ja vuokrafirma ei kantanut mitään vastuuta koko asiasta, Maria ihmettelee.

Maksamastaan pakettiauton vuokrasta Maria sai kuitenkin täysimääräisen hyvityksen. Tämän lisäksi yritys lupasi alennusta seuraavasta vuokrauksesta.

– Jos pakettiauto jää taas uudestaan ties minne, eihän sitä sitten oikein uskalla vuokrata, hän pohtii.

Lue myös: Näin suomalaisten tapa vuokrata autoja on muuttunut – nyt mennään jopa tuntitaksalla

Maksettu matka "kädenojennus"

MTV Uutiset tavoitti 24 Rental Networkin kehityspäällikkö Elina Toimisen.

Toiminen ei kommentoi Marian tapausta, mutta kertoo yrityksen käytännöistä vastaavissa tilanteissa.

Toimisen mukaan yrityksen vuokrausehdoissa kerrotaan, että se ei ole lähtökohtaisesti velvollinen korvaamaan kuluja, jos asiakas joutuu jatkamaan matkaansa jollain muulla kulkuvälineellä.

Yritys katsoo tapauskohtaisesti, olisiko asiakkaalle tarjolla toinen vuokra-auto, jotta matkaa pystyisi jatkamaan, mikäli se on keskeytynyt.

– Mutta se pitää totta kai sopia meidän kanssa etukäteen. Ei voi tehdä sellaisia oletuksia, että kaikki kustannukset maksetaan, Toiminen painottaa.

– Se on meiltä yleensä sellainen kädenojennus.

Lue myös: Nissanin etupyörä lähti irti kesken kauppareissun – kuluttaja vaati renkaan vaihtaneelta korjaamolta hyvitystä

Auto voi yllättää

Toimisen mukaan asiakkaan taksimatka saatetaan korvata kaupunki- tai taajama-alueilla, jos matka on järkevän ja kohtuullisen hintainen.

– Jos on tosi pitkiä matkoja ja puhutaan sadoista euroista, se on sitten eri asia.

Toiminen myöntää, että teknisten laitteiden kanssa voi käydä yllättäviä tilanteita. Näin on myös nykyaikaisten ja huollettujen autojen ollessa kyseessä.

Toiminen vakuuttaa, että yritys pyrkii aina auttamaan asiakastaan.

– Ei ole mitenkään järkevää liiketoimintaa, että ei haluaisi asiakkaiden palaavan palvelun käyttäjäksi.

Katso myös: Autoliiton Teppo Vesalaisen vinkit auton valmisteluun ennen reissua

10:22Näin valmistelet auton reissua vartenKatso video: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen jakaa vinkkinsä auton valmisteluun ennen matkalle lähtöä.

Lue myös: 

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..." 

Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Antti pettyi ostamaansa hybridiin ja teki rikosilmoituksen – käytettyjen autojen jättiliike kommentoi alaa: "Eihän meidän intressi ole..."Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuojaViiden jälkeen -juontaja Mikko Suursalmen laskettelureissusta alkoi vuoden piina – nyt italialaisfirma uhkailee jo oikeustoimilla Hajottiko huolimaton hinurikuski sähköauton akuston? Jäätävälle 28 000 dollarin laskulle etsitään maksajaa rapakon takanaJari teki autokaupat Virossa, sitten alkoi yli vuoden kamala vääntö – varoittaa nyt muita: "Ymmärsin, että minulle satuillaan ja pidetään tyhmänä ulkomaalaisena"OP-ryhmältä auton liisannut mies avautuu vastoinkäymisistään: "Olen vältellyt tätä somepostausta loppuun saakka, nyt en enää halua"
KuluttajariidatLiikenneAuton viatVuokra-autotYritykset ja bränditTurkuLietoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista