Teppo antoi "virheellistä ohjaustapaa suosineille rattimiehille" vinkin, joka tehosi hienosti: "Suosittelen sen käyttöä kaikille rattia leipoville"

Näin säädät ajoasennon kohdalleen – paksu talvitakki voi olla riski 4:14
Näin säädät ajoasennon kohdalleen. Oikeassa ajoasennossa auton hallinta on mahdollista yllättävissäkin tilanteissa. Väärä ajoasento voi johtaa jopa vakavaan loukkaantumiseen, jolta olisi oikealla ajoasennolla vältytty.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Pitääkö kädet olla ratissa ”kymmentä vaille kaksi” -asennossa kuten autokoulussa opetettiin vai onko joku muu ote parempi?

Vastaus:  Turvallinen ratin käsittely edellyttää kahta kättä tukevasti ohjauspyörän kehällä. Se, mikä on käsien oikea paikka, riippuu pitkälti ohjauspyörän muotoilusta – olennaista kuitenkin on, että kädet ovat suoraan ajettaessa alimmillaan ohjauspyörän puolivälin korkeudella.

Auton ohjauspyörästä eli kansanomaisemmin ratista tulisi pyrkiä pitämään kiinni tukevasti kahdella kädellä aina, kun se on mahdollista – luonnollisesti on selvää, että ohjauspyörää tiukemmin käännettäessä, tiettyjä toimintoja käytettäessä sekä manuaalivaihteisessa autossa myös vaihdetta vaihdettaessa on toinen käsi hetkellisesti irrotettava ratin kehältä.

Sillä, onko tukeva kahden käden ote kellotaulua ajatellen ”kymmentä vaille kaksi” vai varttia vaille kolme, ei oikeastaan ole merkitystä. Kahdesta edellä mainitusta luontevamman sanelee oikeastaan käytettävissä olevan auton ohjauspyörän muotoilu.

Olennaista kuitenkin on, että molemmat kädet puristavat ohjauspyörän kehää ja ovat korkeussuunnassa ajateltuna alintaan ratin puolivälin korkeudella (siis ”varttia vaille kolme” -asennossa). Mikäli käsiä pitää tätä alempana, ei nopea ja tarkka ohjausliike esimerkiksi yllättävässä väistö- tai luistotilanteessa ole mahdollinen.

Tukevaa otetta ei korvaa se, että toisen käden peukalo tai muu sormi hieman avustaa ohjauspyörän kehällä vaan molemmilla käsillä on oikeasti puristettava kehää. Peukaloille on usein varattu omat luontevat paikkansa. 

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Tyypillisiä virheitä

Usein ohjauspyörää näkee käsiteltävän yhdellä kädellä niin sanotulla kämmenpohjaotteella. Ensinnäkin tällainen ote lipeää ohjauspyörästä helposti äkkinäisessä tilanteessa. Lisäksi yhdellä kädellä ajettaessa tulee esimerkiksi väistötilanteessa herkästi tehtyä tarpeettoman suuria ohjausliikkeitä, jolloin auto käyttäytyy levottomammin ja sen hallinta menetetään herkemmin.

Aikanaan autokoulussa liikenneopettajan töitä tehdessäni kehotin tätä virheellistä ohjaustapaa suosineita rattimiehiä katsomaan ralliauton sisältä kuvattua incar-kuvaa ja kiinnittämään huomiota siihen, moniko rallikuljettaja leipoo ohjausta yhdellä kädellä, kämmenpohjalla. Tämä metodi toimi hienosti ja suosittelen sen käyttöä yhä kaikille rattia taikinan tavoin leipoville.

Toinen yleisesti näkyvä väärä tapa ohjauksen käsittelyyn on ratin lypsäminen alakautta. Yleensä tähän sortuvat kuljettajista ne, jotka pitävät kiinni ohjauspyörästä liian alhaalta eli kehän puolivälin alapuolelta. Ratin lypsäminen on paitsi naurettavan näköistä, ennen kaikkea erittäin hidas ja epätarkka tapa ohjata autoa.

Myöskään ohjauspyörän puolat eivät ole sitä varten, että niistä kuuluisi pitää kiinni: moottoripyörää ajetaan sarvista – autoa ohjauspyörän kehältä.

Odottamattomat, yllättävät tilanteet

Oikea ote ohjauspyörästä on turvallisuuden kannalta erittäin tärkeä. Esimerkiksi hätäväistö ja luistonoikaisu vaativat kuljettajalta nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä, jotka onnistuvat vain oikealla otteella. Myös renkaan tyhjentyessä yllättäen maantienopeudessa on tärkeää, että ratista pidetään kunnolla kiinni. 

Nykyautoissa yleisesti käytössä olevat kaista-avustimet ovat erinomaisia, turvallisuutta lisääviä varusteita. Kuitenkin aika-ajoin lähes jokaisen auton kaista-avustin tekee virhetulkintoja ja pyrkii kääntämään ohjauspyörää tarpeettomasti. Näissä tilanteissa on erityisen tärkeää, että kuljettaja pitää ohjauspyörästä kaksin käsin, kunnon otteella, jotta koneellinen ohjauspyöränkääntö on voitettavissa lihasvoimin. Kaista-avustimesta löytyy lisätietoa tästä artikkelista.

Lue myös:

    Uusimmat