Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"
Teslan uusi erikoinen yoke-ratti löytyy Model S:n ja Model X:n tehokkaimmista Plaid-versioista. Tämä ratti nähdään myös Eurooppaan saapuvissa Plaideissa.
”Käsiin sattuu.”
Näin alkaa amerikkalaisen kuluttajalehden Consumer Reportsin testijuttu Teslan uudesta, suorakulmaisesta ratista.
Lehti testasi perinteisestä poikkeavaa rattia kymmenen kuljettajan voimin, eikä löytänyt siitä juurikaan hyviä puolia. Kuljettajien kädet lipesivät ”lentokoneratin" kahvoilta, ja isot käännökset tuntuivat jopa mahdottomilta.
Ratin muodosta löytyi myös pientä hyötyä: Model S -mallissa mittaristo on perinteisellä paikalla kuljettajan edessä, ja uutuusratin ansiosta näkymä siihen on hyvä.
Siihen kiitokset sitten jäävätkin.
Tuulilasinpyyhkijöitä, vilkkuja ja äänimerkkiä käytetään ratissa olevista säätimistä, ja testikuljettajille sattui runsaasti virhepainalluksia. Käännöksissä soitettiin vahingossa torvea, laitettiin pyyhkijöitä päälle tahattomasti ja vilkutettiin väärään suuntaan sekä väläyteltiin kaukovaloja vastaantulijoille.
Monet testikuljettajat valittivat käsiensä lipeävän kahvoilta.
– Peruuttaessani käteni lipesivät ratista useita kertoja, mikä oli hämmästyttävää, sanoo Consumer Reportsin autoinsinööri Alex Knizek.
Kuljettajat valittivat käsien kipeytyvän ratin paksujen kahvojen ja kovan materiaalin vuoksi. Autopilot-ajoavustimesta huolimatta kädet on pidettävä ratissa, sillä Tesla ei aja vielä autonomisesti.
Turvallisuusriski?
Consumer Reports kehuu Teslaa sähköautoilun edelläkävijäksi, jonka innovaatioita monet suuret autovalmistajat ovat seuranneet. Suorakaiteen muotoinen ratti ei kuitenkaan saa lehdeltä kiitosta, vaan sitä pidetään jopa potentiaalisena turvallisuusriskinä.
Lehden mukaan Yhdysvalloissa ei enää saa perinteistä ohjauspyörää Model S:ään tai X:ään, ei edes lisävarusteena.
Ohjauskahvan puolustajat ovat muistuttaneet, että sellaisella varustetulla Tesla Model S Plaidilla ajettiin rataennätys Nürburgringillä. Lehti kuitenkin huomauttaa, että rata-ajossa ohjausliikkeet ovat pieniä, toisin kuin arkipäiväisessä pyörityksessä.
Tesla ei ole halunnut kommentoida Consumer Reportsin testiä. Autovalmistaja ei ole lehden mukaan vastannut sen toimittajien kysymyksiin enää yli kahteen vuoteen.
Uusimmat
-
14:10
Niko Saarinen kauhusta kankeana: "Ei ole koskaan jännittänyt näin paljoa"
-
14:05
Leijonajoukkueen johto joutui kohuotsikoihin – selvitys väitetystä ryyppyreissusta valmistui
-
14:04
Poliisioperaatio Oulussa
-
14:03
Nord Stream -kaasuputkiräjähdyksessä vuotaneen metaanin vaikutukset ilmastoon selvillä
-
14:02
Kesätyöntekijä: Nämä viisi asiaa sinun tulee tietää
-
13:53
Krista Kiuru paljastaa hetken, jolloin Suomen poikkeusolot pantiin alulle: "Sanna Marin otti meidät vastaan yövarustuksessa"
-
13:53
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
13:44
Ruotsin puolustuskomitea: Varusmiesten määrää lisättävä
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:38
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
12:46
Jopa vuosia piileskelleitä etsintäkuulutettuja kaivettiin esiin Turussa
-
12:42
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä poistuu tänään käytöstä – Ilmavoimien komentajalla kunniatehtävä
-
12:31
Tupac Shakurin kuolinpesä uhkaa artisti Drakea oikeustoimilla tekoälykappaleen vuoksi
-
12:18
STT:n tiedot: Hallituksella kolme vaihtoehtoa kotitalousvähennyksen leikkaamiseen
-
12:17
"Veri-Pena" takaisin kaukaloon – Pelicansin rivistössä toinenkin merkittävä muutos
-
12:06
Olkiluoto 3:n huolto jatkuu yli viikon – myös kakkosyksikkö irrotetaan sähköverkosta
-
Lataa lisää