Ammattimies näyttää, kuinka auton peilit kannattaa oikeasti säätää – tällaiset näkymät niihin on tarkoitus saada
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miten auton peilit säädetään oikein?
Vastaus: Kuljettajan on koko ajan oltava tilanteen tasalla myös siitä, mitä tapahtuu auton sivuilla ja takana. Peilien oikeat säädöt ovat tässä avainasemassa.
Ennen peilien säätöä on tärkeää säätää ajoasento oikein. Ajoasento on syytä tarkastaa aina ennen ajoon lähtöä – siis myös siinä tapauksessa, että olisi ajanut autolla viimeksi itse. Jo pelkästään erilaiset kengät tai eri vahvuinen takki kuin viime kerralla ajettaessa saattavat aiheuttaa tarpeen hienosäätää ajoasentoa.
Sivupeilien säätö
Aika monesta autosta löytyy nykyään sivupeilejä koskeva asetusvalikko. Sen sisällöissä saattaa olla merkkikohtaisia eroja. Tyypillisesti valittavissa on molempien sivupeilien samanaikainen säätö, oikeanpuoleisen sivupeilin lasku peruutettaessa sekä peilikoteloiden kääntyminen koria päin lukittaessa auto.
Kun sivupeilien samanaikainen säätö on aktivoituna, säätyy auton oikea sivupeili vasenta säädettäessä. Omien kokemusteni perusteella tämä ei ole ollut kovin toimiva ominaisuus, joten kytkenkin sen pääsääntöisesti pois päältä ja säädän molemmat sivupeilit erikseen, jolloin saan ne varmasti itselleni sopiviksi, ilman kompromisseja. Jos kuitenkin tuntuu siltä, että itse saa ominaisuuden kanssa säädettyä peilit, kuten kuuluukin, voi ja kannattaa sitä luonnollisesti käyttää.
Oikeanpuoleisen sivupeilin lasku kytkettäessä peruutusvaihde saattaa taskupysäköintitilanteessa auttaa hahmottamaan, missä auton oikea takapyörä kulkee ja estämään tämän osumisen jalkakäytävän reunaan. Itse kytken kuitenkin tämänkin ominaisuuden aina pois päältä, koska autolla tulee peruutettua huomattavasti useammin muuten kuin taskuun. Näissä tilanteissa on olennaista, että peilistä näkee tien pinnan ja takapyörän sijaan pidemmälle taaksepäin.
Peilikoteloiden taitto koria vasten aina lukittaessa auto kuluttaa kääntömoottoreita – varsinkin pakkasella, jos kotelot ovat jäätyneet. Näin ollen itse olen päätynyt tämänkin ominaisuuden varsin usein deaktivoimaan.
Peilikotelot ovat kuitenkin käännettävissä nappulasta aina silloin, kun toiminnolle on oikeasti tarvetta. Toisaalta, jos autossa on avaimeton lukitusjärjestelmä, saattaa peilikoteloiden kääntötoiminnon päällä pitämisestä aina kuitenkin olla hyötyä.
Jos järjestelmä on toteutettu niin, että minkä tahansa oven kahvaan tarttuminen avaa lukituksen, ei ole mahdollista kokeilla, menivätkö ovet lukkoon. Tällöin peilikoteloiden kääntyminen koria vasten on hyvä signaali kuljettajalle siitä, että ovet ovat lukittuneet.
Kun asetukset ovat itselle mieleiset ja ajoasento oikein säädetty, on aika säätää itse peilit. Nykyään säätö tapahtuu pääsääntöisesti sähköisesti, jolloin se tehdään näppärästi kuljettajan paikalta normaalissa ajoasennossa istuen.
Mikäli autossa on vielä mekaanisesti säädettävät peilit sähköisten sijaan, kannattaa säädöt tehdä ennen turvavyön kytkemistä, jolloin kurottelu oikean sivupeilin säätövivun luo onnistuu helpommin. Mekaanisesti säädettävien peilien kohdalla joutuu tarkistamaan säädön oikeellisuuden palaamalla alkuperäiseen istuma-asentoon ja sitten taas kurottautumalla tarvittaessa säätämään lisää.
Molemmista sivupeileistä tulisi nähdä normaalissa ajoasennossa istuttaessa vähän auton kylkeä ja suoraan taaksepäin.
Peilien lämmittimet
Mikäli sivupeilit ovat märät, jäässä tai huurteessa, kannattaa peilinlämmittimet kytkeä päälle.
Tyypillisesti sivupeilit huurtuvat myös talviaikaan ajettaessa kylmästä ulkoilmasta lämpimään ja kosteaan pysäköintihalliin. Tilannetta kannattaa ennakoida aloittamalla peilien lämmitys jo viitisen minuuttia ennen halliin ajoa, jolloin äkillinen huurtuminen on ehkäistävissä. Pysäköintihalleissa sivupeilejä tarvitaan yleensä aina.
Taustapeilin säätö
Taustapeili säädetään pääsääntöisesti manuaalisesti. Oikea tapa tarttua peiliin on ottaa kiinni kehyksestä sen sijaan, että painaisi sormenjäljen peilin lasiin.
Taustapeili tulee säätää niin, että peilistä näkyy takalasin läpi suoraan taaksepäin. Osassa autoja takaistuimien pääntuet saattavat haitata taustapeilinäkymää. Mikäli näin on, kannattaa pääntuet laskea ala-asentoon silloin, kun kyseisillä istuinpaikoilla ei ole matkustajia.
Tällöin on kuitenkin ehdottoman tärkeää huolehtia siitä, että pääntuet muistetaan nostaa takaisin oikealle korkeudelle heti, kun takaistuimelle taas otetaan matkustajia. Optimaalinen korkeus pääntuelle on, että sen yläreuna olisi matkustajan päälaen korkeudella.
Myös taustapeilin himmennysominaisuuteen on syytä tutustua etukäteen. Sen tehtävänä on estää kuljettajan häikäistyminen takana ajavan valoista. Peilin himmennys tapahtuu autosta riippuen joko automaattisesti (mikäli toiminto on asetusvalikosta aktivoituna) tai sitten mekaanisesti, peilin alla olevasta vivusta vääntämällä.
Peileistä ei näe kaikkea
Vaikka peilit on huolellisesti säädetty, on kuljettajan olennaista pitää mielessä, että peileistä ei näe kaikkea. Auton rinnalle jääviin katveisiin on tärkeää havainnoida päätä kääntämällä aina ennen kääntymistä ja kaistanvaihtoa - auton iästä ja varustelusta riippumatta.
Osassa autoja olevat kaistanvaihto- ja katveavustimet toki pyrkivät varoittamaan kuljettajaa katveessa olevasta autosta. Kyseessä on kuitenkin tekniset laitteet, joihin saattaa tulla vikoja. Ne voivat myös kytkeytyä pois päältä kuljettajan asiaa huomaamatta.
Esimerkiksi perävaunua vedettäessä kaistanvaihtoavustin ei pääsääntöisesti toimi. Osassa autoja kuljettajan pitää huomata kytkeä se uudelleen toimintaan perävaunun irrottamisen jälkeen. Kaistanvaihto- tai katveavustin ei myöskään kykene useinkaan havaitsemaan takaa lähestyvää pyöräilijää tms.
Uusimmat
-
00:06
Zelenskyi kutsui KOK-pomon vierailemaan etulinjakaupungissa: "Jotta hän näkee ihan itse, että neutraliteettia ei ole olemassa" – MTV seurasi sotaa perjantaina 27.1
-
00:02
Suomalaisten luottamus taksiliikenteeseen on romahtanut viidessä vuodessa – näin asuinalue vaikuttaa luottamukseen
-
22:52
Kristiina Mäkelä avasi kautensa Saksassa – asiantuntijalta yksi iso huomio tästä suorituksesta
-
22:43
Michael Joly ja Joona Ikonen käyvät huimaa pörssikisaa, molemmat illan sankareita – katso SM-liigakierroksen kaikki maalit
-
22:29
Australiassa etsitään kadonnutta radioaktiivista kapselia – uskotaan pudonneen kaivokselta tulleesta kuorma-autosta
-
22:23
Volodomyr Zelenskyilta kova peliliike – nyt pallo on KOK:n Thomas Bachilla: "Hän näkee ihan itse, että neutraliteettia ei ole olemassa"
-
22:08
Israelilaisviranomaiset: Ainakin seitsemän ihmistä kuollut synagoga-ampumisessa Itä-Jerusalemissa
-
22:08
Jussi Tapolalta suorat sanat Tampereen paikallisesta – Tappara jäi ihmettelemään ”laatua ja nopeutta”
-
22:02
Salatut elämät -tähti Pete Lattulle tarjottiin aikoinaan erikoista fanilahjaa: "Yritti itsepintaisesti antaa omaa perintöään"
-
21:59
Olli Jokinen pettyi omiinsa – Jukureiden pelissä ”erittäin epätavallisia” piirteitä
-
21:53
Sami Niku naulasi kahdesti – Jukka Rautakorpi jakeli kehuja suuntaan jos toiseen
-
21:52
MM-jalkapallon rumasta episodista ratkaisu – tämä sikailu poiki tähtipelaajille pelikieltoa
-
21:43
Historiallinen käänne: Vihreään siirtymään sijoitettiin viime vuonna yhtä paljon kuin fossiilisiin polttoaineisiin – Kiina investointien ykkösenä
-
21:42
Ukraina saa länneltä pian tuekseen maailman parasta kalustoa – suomalaisasiantuntija: "Näillä alkaa olla jo merkitystä"
-
21:14
Tampereen paikallisessa dramaattinen loppu, sarjakärki Lukko hävisi taas – näin SM-liigassa pelattiin perjantaina
-
21:08
Venäjä karkottaa nyt Latvian suurlähettilään – kaksi viikkoa aikaa poistua maasta
-
21:06
Tältä näyttää Ota rahat ja juokse -ohjelman sellissä! Kilpailijoita kuulustellaan 30 tuntia
-
21:01
Moskovassa kulkee metrolinja, jolla Putin voidaan tarvittaessa evakuoida – tällainen on mystinen Metro-2
-
20:39
Suomalaisnuorukaiselta ennätyksellinen keihäskaari – Oliver Helanderin ME-lukemat jäivät kauas taakse
-
20:37
Kameramies iski lähietäisyydelle kesken vaatteidenvaihdon – Ebba Anderssonilla kiehahti maailmancupissa
-
Lataa lisää