Liikenteelle lisäbudjetista 19 miljoonaa – "pelkkä korjaustarve vaatisi miljardeja"

Hallitus on päättänyt antaa vuoden 2015 budjetista 19 miljoonaa euroa liikenteelle. Se on pieni pisara siihen nähden, mitä teiden kunnossapitoon tarvittaisiin. Tarve olisi miljardeja.

– Onhan se tietenkin aina parempi kuin nolla. Raha menee kehittämiseen, jossa parannetaan jotakin tiettyä ongelmakohtaa kuten Varkaiden ja Joensuun väliselä valtatiellä. Olemassa olevien teiden rakenteellinen haaste vaatii kuitenkin miljardiluokan investointeja, jonka parlamentaarinen työryhmäkin on myöntänyt, kertoo Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja. 

Yhdeksästätoista miljoonasta eurosta 7 miljoonaa menee Varkauden ja Joensuun väliselle valtatielle. Lähes samankokoinen potti 6,3 miljoonaa menee valtatielle 3 Kyröskosken ja Parkanon välillä. Idässä valtatiellä 5 Mikkelin ja Juvan välillä ahdas väylä on määrä rakentaa nelikaistaiseksi keskikaiteelliseksi tieksi. Raha ei aivan tähän riitä, mutta hanke saadaan alkuun.

Kolmostiellä rakennetaan yksi keskikaiteellinen ohituskaista sekä yksi risteyssilta. Tähän raha puolestaan riittää. 

Edullinen öljy ja taloustilanne tieremonteille

Rahjan mukaan nyt öljyn hinnan ollessa alhaalla ja taloustilanteen kehnompi olisi järkevä aika rakentaa ja ylläpitää teiden infraa, muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.

– Helsingissä rakennetaan länsimetroa ja kehärataa, mutta muuallakin Suomessa pitäisi edistää hankkeita. 

Rahjan mielestä tiehankkeilla pitää saada aikaan yhteiskunnallisesti kannattavaa lopputulosta. Hankkeiden pitää olla sellaisia, että ne parantavat esimerkiksi elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.

– Hankkeiden pitää olla hyötykustannussuhteeltaan hyviä, Rahja painottaa.   

Suomen elinkeinoelämä on antanut etumatkaa muille eurooppalaisille toimijoille.

– Meillä pitäisi olla paremmin tieasiat kuin heillä, sillä meillä on enemmän esimerkiksi matkan pituuksista ja säästä johtuvia ongelmia. Näin ei kuitenkaan ole. 

Esimerkiksi Ruotsi on satsannut huomattavasti enemmän liikenneväyliin kuin Suomi.

– Ruotsi käyttää kaksin- jopa kolminkertaisesti enemmän resursseja tiestöön kuin Suomi. Suomi käyttää näihin asioihin todella vähän rahaa.

 

Lue myös:

    Uusimmat