Tehot irti työleiristä! Näin paljon mökkipuuhat kuluttavat kaloreita: "Ihan kelpo lukemat"

2:27
KATSO VIDEO: Mökin ostanut kaupunkilainen Sanna Vaara kertoo, millaisille ihmisille mökkeily ei sovi.

Mökillä on helppo harrastaa hyötyliikuntaa. Viiden jälkeen -ohjelmassa vieraillut liikuntatieteiden tohtori Arto Pesola kertoi, miten erilaiset pihapuuhat vaikuttavat lihaksiin ja energiankulutukseen.

Mökin rentoutumispaikaksi hankkivat saattavat pettyä huomatessaan, että rauhoittumisen sijaan edessä on varsinainen työleiri – riippuen toki mökin varustelusta.

Pihapuuhiin tympeästi suhtautuvien kannattaa pitää mielessä, että nouseminen lepotuolista on hyväksi terveydelle. Istuessa suuret asentoa ylläpitävät lihakset lepäävät käyttämättöminä, mikä laskee energiankulutuksen lepotasolle. Kun lihakset eivät kuluta veressä kiertäviä ravintoaineita, ne alkavat vähitellen siirtyä keskivartalolle aiheuttaen terveyshaittoja.

Toistuva ja pitkäkestoinen istuminen lisää esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistövaivoja sekä lisää riskiä sairastua muun muassa tyypin 2 diabetekseen ja sydänsairauksiin. Paikallaanolon katkaiseminen liikuskelulla vähentää istumisen haittoja.

Pihalla odottavat askareet ovat siis terveyttä edistävää hyötyliikuntaa. Liikuntatieteiden tohtori Arto Pesola kertoi Viiden jälkeen -ohjelmassa, mitä lihaksia mökin kuntopiirissä saa treenattua ja paljonko pihapuuhat polttavat kaloreita.

Laskelmat perustuvat 70-kiloisen miehen energiankulutukseen. Ihmisen perusaineenvaihdunta kuluttaa noin yhden kilokalorin tunnissa painokiloa kohden – 70-kiloisella henkilöllä tämä tarkoittaisi siis 70 kilokaloria tunnissa. Tähän lisätään tutkimuksista saatu tieto erilaisten liikuntamuotojen aineenvaihduntaa kasvattavista vaikutuksista.

Alla olevat luvut ovat keskiarvoja. Energiankulutukseen vaikuttavat esimerkiksi liikunnan intensiteetti ja ihmisen lihasmassa.

Mikä saa pesunkestävän kaupunkilaisen ostamaan ensimmäisen näkemänsä mökin? Katso Sanna Vaaran haastattelu yllä olevalta videolta!

Halonhakkuu

Puiden pilkkominen kuluttaa 70-kiloisella miehellä noin 441 kilokaloria tunnissa. Halonhakkuu aktivoi sekä ylä- että alavartaloa, minkä lisäksi raskaan kirveen heiluttelu sekä puiden nostelu pölkylle lisäävät energiankulutusta.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

– Energiankulutuksena ihan kelpo lukemat, Pesola sanoo.

Liikuntamielessä halonhakkuun miinus on puuhan staattisuus, sillä puita pilkkoessa ollaan melko lailla paikoillaan. Liikettä voi lisätä esimerkiksi nostamalla halkaistun pölkyn heti jonnekin muualle.

Nurmikonleikkuu

Nurmikon leikkaamiseen liittyvä kävely ja työntäminen ovat dynaamista lihastyötä, mikä on keholle parempi kuin staattinen samantyyppisenä toistuva lihastyö. Moottoroidulla muttei vetävällä ruohonleikkurilla työskentely kuluttaa noin 404 kilokaloria tunnissa.

Jos nurmikonleikkuusta haluaa enemmän tehoja irti, kannattaa ruohon antaa kasvaa hieman pidemmäksi vastusta saadakseen. Vanhanaikaisen moottoroimattoman ruohonleikkurin työntäminen kuluttaa lisäkaloreita ja säästää bensaa.

Veden kantaminen

Veden kiikuttaminen mökkiin on hyvää liikuntaa etenkin, jos sankoja tai kanistereita kantaa ylämäkeen. Veden kantaminen pistää isot lihakset käyttöön ja aktivoi keskivartaloa.

Pesola arvioi, että 10 litran sankoja ylämäkeen kuljettamalla kuluttaa vähintään saman verran energiaa kuin ruohoa leikkaamalla – eli ainakin 400 kaloria tunnissa.

Haravointi

Haravoinnissa ollaan melko paikallaan ja suurten lihasryhmien sijaan aktivointia saavat lähinnä ylävartalon lihakset. Monipuolisen kuormituksen puute näkyy vähäisempänä energiankulutuksena: 70-kiloinen mies saa haravointipuuhissa kulutettua noin 294 kaloria tunnissa.

Koordinaatiokykyä voi harjoittaa vaihtamalla puolta, jolla haravoi.

Katso koko keskustelu alla olevalta videolta.

8:56

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja