Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksi asia voisi estää merkittävän osan kuolemaan johtavista henkilöauto-onnettomuuksista

Alkolukko voi olla merkittävä turvallisuustoimi.
Alkolukko voi olla merkittävä turvallisuustoimi.All Over Press
Julkaistu 03.10.2025 16:00

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Onnettomuustietoinstituutin mukaan alkolukko estäisi merkittävän osan henkilöautojen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

Nykyinen turvatekniikka ei estä päihtyneen kuljettajan virheitä, kertoo Onnettomuustietoinstituutti tiedotteessaan.

Sen sijaan alkolukko vakiovarusteena olisi voinut tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan ehkäistä noin kolmanneksen henkilöautojen aiheuttamista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista viime vuonna. Sairauskohtauksia ja tahallaan aiheutettuja tapauksia ei tässä otettu huomioon.

Lue myös: Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

– Päihtynyt kuljettaja hallitsee autoaan aktiivisesti eikä turvatekniikka voi estää kuljettajan tietoisia virheitä ja riskivalintoja, kuten ylinopeutta tai vaarallisia ohituksia. Alkolukko olisi voinut estää merkittävän osan viime vuoden henkilöautojen aiheuttamista liikennekuolemista, sanoo tiedotteessa teknologiapäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuustietoinstituutista.

Asia selvisi, kun liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet.

Lue myös: Autoilija sortui laittomuuksiin kuljetuspuuhissaan – lapsikin vaarassa

Sekäkäyttö ei vähennä merkitystä

Huumeiden yleistymistä on pidetty alkolukon tehokkuutta vähentävänä asiana. Onnettomuustietoinstituutin mukaan sekakäyttö on kuitenkin niin yleistä, että huumeita käyttänyt on usein juonut myös alkoholia.

Ennakkotietojen perusteella vain yksittäisissä tapauksissa päihtyneellä kuljettajalla ei ollut alkoholia veressään.

– Vaikka alkolukon asentaminen kaikkiin henkilöautoihin ei olisi realismia, sen käyttöä voitaisiin huomattavasti laajentaa rattijuopumuksesta jo kiinni jääneillä, Koisaari huomauttaa.

Aiemmin Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava ja Uudenmaan tutkijalautakunnan liikennetekninen jäsen Marko Kelkka otti kantaa erilaisiin turvallisuustoimiin liikenteessä.

– Jos saisin toteuttaa yhden konkreettisen turvallisuustoimen, se olisi alkolukko kaikkiin autoihin, Kelkka totesi.

Lue myös: Poliisi varoittaa vaarallisesta ilmiöstä liikenteessä: Jo viidellä sekunnilla voi olla dramaattiset seuraukset

Tärkein turvavaruste on turvavyö

Turvavyö on Onnettomuustietoinstituutin mukaan edelleen auton tärkein turvavaruste.

Aktiivisista turvalaitteista tehokkain on ajonvakautus. Sen on arvioitu vähentäneen henkilötietojen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia peräti 40 prosenttia. 

Katso myös: Jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, pitää auton aliohjautuessa toimia eri tavoin kuin aikoinaan opetettiin

1:34Jos autossa on ajonvakautusjärjestelmä, pitää auton aliohjautuessa toimia eri tavoin kuin aikoinaan opetettiinAjonvakautusjärjestelmä vaikuttaa siihen, mitä kuljettajan on tehtävä auton lähtiessä aliohjautumaan eli puskemaan, Autoliitto opastaa.

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Lisää aiheesta:

Nämä ovat suomalaisten ykköspelot liikenteessä – "Kyydissä istuvilla on velvollisuus puuttua" Raportin karu havainto viiden vuoden ajalta: Yksi asia olisi pelastanut yli sadan ihmisen hengen liikenteessäNäin monen hengen turvavyö olisi pelastanut viime vuonnaOnnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"Suomessa on tutkittu vapaaehtoisvoimin yli 15 000 kuolonkolaria – toiminnan alkuvuodet olivat synkätHarri on työskennellyt vapaaehtoisena 600 onnettomuuspaikalla – jos hän saisi päättää, tulisi autoihin mullistava varuste
LiikenneturvallisuusAuton varusteetAlkoholiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 14:26
    Raskas liikenne

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 10:04
    Raskas liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"

  • Eilen18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

  • ke18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • ti09:25
    Autot

    Käytäthän ajovalojasi näin? Lapin poliisilta muistutus