Kommentti: Coldplay tekee Suomessa historiaa – mutta lipunmyynti oli kaikkien aikojen dynaaminen sekamelska

”Vihdoin”, ajattelivat minä ja tuhannet muut suomalaiset, kun Coldplayn ensimmäinen keikka Suomessa julkistettiin. ”Ei voi olla totta”, ajattelivat minä ja tuhannet muut suomalaiset, kun lippujen ostaminen ei tahtonut tuntien jonottamisesta huolimatta onnistua millään ilveellä, kirjoittaa MTV Uutisten tuottaja ja uutispäällikkö Visa Högmander.

Minua lykästi. Sain ostettua liput Coldplayn toiselle lisäkeikalle – moni ystävä ja tuttava ei saanut, ei yhteenkään neljästä konsertista, joiden kapasiteetti on hieman yli 40 000 lippua per ilta.

On vaikea käsittää, että vuonna 2023 Lippupisteen verkkokaupassa on mahdollista päästä jonottamisen jälkeen lippujenvalitsemisvaiheeseen, lisätä liput ostoskoriin ja sitten kohdata näytöllä vikailmoitus ja huomata lippujen kadonneen ostoskorista.

On vaikea käsittää, että Lippupisteen sosiaalisessa mediassa julkaisemia ohjeita noudattamalla on mahdollista jumiutua verkkokaupassa jonoon ja sitten kuulla ihmisten päässeen läpi verkkokauppaan ostamaan lippuja selainta päivittämällä – vaikka ohjeissa kehotettiin olemaan päivittämättä selainta, ettei menetä paikkaansa jonossa.

On vaikea käsittää, että jättisuositun yhtyeen neljään konserttiin, joihin tulee mahtumaan historiallisesti noin 160 000 ihmistä, järjestetään ensin yksi ennakkomyynti, sitten toinen ennakkomyynti ja lopulta vielä niin sanottu yleinen myynti – eivätkä silti likimainkaan kaikki halukkaat saa normaalihintaista lippua ostettua.

On vaikea käsittää, että ikinä missään voidaan olettaa kenenkään haluavan ostaa dynaamisesti markkinatilanteen mukaan hinnoiteltua 400 euron lippua yhtään minkään bändin keikalle, vaikka kuinka rakastaisi kyseistä bändiä.

Odotin ja toivoin – nyt harmittaa

Samankaltaisessa tilanteessa on oltu ennenkin, esimerkiksi 14 vuotta sitten. Kesällä 2009 irlantilaisjätti U2 kiersi Eurooppaa, mutta Suomen-keikasta ei ollut tietoakaan. Oli lähdettävä Ruotsin Göteborgiin nähdäkseen bändin keikan. Muutama päivä tuon reissun jälkeen julkistettiin tieto, että U2 saapuu Helsingin Olympiastadionille kesällä 2010 ja soittaa ei vain yhden, vaan kaksi keikkaa.

Erona Coldplayhin oli se, että U2 oli tuossa vaiheessa käynyt Suomessa jo kahdesti, Turun Ruisrockissa kesällä 1982 ja Helsingin Olympiastadionilla Popmart-kiertueellaan kesällä 1997.

Coldplayta ei ollut Suomessa näkynyt koskaan.

Odotin. Odotin ja toivoin. Siitä asti, kun kuulin Coldplayn musiikkia ensimmäistä kertaa, vuosituhannen vaihduttua, kesällä 2000, siihen asti, kun noin viikko sitten julkistettiin tieto siitä, että yhtye saapuu Suomeen ensimmäistä kertaa keikalle – noin 23 vuotta odotin ja toivoin, että Coldplay tulisi Suomeen.

Vuonna 2009 alkoi tuntua siltä, että Chris Martinin johtama yhtye ei tule välttämättä koskaan Suomeen esiintymään ja niinpä oli lähdettävä Saksan Düsseldorfiin katsomaan bändin keikka Viva la Vida or Death and All His Friends -albumin (2008) jälkeisellä maailmankiertueella, joka toi Coldplayn Tukholmaan asti – mutta ei Suomeen.

Nyt tilanne on toinen. Ruotsissa Coldplay on esiintynyt reilusti toistakymmentä kertaa ja ensi kesänä saadaan viimein tilannetta hieman tasoiteltua neljällä Suomen-konsertilla.

Tätä tekstiä kirjoittaessa tuli tieto, että kaikki neljä Coldplayn konserttia ensi kesänä Helsingin Olympiastadionilla ovat loppuunmyytyjä. Toivottavasti kaikki sekasortoisessa lipunmyynnissä ilman lippua jääneet saavat vielä mahdollisuuden hankkia omansa normaaliin tapaan, normaaliin hintaan, joutumatta huijauksen kohteeksi.

Harmittaa heidän puolestaan.

Lue myös:

    Uusimmat