Tästä mallia Suomeenkin? Pariisissa tapahtui maanantaina muutos, joka ärsyttää monia: "Tämä ei ole autoilun vastainen toimenpide"

Ranskassa käsittämätön 700 kilometrin autojono 0:31
Tältä näyttivät yli 700-kilometriset ruuhkat Pariisissa viime marraskuussa. Ihmiset poistuivat kaupungista ennen koronarajoitusten kiristymistä.

Pariisissa otettiin maanantaina käyttöön 30 tuntikilometrin nopeusrajoitus koko kaupungin alueella muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Lähes koko Pariisin katuverkostoa koskevan 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksen on määrä vähentää päästöjä, parantaa liikenneturvallisuutta ja alentaa melutasoja.

Tavoitteena on myös kannustaa ihmisiä kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään julkisia liikennevälineitä.

– Tämä ei ole autoilun vastainen toimenpide, apulaispormestari David Belliard kertoi haastattelussa.

Tällä hetkellä kolmenkympin rajoitus on voimassa noin 60 prosentissa Pariisin katukilometrejä, mutta muutoksen myötä se kattaa käytännössä koko kaupungin. Poikkeuksen tekevät muutamat merkittävimmät väylät, kuten esimerkiksi Champs-Élysées-katu, jossa saa jatkossakin ajaa 50 km/h.

Belliardin mukaan kiristyvien rajoitusten tavoitteena on, että pariisilaiset autoilisivat kaupungissa vain silloin, kun se on välttämätöntä.

Nopeusrajoituksen pudottaminen auttaa kaupungin mukaan vähentämään liikenneonnettomuuksia 25 prosentilla ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia peräti 40 prosentilla. Se perustaa tietonsa maailman terveysjärjestö WHO:n tilastoihin.

Pysäköintiinkin puututaan

Viime vuonna toiselle kaudelleen valittu pormestari Anne Hidalgo on pyrkinyt suitsimaan päästöjä kovalla kädellä myös muilla toimenpiteillä.

Sen lisäksi, että vanhemmilla dieselautoilla ei ole enää asiaa Pariisin keskustaan, on Hidalgo ottanut asiakseen myös pyöräilyinfran parantamisen.

Pariisissa vähennetään merkittävästi myös katujen varsilla olevien pysäköintipaikkojen määrää. Tällä hetkellä kadunvarsipaikkoja on 144 000, mutta muutostöiden jälkeen enää 84 000.

Parkkitilaa tullaan keskittämään entistä enemmän pysäköintilaitoksiin, minkä ansiosta joitakin jalkakäytäviä voidaan leventää ja pyöräkaistoja lisätä sekä tehdä katujen varsille enemmän tilaa puille ja kasveille.

Nopeusrajoituksen alentamiselle myös kritiikkiä

Vaikka 59 prosenttia pariisilaisista kannattikin nopeusrajoituksen alentamista, on muutos aiheuttanut myös porua. Koko Île-de-Francen hallintoalueella, johon Pariisikin kuuluu, pääkaupungin nopeusrajoitusten alentamiseen suhtaudutaan negatiivisemmin, sillä kannattajien osuus oli vain 39 prosenttia. 

Toiset ovat sitä mieltä, että rajoituksen pudottaminen pahentaa tilannetta entisestään. Yksi heistä oli Pariisin ruuhkissa maanantaina matkannut autolähetti, joka manasi uudistusta CNN:n kumppanimedia BFMTV:n haastattelussa.

– Kuljetusten kannalta muutos on kauhea. Liikenneruuhkia on joka paikassa. Meillä ei ole aikaa tähän, nimettömänä pysyttelevä lähetti kertoi.

Osa kriitikoista on myös väittänyt alemman nopeusrajoituksen lisäävän haitallisia päästöjä, mutta apulaispormestari Baillard pyrki kitkemään tällaisilta ajatuksilta siivet Twitterissä.

– EI, 30 km/h:n nopeusrajoitus ei lisää päästöjä... Se parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta, vähentää melua ja rauhoittaa kaupunkia, hän twiittasi.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lue myös:

    Uusimmat