Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tästä mallia Suomeenkin? Pariisissa tapahtui maanantaina muutos, joka ärsyttää monia: "Tämä ei ole autoilun vastainen toimenpide"

0:31Ranskassa käsittämätön 700 kilometrin autojonoTältä näyttivät yli 700-kilometriset ruuhkat Pariisissa viime marraskuussa. Ihmiset poistuivat kaupungista ennen koronarajoitusten kiristymistä.
Julkaistu 02.09.2021 12:15

Ville Järveläinen

Pariisissa otettiin maanantaina käyttöön 30 tuntikilometrin nopeusrajoitus koko kaupungin alueella muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Lähes koko Pariisin katuverkostoa koskevan 30 kilometrin tuntinopeusrajoituksen on määrä vähentää päästöjä, parantaa liikenneturvallisuutta ja alentaa melutasoja.

Tavoitteena on myös kannustaa ihmisiä kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään julkisia liikennevälineitä.

– Tämä ei ole autoilun vastainen toimenpide, apulaispormestari David Belliard kertoi haastattelussa.

Lue myös: Nyt kannattaa istua alas: Jenkkitutkimuksessa selvitettiin, miten rajoitusten alentaminen oikeasti vaikuttaa autojen nopeuksiin

Tällä hetkellä kolmenkympin rajoitus on voimassa noin 60 prosentissa Pariisin katukilometrejä, mutta muutoksen myötä se kattaa käytännössä koko kaupungin. Poikkeuksen tekevät muutamat merkittävimmät väylät, kuten esimerkiksi Champs-Élysées-katu, jossa saa jatkossakin ajaa 50 km/h.

Belliardin mukaan kiristyvien rajoitusten tavoitteena on, että pariisilaiset autoilisivat kaupungissa vain silloin, kun se on välttämätöntä.

Nopeusrajoituksen pudottaminen auttaa kaupungin mukaan vähentämään liikenneonnettomuuksia 25 prosentilla ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia peräti 40 prosentilla. Se perustaa tietonsa maailman terveysjärjestö WHO:n tilastoihin.

Pysäköintiinkin puututaan

Viime vuonna toiselle kaudelleen valittu pormestari Anne Hidalgo on pyrkinyt suitsimaan päästöjä kovalla kädellä myös muilla toimenpiteillä.

Sen lisäksi, että vanhemmilla dieselautoilla ei ole enää asiaa Pariisin keskustaan, on Hidalgo ottanut asiakseen myös pyöräilyinfran parantamisen.

Pariisissa vähennetään merkittävästi myös katujen varsilla olevien pysäköintipaikkojen määrää. Tällä hetkellä kadunvarsipaikkoja on 144 000, mutta muutostöiden jälkeen enää 84 000.

Parkkitilaa tullaan keskittämään entistä enemmän pysäköintilaitoksiin, minkä ansiosta joitakin jalkakäytäviä voidaan leventää ja pyöräkaistoja lisätä sekä tehdä katujen varsille enemmän tilaa puille ja kasveille.

Lue myös: Joka toisella suomalaisella erikoinen perustelu ylinopeudelleen: Pakottavatko muut autoilijat sinutkin ajamaan kovempaa kuin haluaisit?

Nopeusrajoituksen alentamiselle myös kritiikkiä

Vaikka 59 prosenttia pariisilaisista kannattikin nopeusrajoituksen alentamista, on muutos aiheuttanut myös porua. Koko Île-de-Francen hallintoalueella, johon Pariisikin kuuluu, pääkaupungin nopeusrajoitusten alentamiseen suhtaudutaan negatiivisemmin, sillä kannattajien osuus oli vain 39 prosenttia. 

Toiset ovat sitä mieltä, että rajoituksen pudottaminen pahentaa tilannetta entisestään. Yksi heistä oli Pariisin ruuhkissa maanantaina matkannut autolähetti, joka manasi uudistusta CNN:n kumppanimedia BFMTV:n haastattelussa.

– Kuljetusten kannalta muutos on kauhea. Liikenneruuhkia on joka paikassa. Meillä ei ole aikaa tähän, nimettömänä pysyttelevä lähetti kertoi.

Osa kriitikoista on myös väittänyt alemman nopeusrajoituksen lisäävän haitallisia päästöjä, mutta apulaispormestari Baillard pyrki kitkemään tällaisilta ajatuksilta siivet Twitterissä.

– EI, 30 km/h:n nopeusrajoitus ei lisää päästöjä... Se parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta, vähentää melua ja rauhoittaa kaupunkia, hän twiittasi.

Twitter

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lue myös: Joukkopako Pariisista synnytti yli 700 kilometriä pitkät autojonot – katso mieletön video: "Tööttäilyä on paljon"

Lähteet: Automotive News Europe, CNN

Lisää aiheesta:

Tšekki kokeilee ylimpien nopeusrajoituksien nostoa – onko sama mahdollista Suomen teillä?Autobahnilla 417 km/h kaahannut miljonääri sai ministeriönkin takajaloilleen: "Ei saisi ajaa kovempaa kuin…"Vihreiden esitys murskattiin syksyllä, mutta nyt tapahtui odottamaton käänne: Saksan autoliitto ei vastusta autobahnin nopeusrajoituksiaNäin Euroopassa halutaan hillitä ilmastonmuutosta: Brittikaupunki aikoo kieltää yksityisautoilun, Saksassa junalippujen hinnat laskemassa ensimmäistä kertaa vuosiinÄrsyttävätkö moottoriteiden nopeusrajoitukset? Kiitä onneasi, ettet asu Hollannissa – nyt menee monelta kuppi nurinEuroopan sottaisin kaupunki? Pariisi kärsii jättimäisestä jäteongelmasta: "Ranskalaiset eivät ota vastuuta teoistaan"
LiikennePäästötIlmastonmuutosLiikenneturvallisuusJulkinen liikennePariisiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • ma22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • ma20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • ma19:21
    Pyöräily

    Saako pyörän valo vilkkua? Nyt puhuu poliisi

  • ma17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • ma15:02
    Liikenneturvallisuus

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti