Tässä ovat tammikuun myydyimmät puhelimet Suomessa – Samsung ja Apple saivat jälleen haastajan
7:39Millainen vaikutus älylaitteilla on lapsen näköön? Katso vastaus videolta.
Julkaistu 03.02.2020 15:17
TEKNAVI – MTV LIFESTYLE
Samsung ja Apple hallitsivat tammikuun älypuhelinmyyntiä Suomessa, mutta Huawei vahvisti asemiaan.
– Sekä Huawei-, Apple- että Samsung-puhelimia on kaikkia mukana kolme eri mallia. Samsung hallitsi listaa vuoden 2019 aikana, mutta selkeästi Huawei haastaa sitä jälleen tosissaan, Gigantin puhelinmyynnistä vastaava myyntipäällikkö Mikko Pesonen sanoo.
Huawein myynti kärsi viime vuonna Yhdysvaltojen rajoituksista ja laajasta uutisoinnista yhtiön tilanteesta.
Samsung Galaxy A50 säilytti suosionsa
Suomen viime vuoden myydyin älypuhelinmalli Samsung Galaxy A50 oli suosittu yhä tammikuussakin. Se oli DNA:n myydyin, Elisan ja Telian toiseksi myydyin yksityisasiakkaille sekä Gigantissa 6. myydyin. Elisalla sekä Telialla kärkitilan nappasi edullisempi Samsung Galaxy A10 -malli.
Huawein malleista suosittuja olivat muun muassa P Smart 2019 ja P30 Lite. Applen uusimmista malleista iPhone 11 oli 3. myydyin DNA:lla ja 4. myydyin Elisan ja Telian yksityisasiakkaille.
OnePlus-puhelimia on totuttu näkemään listan kärkipäässä, mutta niiden myynnin hajaantuessa nyt useampiin malleihin ja useammille eri jälleenmyyjille ei puhelimia juuri listoilla enää muutama kuukausi julkaisun jälkeen näy. OnePlus 7T oli DNA:n 10. myydyin ja Elisan yritysmyynnin 12. myydyin.
Samsungin, Applen ja Huawein rintamaa rikkoo OnePlussan lisäksi vain yksittäinen Nokia-puhelimen listasijoitus. Nokia 4.2 oli Gigantin 10. myydyin kuluttaja-asiakkaille.
– Nokia 4.2 on noussut listalle mukaan hyvien kampanjoiden johdosta, Pesonen kertoo.
– Applella on vahva edustus Yritysmyynnin listan kärkipäässä. Listan ykköseksi nousseen Huawein mallin suosio selittyy muutamalla suuremmalla kertakaupalla, kertoo Gigantti Yritysmyynnin verkkokauppapäällikkö Janne Fasta.
– Tammikuu oli Applen kuukausi, sillä kaikki kolme Applen uutuusmallia ylsivät myydyimpien listalle. Listan liikkeet heijastelevat hyvin maailmanlaajuista tiukkaa kisaa älypuhelinherruudesta, jossa Apple nousi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Samsungin ohi globaaliksi markkinajohtajaksi, Telia Finlandin laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Vuorinen kertoo.
Erityiseksi teemaksi vuoden 2020 älypuhelinmyynnissä odotetaan nousevan 5G-puhelinten. Ensimmäiset nähtiin kaupoissa viime vuonna, mutta toden teolla markkina lähtee liikkeelle vasta tänä vuonna.
– Puhelinmarkkina näyttää keskittyvän alkuvuonna ja top-listalla nähdään vähemmän eri valmistajien puhelimia kuin yleensä. Keväällä listojen kokoonpanoissa on odotettavissa turbulenssia muun muassa uusien puhelinlanseerauksien myötä, kommentoi Elisan henkilöasiakkaiden liiketoimintajohtaja Ville Valkama.
– Suomessa tänä vuonna lanseerattavat merkittävät lippulaivamallit ovat lähtökohtaisesti 5G-puhelimia. 5G:stä on nimittäin tulossa trendi-ilmiö. Esimerkiksi 5G laite- ja liittymämyynti kasvaa tasaisesti. Kesään mennessä odotamme saavamme tarjolle uusia edullisemman hintaluokan 5G-puhelimia noin 300-500 euron hintaisina. 5G-verkossa puhelimen käyttö on miellyttävämpää kuin 4G-verkossa, joten siirtyminen 5G:hen on kuluttajan kannalta positiivinen muutos, kommentoi Valkama.
Elisan asiakastutkimusten mukaan 5G-puhelimilla käytetäänkin huomattavasti enemmän mobiilidataa kuin 4G-puhelimilla. Erityisesti tämä korostuu yritysasiakkailla, joista 5G-puhelinkäyttäjät käyttävät mobiilidataa keskimäärin seitsemän kertaa enemmän kuin 4G-käyttäjät.
– Helmikuussa Barcelonassa järjestettävillä mobiilialan messuilla tullaan näkemään monia 5G-uutuuksia. Aloitamme 5G-puhelimien myynnin heti, kun valmistajat aloittavat uutuuslaitteiden toimitukset, vahvistaa DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.
5G:n ohella taittuvanäyttöisiä älypuhelimia on tulossa lisää.
– On kiinnostavaa nähdä, mitkä käyttäjäryhmät ottavat taittuvanäyttöiset puhelimet käyttöönsä. Odotamme, että 5G tulee nopeasti myös taittuvanäyttöisiin puhelimiin ja arvioimme, että edullisemmilla uudelleen muotoilluilla puhelimilla voi tällöin olla potentiaalia haukata jopa viidennes puhelinmyynnin markkinaosuudesta, Elisan yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Petteri Svensson pohtii.