Tässä ovat Suomen suosituimmat uudet autot tänä vuonna

Uskaltaako uusia dieselautoja enää ostaa? 1:50
Uskaltaako dieselauton vielä ostaa?

Autoteollisuutta koetelleet vaikeudet ovat laittaneet ensirekisteröintien tilastot uuteen uskoon.

Autoalan vaikeudet ovat jatkuneet jo pitkään. Teollisuustuotanto on kärsinyt koronasta, siru- ja komponenttipulasta ja nyttemmin Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

Tammi-syyskuussa uusia henkilöautoja on ensirekisteröity Suomessa 62 919 kappaletta, peräti 20 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Autokaupan isot pelurit joutuivat tyytymään torjuntavoittoihin. Todellisia kasvajia mahtuu laskevaan markkinaan vähän – ja nekin etenivät pienin marginaalein.

Tilauskirjat täynnä

Ensirekisteröinnit eivät kerro täyttä totuutta uusien autojen kaupasta: liikkeiden tilauskirjat ovat pullollaan, mutta autoteollisuus ei ole pystynyt vastaamaan kysyntään. Autoala ennustaa, että tilauskanta purkautuu vasta ensi vuoden puolella.

Haasteita silti riittää, sillä komponenttipula ei ole toistaiseksi hellittänyt, vaikka tunnelin päässä kajastaa jo valoa. Kaiken kukkuraksi sodasta johtuva energiakriisi, polttoaineiden ja sähkön kallistuminen, inflaatio ja elinkustannusten jyrkkä nousu on pudottanut kuluttajien luottamuksen alamaihin. Luottamuksen rapautuminen näkyy väistämättä auton kaltaisten kestokulutustuotteiden hankinnassa.

Autot ovat myös kallistuneet kovaa vauhtia. Taloudellisestikin kynnelle kykenevät epäröivät autotekniikan murroksessa minkä käyttövoiman kelkkaan lähteä.

Toyota on ylivoimainen ykkönen

Ensirekisteröintitilastossa kaikki tämä näkyy valtasuhteiden vaihtumisena. Toki Toyota on pystynyt Corollalla ja laajalla mallistollaan pitämään tämän vuoden yhdeksän kuukauden aikana ylivoimaisen merkkijohdon 10 921:llä kilpien väliin päätyneellä autolla.

Laajan mallivalikoiman tyyliin ”kaikkea kaikille” tarjoaa myös Kia, joka on kivunnut kuluvan vuoden aikana kakkoseksi viime vuoden neljänneltä sijalta. Ero Toyotaan on kuitenkin suuri, sillä Kian autoja on ensirekisteröity 5 569 kappaletta.

Komponenttipula ja tuotantoseisokit selittävät omalta osaltaan muutosta. Tehtaiden ongelmat näkyvät etenkin Volkswagen-konsernin merkeissä. VW-merkki on ensirekisteröinneissä kolmannella sijalla ja Škoda neljännellä, vaikka takamatkat Kiaan eivät ole vielä kasvaneet kovin mittaviksi.

Viime vuoden yhdeksään ensimmäiseen kuukauden verrattuna sekä VW että Škoda ovat tulleet tänä vuonna roimasti alamäkeä, peräti kolmisenkymmentä prosenttia. Vuoden 2021 tammi-syyskuussa kärjen järjestys oli vielä seuraava: Toyota, VW, Škoda ja Kia.

Vuotta on vielä neljännes jäljellä, joten järjestys voi hyvinkin muuttua. Merkkejä siitä saatiin sekä elo- että syyskuussa, jolloin Škoda Octavia oli kyseisten kuukausien eniten ensirekisteröity auto.

Toyota ja Kiakaan ole kirjanneet tammi-syyskuussa määrällistä kasvua, niiden pudotus on vain ollut ollut saksalaiskonsernin VW:tä ja Škodaa pienempi, 8–9 prosenttia.

Todelliset kasvajat harvassa

Markkinaosuuksiaan kasvattaneet voivat toki olla tyytyväisiä ”torjuntavoittoon”, mutta eihän laskevilta markkinoilta juuri voittajia löydy. Muutama kuitenkin: tammi-syyskuussa todellisesta eli määrällisestä kasvusta ovat nauttineet BMW (muutos 1,1 prosenttia), Renault (0,1 %), Dacia (15,3 %) Polestar (1093 %), Cupra (64 %), Porsche (19,2 %) ja Land Rover (12,7 %).

Polestar ja Cupra ovat tuoreita automerkkejä, mikä selittää kovia nousuprosentteja, kun myyntiä on lähdetty rakentamaan alusta.

Porschea ja Land Roveria puolestaan on ensirekisteröity 304 ja 276 kappaletta, joten kappalemäärässä pienten merkkien isohkojen muutosprosenttien takana voi olla vain varsin pieni määrä autoja. Dacian kasvussa on jo määrällinenkin viisari värähtänyt 870 autosta 1003 autoon.

Premiummerkkien kisassa järjestys on nyt tämä: Volvo, Mercedes-Benz, BMW ja Audi.

Entäpä mallikohtainen tilanne?

Toyota Corolla on Suomen suosituin yksittäinen automalli. Merkin voittokulkua selittää Corollan lisäksi japanilaisvalmistajan laaja mallikirjo. Se näkyy myös tilastossa, jossa Corollan menestystä tukevat Yaris ja RAV4 toisella ja kolmannella sijalla, vaikka viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna prosenttilukujen edessä on miinusmerkki.

Sijaluvulta 9. löytyvä Toyotan uusin malli Yaris Cross on noussut välittömästi hittituotteeksi.

Kian malleista Ceed on ylivoimaisesti suosituin, ja sen menekissä on myös määrällistä kasvua. Esimerkiksi Niro, Rio ja Stonic laajentavat Kian mallistoa ja nostavat omalta osaltaan korealaismerkkiä.

Käyttövoimissa Toyota luottaa edelleen ”itselataavaan” eli täyshybridiin. Merkin täyssähköauton bZ4X:n markkinoille tulo on viivästynyt takaisinkutsukampanjan vuoksi.

Kia, samoin kuin VW ja Škoda, tarjoavat laajan valikoiman paitsi malleja eri koko- ja hintaluokkiin, myös eri käyttövoimia, kuten täyssähköä ja ladattavaa hybridiä.

Täyssähköautoissa suosituin merkki on Volkswagen ID-malliperheellään. Siitä eniten on ensirekisteröity ID.4:ää (587 kappaletta), mutta tilasto paljastaa, että sähköautoista esimerkiksi tšekkiserkkua Škoda Enyaqia on päätynyt kilpien väliin tammi-syyskuussa enemmän, 843 kappaletta.

Suomen myydyimmät uudet autot tammi–syyskuussa 2022

  1. Toyota Corolla, 3 634
  2. Toyota Yaris, 2 246
  3. Toyota RAV4, 1 770
  4. Kia Ceed, 1 586
  5. Nissan Qashqai, 1 508
  6. Skoda Octavia, 1 490
  7. Volvo XC60, 1 438
  8. Toyota C-HR, 1 395
  9. Toyota Yaris Cross, 1 259
  10. Volvo XC40, 1 208
  11. Skoda Enyaq, 843
  12. Volkswagen Golf, 789
  13. Opel Astra, 778
  14. Volvo V60, 772
  15. Kia Niro, 739
  16. Skoda Kodiaq, 725
  17. Mitsubishi Eclipse, 723
  18. Ford Kuga, 702
  19. BMW 5-sarja, 684
  20. Kia Rio, 673
  21. BMW X3, 669
  22. Ford Focus, 648
  23. Tesla Model Y, 642
  24. Kia Stonic, 633
  25. Volkswagen T-Roc, 593
  26. Citroen C3, 590
  27. Volkswagen ID.4, 587
  28. Skoda Kamiq, 585
  29. Nissan Leaf, 579
  30. Volkswagen Tiguan, 563

Lue myös:

    Uusimmat