Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen hankintatuet on käytetty loppuun, eikä lisää tipu – ministeri Harakka: "Täyttänyt tehtävänsä"

2:54Antti vaihtoi Teslaan ja säästää vuodessa tuhansia eurojaAntti vaihtoi polttomoottoriauton Teslaan ja sanoo säästävänsä nyt tuhansia euroja vuodessa. Miten sähkön noussut hinta vaikuttaa sähköautoilijan arkeen?
Julkaistu 04.10.2022 12:01

Ville Järveläinen

Hallitus antoi eduskunnalle syyskuussa lakiesityksen, joka panisi sähköautojen hankintatuille pisteen jo vuodenvaihteessa. Alun perin tukea oli tarkoitus myöntää maaliskuun loppuun asti. Määrärahat ovat Traficomin seurantamittarin mukaan loppu tältä vuodelta, eikä liikenne- ja viestintäministeriö näe, että rahoitusta olisi tarpeen myöntää enää ensi vuodelle.

Alle 50 000 euroa maksavan uuden sähköauton hankintaan on saanut Suomessa vuodesta 2018 alkaen 2 000 euron tuen, mutta liikenne- ja viestintäministeriö haluaa sulkea rahahanat henkilöautojen osalta jo tämän vuoden lopussa.

LVM on arvioinut, että sähköautojen tuen päättymisellä on vain vähäisiä vaikutuksia niiden kysyntään, sillä hallitus tukee henkilöautojen sähköistymistä myös verotuksen keinoin. Esimerkiksi autovero on jo täyssähköautoilta poistettu. Lisäksi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on ehdottanut sähkö- ja kaasuautojen ajoneuvoveron laskemista. Hän pitääkin sähköautojen hankintatuen loppumista positiivisena ongelmana.

– Monia harmittaa, että hankintatuki loppuu, mutta yhteiskunnan ja ilmaston kannalta on hienoa, että siirtymä sähköiseen liikenteeseen on paljon nopeampaa kuin ennustettiin. Nyt kysyntä on jo ylittänyt tarjonnan, joten hankintatuki on täyttänyt tehtävänsä muutoksen vauhdittajana, Harakka kertoi liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa syyskuussa.

Lue myös: Autotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveri

Rahat loppuivat jo

Hankintatukea voi hakea 31.12.2022 asti, mutta sitä ei välttämättä enää myönnetä, sillä Traficomin 29.9. päivätyn tilanteen mukaan kaikki sähköisten henkilöautojen hankintaan varatut määrärahat on käytetty. Hylätyistä hankinta- ja muuntotukihakemuksista voi kuitenkin vielä vapautua vähäisiä summia määrärahaa. Sähköisen pakettiauton hankintaan käytetyistä tukieuroista on käytetty vasta 30 prosenttia.

LVM:n lakiluonnoksessa on pyritty huomioimaan myös sähköautojen pidentyneet toimitusajat, sillä komponenttipulasta johtuen kaikkia vanhan lain aikana tilattuja täyssähköautoja ei todennäköisesti ehditä ensirekisteröimään vuonna 2022.

Uusi laki mahdollistaa hankintatukien käsittelemisen loppuun voimassa olevan lain nojalla, jos autoja ei ehditä ensirekisteröimään vuonna 2022.

Traficom tekee päätöksen hankintatuen myöntämisestä vasta, kun auto on ensirekisteröity.

Artikkeli jatkuu videon alla.

0:52Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?KATSO MYÖS: Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto?

Tuet raskaan liikenteen sähköistämiseen

Sähköautojen hankintatuet eivät kokonaisuudessaan lopu, vaikka henkilöautoilijat jäävätkin pian ilman. Tuet aiotaan jatkossa kohdistaa raskaammille ajoneuvoille.

– Tuet ohjataan jatkossa etenkin paketti- ja kuorma-autoihin. Tämä on välttämätöntä, koska raskas liikenne sähköistyy henkilöautoliikennettä hitaammin, Harakka sanoo tiedotteessa.

Lue myös: Suomi vastusti EU:n polttomoottorikieltoa vielä toukokuussa – mitä sitten tapahtui, ministeri Harakka?

Hallitus ehdottaa, että sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukien hakuaikoja pidennetään.

Autoala pitää hankintatukia tärkeänä

Autoala toivoo, että sähköauton hankintaan saisi tukea jatkossakin.

– Hankintatuen alasajo olisi Suomen autokannan sähköistymisen kannalta askel taaksepäin, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa totesi tiedotteessa syyskuun alussa.

Esimerkiksi Norjan, Ruotsin ja Saksan kannustemallit osoittavat Rissan mukaan, että hankintatukien tulee pitkäjänteisiä ollakseen tehokkaita.

– Kiihtymässä olevan käyttövoimamurroksen alkuvuosille suunnattujen kannusteiden vaikutus sähköautojen määrään kannassa on ratkaiseva.

Ruotsissa hankintatuet putoavat ensi vuonna nykyisestä 7 000 eurosta noin 5 000 euroon. 

Norjassa jatketaan edelleen suurinta osaa hankintakannusteista, kuten arvonlisäverovapautusta, vaikka sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on noussut jo lähes 80 prosenttiin. Arvonlisävero on tarkoitus ottaa vaiheittain käyttöön alennettuna. Sitä perittäisiin uusien sähköautojen hankinnasta 4,0–12,5 prosenttia, kun yleinen arvonlisävero on Norjassa 25 prosenttia.

Saksassa enimmillään 6 000 euron suuruista sähköautojen hankintatukea jatketaan sähköistymisen nopeuttamiseksi vuoden 2025 loppuun siten, että tukisumma laskee portaittain tulevien vuosien aikana.

Lue myös: Tiina tuskastui sähköautoilijan talviseen ongelmaan – ratkaisi sen naurettavan helposti: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"

Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoalan Tiedotuskeskus, Traficom

Lisää aiheesta:

Näin moneen sähköautoon hankintatuen lisärahoitus riittää – "Ei tällä kuuhun mennä"Sähköauton hankintatuki ei loppunutkaan – Traficomilta iloisia uutisia auton ostamista pohtivilleMinisteri Harakka: Tuki sähköautojen hankkimiselle voi hyvin jatkua, vaikka siihen varatut rahat loppuvat pianAutotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriSähköautoilijoiden tukimiljoonat olisivat loppuneet ensi kuussa – hallitukselta lisärahaa lähes 10 miljoonaa euroaAutoala haluaa vähintään kaksinkertaistaa sähköauton hankintatuen: "Tulisi laajentaa myös hybrideihin ja avata yrityksille"
SähköautotLiikenneAutokauppaEnsirekisteröinnitPäästötTimo HarakkaAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech