F1-talli Mercedes julkisti eilen uuden autonsa värityksen. Virallisissa kuvissa jäi kuitenkin näkymättä se, minkä lukuisat asiantuntijat panivat merkille Silverstonessa, kun uutta W15-autoa ajettiin ensimmäisen kerran.
Vuosikaudet F1-sarjaa dominoinut talli on ollut aiempaan verrattuna suurissa vaikeuksissa sen jälkeen, kun vuonna 2022 siirryttiin mittavan sääntöuudistuksen yhteydesssä uusiin autoihin.
Tulevalla kaudella Mercedes haluaa kuitenkin olla yhä lähempänä Red Bullia, ja tästä johtuen autoon on tehty huomattavia muutoksia. Takajousituksessa on siirrytty Red Bullinkin suosimaan niin sanottuun push-rod-ratkaisuun, ja Silverstonessa paljastui kenties vieläkin merkittävämpi älynväläys.
Etusiiven ylin läppä on yhteydessä auton nokkaan vain hyvin ohuella hiilikuitulangalla, joka koostuu kahdesta osasta, jotta se täyttää teknisiin sääntöihin vuonna 2022 kirjatun ehdon, jota Mercedes mitä ilmeisimmin nyt pyrkii kiertämään.
"Teknisesti sääntöjen mukaiseksi" kuvattu innovaatio luo auton keulan molemmille puolille reiän, josta ilma pääsee kulkemaan vapaasti.
– Emme ole koskaan nähnyt tällaista ratkaisua missään muussa autossa, Auto Motor und Sportin Tobias Grünger tiivistää Onestopstrategy-sivuston mukaan.

