Ferrarilta shokki-iskun kokenut Mercedes palasi uudistuneena – ”Jokainen osa vaihtunut”

Valtteri Bottaksen F1-tiimi Mercedes toi Barcelonan toiselle testiviikolle auton, jossa ei ole yhtäkään aerodynaamista osaa ennallaan verrattuna viime viikolla nähtyyn autoon.

Bottas lupaili ensimmäisen testiviikon päätteeksi C Moren haastattelussa, että Mercedes tuo toiseen nelipäiväiseen testiin uuden aeropaketin.

Silmämääräisesti katsottuna muutokset eivät edelleenkään ole valtavan suuria. Mercedes oli tehnyt linjaukset kehitysversioistaan jo hyvissä ajoin etukäteen, joten ainakaan toistaiseksi muutoksia ei ole kohdistettu Ferrarin viime viikolla tarjoamaan yllätykseen esimerkiksi etusiiven suunnittelussa.

Syy siihen, miksi uudet osat mukana vasta toisella testiviikolla, löytyy Mercedes-insinöörien mukaan valmistautumisaikataulusta maaliskuun puolivälin kauden avaukseen Australiassa.

– Viisi päivää enemmän aikaa tuulitunnelissa. Halusimme saada Melbournen versiomme valmiiksi mahdollisimman myöhään, mutta silti tarpeeksi ajoissa testejä varten, nimetön lähde kertoo saksalaiselle Auto Motor und Sportille.

– Verrattuna aiempaan malliin jokainen aerodynamiikan osa on vaihtunut, tallista lisätään.

Etusiipi enemmän Ferrarin ratkaisun suuntaan

Ero Ferrarin täysin päinvastaiseen lähestymistapaan etusiiven suunnittelussa on kaventunut, vaikka Mersun etusiipi näyttää yhä varsin erilaiselta.

Siinä missä Ferrarin keskeltä laitoihin päin laskevilla siipielementeillä ilmaa ohjataan enemmän eturenkaiden ulkopuolelle, Mercedeksen kohdalla siipi on ohjannut ilmavirtaa pääasiassa renkaan yli.

Nyt Mersun etusiiven elementit ovat aiempaa kapeampia ja ne on taivutettu suuntaamaan ilmaa myös renkaan sivulle. Ongelmana aerokonseptin muuttamisessa on se, että etusiipeä muutettaessa koko paketti voi mennä uusiksi.

Tämän viikon alun Mercedeksessä sivuponttoonit ovat perästä viimeviikkoista hoikemmat.

Lue myös:

    Uusimmat