Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaan

Mercedeksen uusi ratti on ollut F1-testien ykköspuheenaihe.
Mercedeksen uusi ratti on ollut F1-testien ykköspuheenaihe./All Over Press
Julkaistu 21.02.2020 15:02
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Mercedeksen uuden ratti-innovaation ilmestyminen F1-talvitesteihin ja yhtä nopea ilmoitus DAS-järjestelmän kieltämisestä vuoden 2021 säännöissä jättävän ilmoille kysymyksen: kannattaako kilpailijatallien lähteä kopioimaan systeemiä yhden kauden tähden.

LUE MYÖS: FIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edun

Mercedes toi Barcelonan testiradalle kaksiakselisen ohjausjärjestelmän, jossa rattia pystytään liikuttamaan myös syvyyssuunnassa eteen ja taakse. Tarkkaa syytä toiminnolle ei ole tiedossa, mutta vahvin veikkaus on, että tällä pystytään muuttamaan auton aurauskulmia ajon aikana.

Motorsport.com uutisoi perjantaina, että kyseinen ratkaisu on jo aiemmin kielletty vuoden 2021 muuttuvissa säännöissä, mutta vielä tällä kaudella Mercedes saa käyttää sitä.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, että kilpailijoilla saattaa muutenkin pitää kiirettä DAS:in kopioimisessa.

– Jos sitä systeemiä lähdettäisiin nyt kopioimaan, ongelmaksi muodostuu tietenkin aika. Ensinnäkin, kuinka nopeasti se saadaan kopioitua, ja toinen homma on se, onko auton keulassa tilaa tälle? Oikarinen avaa.

– Autojen etupään tila on hyvin, hyvin rajoitettua. Siellä on jo polkimet, jarrupääsylinterit, ohjaustehostin ja kaikki jousituksen osat. Nyt jos esimerkiksi ohjausvaihdetta pitää liikutella edestakaisin, niin se vaatii tietenkin tilaa ja se voi autosta riippuen vaatia valtavia uudelleenjärjestelyitä, insinööri jatkaa.

Tallien tuli myös nopeasti ymmärtää, mihin Mercedes tarkalleen käyttää ratin toimintoaan. Aurauskulmallakin voidaan vaikuttaa esimerkiksi renkaiden lämpötilaan tai suoranopeuksiin. Jos talli haluaa tehdä omansa tälle kaudelle, lähtötietojen pitäisi olla jo varsin hyvät.

– Se on myös resurssikysymys, että paljonko siitä saadaan etua kisassa. Onko se tekemisen arvoinen vai kannattaako resurssit säästää muuhun esimerkiksi aerodynamiikan kehittämiseen, ja saada sitä kautta enemmän suorituskykyä, Oikarinen pohtii.

– Ehkä joku kärkitiimi sen kopioi, mutta välttämättä eivät kaikki.

Uutta törmäystestiä ratkaisu ei välttämättä vaadi.

– Uuden törmäystestin voi välttää sillä, että jos runko itsessään ja sen kiinnityspisteet pysyvät suunnilleen samanlaisena, niin silloin sitä ei tarvitse tehdä uusiksi, Oikarinen taustoittaa.

Lisää aiheesta:

Valtteri Bottas vastasi kuumaan kysymykseen – käyttääkö Mercedes kohukeksintöä kauden avauksessa?Mercedeksen keksintö aiheutti välittömän reaktion Ferrarin tehtaalla – Mika Salo: "Siellä suunnitellaan jo vastaavaa"Onko Mercedeksen kohuratkaisu sittenkin laiton? Yksi F1-sääntötulkinta aiheuttaa nyt kysymysmerkkejäFIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edunHelmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaanHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosina
F1MercedesValtteri BottasUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 20:38
    Oscar Piastri

    Oscar Piastri paalulle – Max Verstappen otti kunnolla tukkaan

  • Eilen20:36
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton: En kadu

  • ke19:27
    Aston Martin

    F1-kultasormi hyppää Aston Martinin tallipäälliköksi

  • ma21:55
    Max Verstappen

    Lando Norris ärähti Max Verstappenille

  • ma08:28
    Moottoriurheilu

    Lance Stroll tarvitsi sotilasryhmän apua