Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuljettaja menetti korttinsa tehtyään ajon aikana täysin tavanomaisen toimenpiteen – saksalaisoikeuden päätös hämmästyttää

imago images / Rupert Oberhäuser/ All Over Press
Julkaistu 03.08.2020 11:25

Ville Järveläinen

Saksalaismiehelle lätkäisty rangaistus on käynnistänyt enemmän kuin mielenkiintoisen keskustelun siitä, voiko auton hallinnan kannalta olennaisten toimintojen käyttäminen olla kiellettyä ajon aikana, jos niitä on käytettävä keskikonsolin monitoiminäytöltä.

Saksassa sattui maaliskuussa 2019 vaaratilanne, jossa Tesla Model 3:n kuljettaja menetti sadekelillä ajoneuvonsa hallinnan, ajautui ulos tieltä ja osui tietä reunustaneisiin puihin.

Ulosajon taustalla oli tuulilasinpyyhinten nopeuden säätäminen ajon aikana. Toisin kuin niin sanotuissa perinteisissä henkilöautoissa, säädetään Model 3:ssa pyyhinten nopeutta viiksen sijaan näytöltä. Tämä tarkoittaa, että kuljettajan on irrotettava katseensa tietä pyyhinten säätämisen ajaksi.

Vaikka vakavammilta vahingoilta vältyttiinkin, oli tapaus kaikkea muuta kuin käsitelty. Kuljettaja sai 200 euron sakon sekä kuukauden ajokiellon elektronisen laitteen käyttämisestä ajon aikana. Kuljettaja ei tätä kuitenkaan sulattanut.

Lue myös: Haluaisitko maksaa autosi vakionopeudensäätimestä kuukausimaksua? Saksalaisvalmistaja hätkähdyttää suunnitelmillaan

Päätöksestä ei voi enää valittaa

Asiaa puitiin loppujen lopuksi oikeudessa. Oikeus kuitenkin katsoi, että keskelle kojelautaa kiinteästi asennetun näytön käyttäminen tavalla, jolla mies sitä käytti, oli vaikuttimena onnettomuudessa, eikä ollut Saksan lakien mukaista. Valitus ei tuottanut tulosta, sillä myös korkeampi oikeusaste asettui samalle kannalle, eikä päätöksestä voi enää valittaa.

Kyse on vähintäänkin mielenkiintoisesta ratkaisusta, sillä nykyautoissa yhä useampia auton operoimisen kannalta olennaisia toimintoja on keskitetty nimenomaan auton näytölle perinteisten fyysisten kytkimien sijaan.

tesla model 3 interiorTesla Model 3:n ohjaamossa ei juuri fyysisiä painikkeita ole, vaan toiminnot löytyvät suurelta kosketusnäytöltä.Tesla

Model 3:n tapauksessa ratkaisu on suorastaan huvittava, sillä autossa ei ole käytännössä lainkaan fyysisiä kytkimiä, vaan lähes kaikkia auton toimintoja pyyhinten nopeussäätöä myöten hallitaan kojelaudan keskellä olevalta monitoiminäytöltä. Jopa hanskalokero avataan sitä kautta.

Päätöksestä uutisoi Suomessa ensimmäisenä Kauppalehti.

Lähteet: Auto, Motor und Sport, InsideEVs

Lue myös: Tesla-kuski ajoi lätäkköön, takapuskuri repesi irti – ”Valmistaja ei missään nimessä korvausvelvollinen”

Artikkelia muokattu 7.8. klo 15.20: Täsmennetty tuomion taustalla olevien seikkojen sanamuotoa. Näyttöä käytettiin oikeuden mukaan tavalla, joka ei ollut Saksan lakien mukaista.

Lisää aiheesta:

Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainenEikö stop-merkki tarkoitakaan pakollista pysähtymistä? Teslat aiheuttavat taas sydämentykytyksiä viranomaisilleTeslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"Uusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"Mystisen Tesla-kolarin ympärillä vellovat väitteet asettuvat tämän faktan myötä uuteen valoonPalavan Teslan sammuttamiseen kului neljä tuntia ja yli 100 000 litraa vettä – kaksi tappaneessa törmäyksessä outoja yksityiskohtia
AutotLiikennesakotLiikenneturvallisuusTeslaSaksaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • 2.12.14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"