Uusien autojen hienoista ominaisuuksista heräsi epäilys – vakuutusyhtiö: "Huoli on ihan oikeutettu"

Volvo pudotti autojaan 30-metrisestä nosturista äärimmäisessä törmäystestissä 2:50
Volvo pudotti autojaan 30-metrisestä nosturista äärimmäisessä törmäystestissä.

Henkilöautojen turvateknologia kehittyy, ja erilaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät monipuolistuvat sekä yleistyvät. Vakuutusyhtiö LähiTapiola muistuttaa verkkosivuillaan kolikon kääntöpuolesta.

Ajat, jolloin auton ainoat turvavarusteet olivat turvavyöt ja turvatyynyt, ovat kaukana takana. Vähänkään uudemmista autoista löytyy tänä päivänä lukuisia aktiivisia turvallisuusvarusteita, jotka olisivat vielä hetki sitten vaikuttaneet tieteisfantasialta.

Tällainen on esimerkiksi törmäysten ennakointi- ja estojärjestelmä, joka ensin varoittaa kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi, puuttuu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä peliin pysäyttäen auton kuljettajan passiivisuudesta huolimatta.

Kehittynyttä teknologiaa hyödyntää myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka ei ainoastaan vapauta kuljettajan jalkaa kaasupolkimelta, vaan myös pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon turvallisena nopeuden muutoksista huolimatta.

Sen lisäksi, että monet nykyaikaisista turvajärjestelmistä ovat nykyautoissa jo pakollisia vakiovarusteita, on lisävarustelistoilta valittavissa jos jonkinlaista lisuketta myös liikenneturvallisuutta ajattelevalle autonostajalle. Kysyimmekin Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta vuonna 2019, mitä lisävarusteita uuteen autoon kannattaisi valita.

Myös autojen passiiviset turvallisuusominaisuudet, kuten vahvistettu korirakenne, törmäysenergiaa sitovat ja iskua pehmentävät puskurit sekä muodonmuutosvyöhykkeet, auttavat vähentämään vakavia loukkaantumisia ja kuolemia tien päällä.

"Paraskaan turvateknologia ei kumoa fysiikan lakeja"

LähiTapiolan Arjen katsaus -kysely paljasti valtaosan (52 %) autoilevista suomalaisista ajattelevan, että autojen turvateknologian kehitys luo kuljettajille liioitellun tunteen turvallisuudesta. LähiTapiolan autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri ei törmää ajatukseen ensimmäistä kertaa.

– Mielestäni huoli on ihan oikeutettu. Autojen turvateknologian kehitys on ollut viime vuosina huimaa, mutta paraskaan turvateknologia ei kumoa fysiikan lakeja, Alaviiri huomauttaa yhtiön tiedotteessa.

Fysiikan lait on syytä pitää mielessä esimerkiksi silloin, kun tienpinta on liukas.

– Kuljettajan on vaikea tunnistaa liukkautta, jos auto tekee ajoa vakauttavia toimenpiteitä kuljettajan huomaamatta.

Monet kytkevät "häiritseviä" toimintoja pois päältä

LähiTapiolan kyselyyn vastanneista runsaasta tuhannesta autoilevasta suomalaisesta lähes kolmannes kertoi, ettei tunne autonsa turvajärjestelmiä tai niiden toimintaa.

Peräti joka neljäs ilmoitti kytkevänsä turvavarusteita pois päältä, koska kokee niiden häiritsevän ajamista.

– Määrä hieman yllättää, mutta voi esimerkiksi olla, että jotkut kytkevät luistonestojärjestelmän pois päältä, koska uhkana on auton kiinni jääminen esimerkiksi kasautuneen lumen takia. Tämä toimenpide voi hetkellisesti joissain automalleissa olla perusteltu, mutta normaalissa ajotilanteessa näin ei tulisi tehdä. Eikä ainakaan ”sudittelun” mahdollistamiseksi, Alaviiri korostaa.

Turvavarusteen poiskytkentä on tosin tarpeen myös esimerkiksi silloin, jos lastenistuin asennetaan selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle. Silloin etumatkustajan turvatyyny on kytkettävä pois toiminnasta.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat