Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaa

1:20Mersun sähköautolla ajettiin yli 1 000 kilometriä yhdellä latauksellaKATSO MYÖS: Mersu on kehittänyt sähköautokonseptin, jolla pääsee yli tuhat kilometriä yhdellä latauksella. Auto ei kuitenkaan ole tulossa markkinoille.
Julkaistu 21.09.2022 06:27

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Gemini-akuissa hyödynnetään ainutlaatuista teknologiaa, joka mahdollistaa jopa tuhannen kilometrin ajon yhdellä latauksella.

Sähköautojen akkuteknologia etenee nyt huimaa vauhtia. Viimeisimmästä läpimurrosta vastaa Michiganissa toimiva piskuinen startup-yritys Our Next Energy (ONE).

Yhtiö kertoo kehittäneensä sähköautojen käyttöön noin tuhannen kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella yltävän akun. Uuden teknologian ansiosta akun tuotantokustannukset kyetään samalla painamaan puoleen.

Geminiksi ristittyä akkua voi pitää monellakin tavalla vallankumouksellisena. Akun sähkökemialliseen reseptiin ja rakenteeseen on tehty merkittäviä muutoksia.

Lue myös: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvasti

Startup kertoo ajavansa Geminiä tuotantovaiheeseen vuoden 2026 kieppeillä, toimitusjohtaja Mujeeb Ijazin kertoi uutistoimisto Reutersille.

Kennoilla eri tarkoitukset

Kumoukselliseksi Gemini-akun tekee sen ainutlaatuinen kennoteknologia. Kennot kun jakautuvat kahteen kastiin toimintatarkoituksensa perusteella.

Normaalimatkojen ajoon tarkoitettujen kennojen ohella akun sisuksiin on sijoitettu pitkien etäisyyksien erityiskennoja. Tällaista sovellusta ei akkualalla ole tiettävästi aiemmin nähty.

Kennotyyppien sisältämä kemiallinen cocktail eroaa toisistaan. Akun rakenteeseen tavallisesti käytettävä alkuaine grafiitti jää osasta kennoista kokonaan pois.

Tämä ratkaisu leikkaa merkittävästi akkujen tuotantokustannuksia.

Rajoja rikkovaa

Normaalimatkoille kalibroitujen kennojen rakenne noudattaa vielä suhteellisen perinteistä kaavaa. Kennoja määrittävät litium-rautafosfaatti- sekä grafiittinavat.

Lue myös: Tässäkö toistaiseksi paras ratkaisu palavan sähköauton sammuttamiseen? Edes vettä ei tarvita – huima vaikutus jo 30 sekunnissa

Pitkänmatkankennojen suunnittelussa on sitten käytetty luovempaa otetta – tai oikeastaan rikottu rajoja. Sähköä hylkivä anodi-napa kun on jätetty kokonaan pois.

Kennon energiatalous perustuu pääosin litiumin ja mangaanin yhteispeliin.

Ratkaisu tuo selvää säästöä, kun anodin ja sen raaka-aineen grafiitin kustannukset voidaan pyyhkiä tuotantovaiheesta yli. Myös koboltin käytöstä on luovuttu ja kennojen nikkelipitoisuutta leikattu neljänneksellä.

– Olen pitkään yrittänyt luopua nikkelistä ja koboltista kokonaan, Our Next Energyn toimitusjohtaja Ijaz sanoo.

Kustannukset puoleen

Ijazin mainitsemat alkuaineet ovat sähköautoissa käytettävien nykyakkujen vakiokamaa. Haittapuolena on niiden suhteellinen harvinaisuus, mikä tekee niistä myös erittäin kallista raaka-ainetta.

Niinpä säästötkin ovat ilmeisiä. Kun pitkänmatkan kennosta on siivottu anodin ja grafiitin aiheuttama painolasti, arvioidaan niiden kustannusten painuvan sarjatuotantovaiheessa puoleen.

Kilowattitunti sähköä syntyy 50 dollarilla, kun se nykyisin maksaa arviolta 100–110 dollaria.

– Tavoitteenamme on vuoteen 2026 mennessä lanseerata Gemini-akku, jossa ei ole lainkaan kobolttia ja neljännes vähemmän nikkeliä kuin aiemmin, toimitusjohtaja Ijaz kertoi.

ONEn Gemini-akku esiteltiin viime viikolla Michiganissa pidetyssä akkualan suurkatselmuksessa.

Lue myös: Mullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisesta

Lisää aiheesta:

Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoaMaailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Mitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvastiTämä on Teslan salainen aseAmerikkalaisilta valtaisia lupauksia: Kolmen miljoonan kilometrin akku latautuu täyteen 10 minuutissa ja laskee sähköauton hinnan siedettävämmälle tasolleSähköautojen akuissa on yksi iso ongelma, mutta Mersu uskoo keksineensä ratkaisun: "Menee sinne mistä on tullutkin"
SähköautotAuton lataaminenTeknologiaKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • Eilen16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö