Mullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisesta

Tutkijoiden mukaan keksintöä voi hyödyntää kaikissa sähköautoissa.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat keksineet tekoälyalgoritmien avustamana, miten sähköautojen akkujen latausta voidaan optimoida. He havaitsivat, että akun voi ladata nollasta 90-prosenttisesti täyteen niinkin nopeasti kuin 10 minuutissa – ilman, että otetaan riskiä akun vaurioitumisesta.

Uudesta keksinnöstä kertoo New Scientist. Uutisen mukaan kyse ei ole pelkästä teoriasta eikä edes pelkistä laboratoriossa tehdyistä kokeista, kuten akkututkimusta koskevissa uutisissa usein on. Tällä kertaa keksintöä on todella kokeiltu aivan oikeilla sähköautoilla.

10 minuuttia ei tosin ole käytännössä kokeillun latausnopeuden maailmanennätys, mutta luku on silti huomattavasti nopeampi kuin mitä latausasemilla yleensä käytetään.

Kaiken takana on tekoäly

Eric Dufekin ryhmä syötti tekoälyohjelmalle tietoa siitä, miten akun latauskäyrä vaikuttaa akun ikääntymiseen. Algoritmi teki työtä käskettyä ja löysi latauskäyrän muodosta ja nopeudesta ehdotuksia, joita tutkijat sitten kokeilivat tosielämässä.

Latauskäyrä tarkoittaa akun varausastetta ilmoitettuna ajan funktiona. Tyypillisesti sekä latauksen alku että loppu ovat hitaampia kuin keskivaihe.

Keksinnössä oleellista on tulosten todennäköinen yleistettävyys. Vaikka käytännön kokeita tietenkään ei ole ehditty tehdä kaikilla mahdollisilla sähköautoilla, Dufek arvioi, että sama periaate koskee melkein kaikkia sähköautoja melko pitkälle.

Sähköautojen akut ovat nimittäin kaikki tyypiltään litiumioniakkuja, ja niiden perusominaisuudet ovat samat. Toisaalta jokaisen yhtiön täytyy silti optimoida täsmälliset yksityiskohdat oman akkutyypin yksityiskohtien mukaan.

Tutkija hehkuttaa New Scientistille sitä, että tällä keksinnöllä voidaan saada ainakin jotain hyötyä oikeastaan ilmaiseksi. Koska akkujen varausnopeutta rajoitetaan useissa tapauksissa ohjelmallisesti, riittäisi tilanteen korjaamiseksi muutaman numeron päivittäminen ohjelmistossa.

Toisaalta tavallisen käyttäjän tulee muistaa se, että Dufekin ryhmän keksintö ei taio energiaa tai tehoa tyhjästä. Nopea lataus on mahdollista vain sellaisella latausasemalla, jossa voidaan syöttää autoon sähköä suurella teholla. Kotipistokkeesta auto ei lataudu jatkossakaan 10 minuutin aikana, sillä kotona latauksen pullonkaulana ei ole auto eikä akku, vaan sähköliitäntä.

Tulokset julkistettiin Yhdysvaltain kemian seuran (ACS) syyskokouksessa.

Lue myös:

    Uusimmat