Talvitakki voi haitata turvavyön toimintaa – älä ikinä laita vyötä kulkemaan näin: "Vakavia sisäisiä vammoja"

Näin säädät ajoasennon kohdalleen – paksu talvitakki voi olla riski 4:14
Paksu talvitakki voi olla autossa istuessa jopa turvallisuusriski. Katso videolta, miten ajoasento säädetään oikein ja mitä talvitakille tulee tehdä, jos sitä ei halua ottaa pois päältä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten paksun talvitakin kanssa tulisi toimia autoon mentäessä?

Vastaus: Ihanne olisi, että talvitakki riisuttaisiin ennen autoon menoa. Lyhyillä matkoilla, auton ollessa kylmä, tämä ei kuitenkaan ole arjen realismia.

Talvikeleillä on tärkeää, että sekä kuljettajalla että matkustajilla on autossa mukana riittävästi lämmintä vaatetta. Lyhyelläkin matkalla saattaa autoon tulla vika tai voidaan joutua onnettomuuteen, jolloin matka yllättäen keskeytyy. Moottorin sammuttua auto viilenee nopeasti ja apua voi joutua välillä odottelemaan hyvinkin pitkään.

Takki pois – tai ainakin auki

Varsinkin pidemmälle matkalle lähdettäessä paksu takki kannattaa kuitenkin riisua kokonaan pois ja laittaa se takapenkille tai tavaratilaan. 

Arjen lyhyillä matkoilla realismia on se, ettei takista tee mieli luopua. Tällöin on tärkeää avata takki ennen autoon istumista, jolloin saa pujotettua turvavyön kulkemaan takin alla. 

Turvavyön korkeus pitää säätää niin, että turvavyö kulkee mahdollisimman läheltä kaulaa – kuitenkin niin, ettei se paina epämukavasti. Lähelle olkapäätä asetettu turvavyö luiskahtaa helposti olkapään päältä, minkä seurauksena kuljettajan yläkroppa heilahtaa lähelle laukeavaa turvatyynyä. 

Turvavyötä ei myöskään saa milloinkaan reitittää kulkemaan kainalon alta, sillä kylkiluut eivät kestä turvavyön niihin kohdistamia voimia. Katketessaan kylkiluut saattavat aiheuttaa vakavia sisäisiä vammoja.

Myös takin liepeet on syytä vetää pois turvavyön lanneosan alta ja sen jälkeen vielä kiristää lanneosa tiukasti kehoa vasten vetämällä vyön vinosta osasta yläviistoon.

Kun vyö on tiukasti kiinni kehossa, se estää törmäystilanteessa tehokkaammin kuljettajaa joutumasta liian lähelle turvatyynyä tai paiskautumasta löysänä olevaa ohutta turvavyötä vasten.

Jos vyö jätetään löysäksi paksun ja ilmavan toppatakin päälle, ovat nämä vaarat olemassa. Myös kehittyneet turvavöiden esikiristimet auttavat asiassa, mutta eivät silti tee edellä kuvattuja toimenpiteitä toppatakin kanssa tarpeettomiksi.

Ajoasennon säätäminen

Ennen turvavyön kytkemistä on tärkeää säätää ajoasento kohdalleen. Oikean ajoasennon myötä kuljettaja saa paremmin tietoa auton liikkeistä ja mahdollisista luistoista, perstuntumana, penkin välityksellä. Tämä mahdollistaa aiemman reagoinnin tarvittaessa.

Myös toimintamahdollisuudet hätätilanteessa ovat paremmat, kun hallintalaitteet ovat oikeilla etäisyyksillä. Mikäli joudutaan onnettomuuteen, passiiviset turvalaitteet suojaavat tehokkaimmin, kun autossa istutaan suunnitellulla tavalla.

Ajoasento pitää säätää kohdalleen luonnollisesti aina, jos autolla on viimeksi ajanut joku muu. Tarvetta säätöjen muuttamiselle saattaa kuitenkin olla myös silloin, vaikka olisi itse ollut viimeksi kuljettajan paikalla - esimerkiksi takin tai kenkien vaihduttua erityyppisiksi tai tilanteessa, että edellisellä reissulla on ajettu takki päällä ja seuraavalla kuljettajan paikalle istahdetaankin ilman sitä.

Ajoasennon säätäminen aloitetaan istuimen korkeudesta. Korkeus on oikea, kun kuljettajan silmät ovat tuulilasin puolivälin korkeudella. Tällöin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet ja kuljettajan päälaen ja sisäkaton väliin jää kymmenkuntasenttiä vapaata tilaa. Siitä saattaa olla hyötyä, jos autolla joudutaan onnettomuuteen, jossa katto painuu kasaan.

Seuraavaksi säädetään istuimen etäisyys polkimiin. Kun jarrupolkimen painaa pohjaan, pitää polven jäädä selvästi koukkuun. Tällöin jarrutukseen saadaan enemmän voimaa. Koukussa oleva polvi myös joustaa mahdollisessa törmäystilanteessa vähentäen näin lonkkaan kohdistuvaa rasitusta.

Sitten haetaan sopiva etäisyys ohjauspyörään. Tämä tapahtuu säätämällä selkänojan kaltevuutta ja ohjauspyörän syvyyttä. Säädöt ovat kohdallaan, kun kuljettajan ranteet ovat ohjauspyörän kehän kohdalla hänen laskiessaan kätensä ohjauspyörän päälle. Hartioiden tulee pysyä kiinni selkänojassa. Samalla on syytä asettaa myös ohjauspyörän korkeus kohdilleen niin, että näkyvyys mittareihin ja merkkivaloihin on esteetön.

Kun kuljettaja näiden säätöjen jälkeen ottaa normaalin otteen ohjauspyörästä, jäävät hänen kätensä selvästi koukkuun, jolloin ohjaamiseen on käytettävissä enemmän voimaa ja ohjauspyörän käsittely mahdollisessa luistotilanteessa onnistuu nopeammin ja tarkemmin.

Pääntuen yläreuna tulisi mahdollisuuksien mukaan säätää kuljettajan päälaen korkeudelle, jolloin se antaa parhaan mahdollisen suojan esimerkiksi peräänajotilanteissa.

Kun ajoasento on oikein säädetty, onkin aika paneutua peilien säätöihin.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat