Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

5 syytä, miksi oikean ajoasennon opettelu kannattaa – ethän sorru tähän yleiseen virheeseen?

Julkaistu 05.01.2018 17:52

TEPPO VESALAINEN, AUTOLIITON KOULUTUSPÄÄLLIKKÖ

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Millainen on turvallinen ajoasento?

Vastaus: Nykyaikaisten autojen istuimet ovat monipuolisesti säädettävissä. Osa kuljettajista ei kuitenkaan jaksa paneutua ajoasennon säätämiseen, vaikka kyse olisi vain muutamasta kymmenestä sekunnista.

Tyypillinen virhe on, että kuljettaja ajaa raajat suorina. Tämä johtuu siitä, että istuin on liian kaukana polkimista ja selkänoja makaavassa asennossa. Myös pääntuen ja turvavyön säädöt jäävät kiireessä usein tekemättä.

Oikealla ajoasennolla saavutetaan monta etua:

  • Auton hallinta on helpompaa.
  • Autosta näkee ulos paremmin.
  • Pidempikin ajomatka sujuu paikkojen puutumatta.
  • Vaaratilanteessa toimiminen on helpompaa.
  • Onnettomuuteen jouduttaessa auton turvalaitteet toimivat todennäköisemmin suunnitellusti.

Ohjeet oikean ajoasennon löytämiseksi

1. Ensin säädetään istuimen korkeus. Kun silmät ovat tuulilasin puolivälin kohdalla, on korkeus oikea.

Istuimen korkeuden säätöIstuimen korkeuden säätäminenAutoliitto

Näin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet. Samalla kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää vielä suhteellisen paljon tyhjää tilaa, mistä on apua esimerkiksi hirvionnettomuudessa, auton katon painuessa kasaan.

2. Seuraavaksi säädetään penkin etäisyys polkimiin. Polven tulisi jäädä hieman koukkuun, kun kytkin- tai jarrupoljin on pohjassa.

Oikea etäisyys polkimiin_kytkin pohjassa - polvi koukussa

Näin polvi joustaa mahdollisessa törmäystilanteessa. Jos jalka olisi suorana jarrutuksessa, joka päättyy törmäykseen, välittyisivät törmäysvoimat suoraan kuljettajan lonkkaan - tuhoisin seurauksin.

3. Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetään laskemalla kädet ohjauspyörän päälle pitäen hartiat samalla kiinni selkänojassa. Ohjauspyörän kehän tulisi olla ranteiden kohdalla. Tässä on syytä hyödyntää sekä selkänojan että ohjauspyörän säätövaraa. Samalla on järkevää säätää ohjauspyörän korkeus niin, että näkee mittarit ongelmitta.

Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetty oikein_ranteet ohjauspyörän kehän kohdalla - hartijat kiinni selkänojassa

Kun kuljettaja tarttuu tämän säädön tehtyään ohjauspyörän kehästä kiinni, jäävät hänen kätensä sopivasti koukkuun. Tällöin ohjauspyörän käsittely onnistuu kurottelematta ja kuljettaja kykenee nopeisiin ohjausliikkeisiin yllättävissäkin tilanteissa, kuten väistöissä tai luistoissa.

4. Pääntuki tulisi säätää niin, että sen yläreuna on päälaen kohdalla. Kuljettajan on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että matkustajat säätävät omat pääntukensa mahdollisuuksien mukaan samalla periaatteella – myös takapenkillä.

Pääntuen yläreunan tulisi olla päälaen korkeudella

Valitettavan usein näkee, että pääntuki on säädettynä niskan kohdalle. Tällöin pää pääsee äkkipysähdyksessä retkahtamaan taaksepäin pääntuen yli. Tästä saattaa seurata vakavia vammoja.

5. Kun istuin on säädetty, kytketään turvavyö. Turvavyön alle ei saa jäädä paksuja toppavaatteita. Vyön korkeus tulisi säätää niin, että se kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Lopuksi lannevyö kiristetään vetämällä turvavyön vinosta osasta.

Turvavyön korkeuden säätöTurvavyön korkeuden säätäminenAutoliitto

Turvavyön lanneosan kiristäminenLannevyön kiristäminenAutoliitto

Ihanne olisi, että paksu toppatakki otettaisiin pois päältä ennen autoon menoa. Arjen lyhyillä matkoilla ja kylmässä autossa realismia kuitenkin on, että autoon mennään takki päällä. Tällöin takki on syytä avata ja ohjata turvavyö kulkemaan takin alla. Huolehdi myös, ettei takin lieve jää vyön lanneosan alle. Näin turvavyö saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten eikä se päästä käyttäjäänsä liian lähelle laukeavia turvatyynyjä onnettomuustilanteessa. Kuljettajan on opastettava myös matkustajia turvavyön käytössä.

6. Ennen liikkeellelähtöä on vielä tarkastettava peilien säädöt. Samalla tulee viimeistään todetuksi, ovatko peilit jäässä vai sulat.

Sekä kuljettajan että matkustajan on istuttava autossa suunnitellulla tavalla. Esimerkiksi matkustajan jalkojen lepuuttaminen kojelaudan päällä – mitä valitettavan usein näkee – on hengenvaarallista. Turvatyyny lyö lauetessaan kojelaudan päällä olevat jalat tuulilasin läpi.

teppoboxi

***

7:34Millainen auto sopii ikäihmiselle?

Lisää aiheesta:

Talvitakki voi haitata turvavyön toimintaa – älä ikinä laita vyötä kulkemaan näin: "Vakavia sisäisiä vammoja"Ammattimies näyttää, kuinka auton peilit kannattaa oikeasti säätää – tällaiset näkymät niihin on tarkoitus saadaMiten saada hyvä perstuntuma sekä autoon että tiehen? Tällainen on ajoasento, joka voi pelastaa jopa henkesiRiisu toppatakki, kun istut autoon – turvavyö ei muuten toimi suunnitellustiMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?Video: Toppatakki pois ja polvet koukkuun – näin säädät ajoasentosi kuntoon
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle
Oikea etäisyys polkimiinAutoliitto

Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyysAutoliitto

Pääntuen säätäminenAutoliitto

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • 9.9.20:08
    Pyöräily

    Pyöräilijä, muistathan nämä asiat liikenteessä? "Hyvä kerrata liikennesäännöt"

  • 7.9.15:15
    Pyöräily

    Takkuaako arkipyöräilyn aloittaminen? Nappaa viisi vinkkiä

  • 6.9.14:20
    Liikennesäännöt

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 6.9.11:55
    Auton toiminta

    Miten kaukovaloja käytetään moottoritiellä? Toimi ohitustilanteessa näin