Tallipomon paljastus osoittaa: F1-talleilla on edessään erikoiset ajat – "Uskon, että valtaosa toimii samalla tavalla"

Haas-pomo Günther Steinerin kertoma esimerkki osoittaa, miten erikoinen vuodesta 2021 on tulossa F1-talleille.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Steiner on paljastanut Bahrainissa ajettavan kauden 2020 kolmanneksi viimeisen osakilpailun yhteydessä, että Haas lopettaa ensi vuoden auton kehitystyön jo tammikuussa.

Syynä on se, että F1-sarjassa otetaan kaudella 2022 käyttöön uudet autot, joiden suunnittelu- ja rakennustyöhön saa ryhtyä 1. tammikuuta. Lisäksi ensi vuonna otetaan ensimmäisen kerran lajin historiassa käyttöön kulukatto, joten kaikki ensi vuoden autoon käytetyt resurssit vähentävät vuoden 2022 auton resursseja.

– Alamme keskittyä tammikuussa sataprosenttisesti vuoden 2022 autoon. Uskon, että valtaosa toimii samalla tavalla, koska rahaa ei voi syytää vuoden 2021 autoon, Steiner sanoi GP Today -sivuston mukaan.

– Sitä, minkä tekee vuoden 2021 autoon, ei voi enää tehdä vuoden 2022 autoon. Vuoden 2022 auto on tulevaisuutta, joten miksi sijoittaisimme johonkin, mikä on mennyttä puolessa vuodessa?

Ensi vuoden autoa Haasilla on kehitetty tämän kauden kuluessa.

 – Olemme tehneet jonkin verran kehitystyötä, mutta aloitimme melko myöhään. Meidän pitäisi kuitenkin olla parempia ja kilpailukykyisempiä.

Tällä kaudella Haas on ollut yksi F1:n heikoimmista talleista.

Talli vaihtaa ensi kaudeksi molemmat kuljettajansa. Kevin Magnussen ja Romain Grosjean saavat lähteä, ja tilalle on mitä ilmeisimmin tulossa kaksi tulokasta, F2-sarjassa ajavat Mick Schumacher ja Nikita Mazepin.

Lue myös:

    Uusimmat