Tällaista on moottoripyöräpoliisin työ: Päivässä tehdään 2–3 "iskua" – takaa-ajossa kaksipyöräisellä on erityinen tehtävä

Poliisin uudet Mersu-maijat jo tien päällä 0:23
Katso videolta ylikomisario Sami Hätösen ottamat valokuvat Helsingin poliisilaitoksen uudesta Mercedes-Benzistä.

Moottoripyöräpoliisiksi pääsevät vain harvat ja valitut poliisikoulutuksen suorittaneet poliisit. Vuosittain koulutetaan 16 uutta moottoripyöräpoliisia.

Kerroimme aiemmin tänään poliisin uusista moottoripyöristä, joita on Suomessa vasta muutama. Poliisi on ottanut käyttöönsä uusia Kawasaki Ninja H2 SX SE -mallin poliisimoottoripyöriä. Tässä artikkelissa pääset kurkistamaan moottoripyöräpoliisin arkeen.

Tie moottoripyöräpoliisin ihannetyöhön ei ole helppo, vaan se vaatii hyvää fyysistä kuntoa, kuvailee Itä-Uudenmaan poliisi moottoripyöräpoliisien arjesta poliisin verkkosivuilla.

Koulutus alkaa seitsemän viikon mittaisella peruskurssi Räyskälän ilmailukeskuksessa. Kurssin aloittaa vuosittain enintään 16 poliisia, jotka valitaan kahden päivän mittaisilla pääsykokeilla. Hakijat seulotaan vaativilla testeillä.

Hakijoiden osaamistaso mitataan teoria- ja ajotaitokokeilla sekä fyysisillä kokeilla. Pääsykokeissa muun muassa työnnetään moottoripyörää ajovarusteissa 460 metrin matka, ja aikaa suoritukseen saa kulua enintään kolme minuuttia. Ajotaidollisessa kokeessa mitataan hakijan valmiuksia hallita moottoripyörää erilaisissa käännöksissä ja pujotteluissa.

Kurssilla opiskellaan myös tieliikenne- ja maastoliikennelakia, hälytysajo-ohjeita sekä moottorin rakennetta ja ajotekniikkaa sekä suoritetaan teoriakokeita sekä taitoajo-, motocross- ja asfalttiajokoe.

Moottoripyöräpoliisin arki

Moottoripyöräpoliisien pyöräilykausi käynnistyy joka kevät kahden päivän ammattikurssilla eli niin sanotulla lämmittelykurssilla. Ammattikursseille osallistuu vuosittain noin 150 moottoripyöräpoliisia ympäri Suomea. Moottoripyöräpoliisin ajokausi kestää pääsääntöisesti puolisen vuotta, huhtikuulta syyskuun loppuun.

Moottoripyöräpoliisin työvuoro alkaa aamun käskynjaolla, jossa käydään läpi päivän suunnitelmaa ja ennalta tiedossa olevia tehtäviä sekä teemoja. Poliisi kertoo, että päivän aikana tehdään kahdesta kolmeen kiinteää iskua tiettyihin kohteisiin, vastataan hälytys- ja kuljetustehtäviin, tehdään nopeus-, rattijuopumus- ja ajotapavalvontaa sekä vastataan häiritsevistä mopoista tehtyihin valvontapyyntöihin. 

– Työpäivään saattaa kuulua myös erityistehtäviä, kuten tapahtumiin osallistumisia, saattuevetoja muiden poliisilaitosten alueilla sekä reittivarmistuksia ja valtiovierailujen turvaamisia. Työpäivän lopuksi pyörä huolletaan, kertoo ryhmän varajohtaja ylikonstaapeli Janne Välläri poliisin verkkosivuilla.

Vauhti on hurjaa

Moottoripyöräpoliisi ei voi välttyä arvaamattomilta tilanteilta liikenteessä, koska poliisit ajavat 200 kilometrin tuntivauhdissa noin 60 metriä sekunnissa. Takaa-ajotilanteissa moottoripyöräpoliisin ensisijainen tehtävä on seurata pakenevaa kuljettajaa ja antaa suuntia partioille, mihin pakeneva ajoneuvo on menossa.

Suomessa on Tekniikan Maailman mukaan 177 moottoripyöräpoliisia. Lisäksi Ahvenanmaalla on yksi. Poliisin tunnuksilla varustettuja moottoripyöriä on yhteensä 65, tunnuksettomia eli niin sanottuja siviilipyöriä on 15.

Moottoripyöräpoliisilla on pitkät perinteet. Kaksipyöräisiä on nähty liikenteessä Suomessa jo vuodesta 1958.

Lue myös:

    Uusimmat