Helsingin poliisin uudet mönkijät kulkevat jopa 100 km/h: "Ei missään nimessä mikään jokamiehen laite"

0:42
Tältä näyttävät Helsingin poliisin upouudet mönkijät. Tehokkailla laitteilla ajavat moottoripyöräkoulutuksen saaneet poliisit.

Helsingin poliisin kalustoon kuuluu nykyisin myös kaksi mönkijää.

Helsingin poliisilaitos sai vuoden vaihtuessa käyttöönsä kaksi poliisitunnuksin varusteltua BRP Can-Am -traktorimönkijää.

Ylikomisario Jere Roimu Helsingin poliisista kertoo MTV Uutisille, että mönkijöistä on tarkoitus hakea käyttökokemuksia laajasti erilaisesta päivittäistoiminnasta, mutta erityisesti valvontatehtävistä. Liikennevalvonnan lisäksi myös isot yleisötapahtumat ja mielenosoitukset ovat otollisia tilaisuuksia mönkijöiden hyödyntämiselle.

Traktorimönkijöitä voidaan käyttää myös kadonneiden henkilöiden etsinnässä sekä maastoalueilla tapahtuvassa liikkumisessa. Helsingin poliisi on lisäksi varautunut antamaan apua mahdollisissa etsintätehtävissä myös Länsi- ja Itä-Uudenmaan poliisilaitosten alueella.

Helsingissä mönkijöiden hankintaan päädyttiin Oulun poliisista saatujen hyvien käyttökokemusten perusteella.

– Oulussa on jo pidemmän aikaa käytetty mönkijöitä poliisin valvontatoiminnassa kaupunkiympäristössä. He ovat aktiivisesti mönkijöiden käyttöä kehittäneet ja todenneet ne erinomaisiksi välineiksi moneen eri tehtävään. Oulusta saamiemme erinomaisten kokemusten innostamana päädyimme hankintaan myös täällä Helsingissä, Roimu toteaa poliisin keskiviikkoisessa tiedotteessa.

Eivätkö moottoripyörät riitä?

Moottoripyörään verrattuna mönkijän käyttötarkoitus on Roimun mukaan täysin erilainen. Mönkijällä päästään sinne, mihin isolla katukäyttöön tarkoitetulla moottoripyörällä tai autolla ei lähdetä. Kaupungin katuverkolla, kevyenliikenteenväylillä, maastossa, rannoilla ja puistoissa mönkijä on moottoripyörää näppärämpi. Mönkijällä on myös moottoripyörää helpompi edetä hitaasti esimerkiksi mielenosoituskulkuetta ohjatessa.

Mutta ei sillä jää liikenteessäkään jalkoihin.

– Mönkijä ei nimestään huolimatta möngi, vaan kulkee jopa 100 kilometriä tunnissa.

ABS-jarruilla varustetun T3b-luokan mönkijän suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, mutta mikäli tilanne sitä poliisin arvion mukaan edellyttää ja keliolosuhteet sen turvallisesti mahdollistavat, saa poliisi ajaa sillä jopa satasta.

Vaikka tällaisen mönkijän puikkoihin riittää henkilöauton ajokortti, Helsingin poliisin hälytys- ja valvontatoiminnoissa niillä ajavat pääsääntöisesti moottoripyöräkoulutuksen saaneet poliisit. Lisäksi niiden käyttöön järjestetään oma erillinen koulutuksensa.

– Tämä ei ole missään nimessä mikään jokamiehen laite. Etenkään silloin, kun nopeudet nousevat, Roimu sanoo.

Samanlaisen mönkijän voi ostaa kuka vaan

Roimun mukaan mönkkäritekniikka on kehittynyt valtavasti. Helsingin poliisin käyttöön hankitut mönkijät ovatkin ihan samoja kuin kaupassa myytävät.

Ne poikkeavat siviilimalleista ainoastaan tunnuksiltaan ja poliisivarustukseltaan, joihin lukeutuvat niin hälytyslaitteet kuin viestivälineetkin. Lisäksi mönkijään on lisätty mahdollisuus erilaisten valvontavälineiden kuljettamiseen.

Kolmet erilaiset renkaat

Mönkijöitä voidaan hyödyntää hyvin monipuolisesti niin katuverkossa kuin maastossakin. Vaihto ympäristöstä toiseen ei kuitenkaan kaikissa tilanteissa käy ihan käden käänteessä, vaan lumisessa metsässä tarvitaan erilaiset renkaat kuin paljaalla asfaltilla.

– Esimerkiksi maastorengas sulaa kovissa nopeuksissa alle, Roimu sanoo.

Helsingin poliisin mönkijät on varustettavissa joko maastorenkailla, talvikäyttöön tehdyillä nastarenkailla tai asfaltille sopivilla kesärenkailla.

– Renkaanvaihto sujuu vartissa. Niitä voidaan vaihtaa tehtävän mukaan.

Roimun mukaan renkaat käydään vaihtamassa Pasilan poliisilaitoksella, mikäli tehtävä edellyttää toisia renkaita.

– Mitään niin kiireellisiä tehtäviä mönkijöillä ei tehdä, etteikö näin voitaisi toimia.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja