Taantuma vie kuluttajat halpojen vaatteiden äärelle

Taantuma asettaa suomalaisen vaateteollisuuden tiukan paikan eteen, sillä kuluttajat haluavat nyt kalliiden vaatteiden sijaan halvempaa.

Uutta tuotantoaan Helsingissä esitellyt vaatetusteollisuus on jo joutunut taantuman kanssa vastakkain. Esimerkiksi Nanso irtisanoi pari viikkoa sitten 75 henkeä.

- Joidenkin yritysten mukaan kauppojen sisäänostajat ovat muuttuneet varovaisemmiksi, kertoo Tekstiili- ja vaatetusteollisuuden toimitusjohtaja Satu Mehtälä.

Brändi- ja designasiantuntija Lisa Sounion mukaan suomalaisten brändien mallistoissa pitäisi olla myös edullisia tuotteita.

- Välillä tuntuu, että alalla ei osata tällaista ala-asteen matematiikkaa. Toisin sanoen, jos suunnittelet täydellisen hameen, sinun täytyy myös miettiä, miten myyt sitä 10 000 kappaletta, Sounio napauttaa.

Vaatebisneksessä pärjääminen perustuukin pääosin muuhun kuin onnistuneeseen suunnitteluun. Sounio nostaa esimerkeiksi Zaran, Mangon ja H&M:n.

- Viime vuosikymmenten suurimmat menestystarinat ovat perustuneet pääasiassa arvoketjun kehittämiseen: logistiseen ratkaisuun ja jakelukonseptin tiivistämiseen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat