Suomalaisten someavautuminen voi tuhota maineen: Nämä yritykset handlaavat julkiset palautteet parhaiten!

Moni yritys on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata, selviää startup-yrityksen tiedotteesta.

Papukaijamerkin julkisiin reklamaatioihin vastaamisesta saaneet yritykset

Ikea, Sony, Elisa, Telia, DNA, Stockmann, Tokmanni, Kesko, S-Ryhmä, HK, Atria, Saarioinen, Arla, Hesburger, Kotipizza, Attendo, Stark, Power, Klarna, Adlibris, Matkahuolto, Masku, Trafi, Helsingin kaupunki, HSL, Finavia ja OP.

Julkisia reklamaatiota välittävä Nonono on julkaissut tilaston, jonka mukaan suurista brändeistä yli kaksi kolmasosaa on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata.

– Taustallahan tässä on se, ettei kukaan ole enää vuosikausiin luottanut mainosten tarinoihin. Ostoksen teko alkaa Googlesta. Meitä kiinnostaa enemmän toisten asiakkaiden kokemukset kuin mainosmiesten irvistelyt, yrityksen toimitusjohtaja Jaakko Timonen pohtii yhtiön blogissa.

Timonen kertoo myös olevansa positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin suuret brändit ovat tulleet julkisia reklamaatioita välittävän Nononon kanssa juttuun.

Parantamisen varaa Timosen mukaan on eniten ”entisillä valtionyhtiöillä sekä parilla suurella elektroniikkakauppiaalla”.

Turun yliopiston markkinoinnin yliopistonlehtori Ulla Hakala kertoi vuonna 2016 Ylelle, että sosiaalinen media on mullistanut markkinointimaailman: enää yritys ei voi suoltaa mainoksia kuluttajille, vaan nyt joudutaan myös reagoimaan ja tuottamaan sisältää.

Timonen paljasti saaneensa palvelusta yrityksiltä vain yhden reippaasti happaman vastauksen. Yritys totesi viesteissään muun muassa, että

"pyydämme teitä ystävällisesti huomioimaan, että emme yhtiönä halua vastaanottaa palvelunne kautta tulevia asiakaspalautteita emmekä myöskään vastaa palvelunne kautta tulleisiin palautteisiin”.

– Somessa maine pitää ansaita. Negatiiviset viestit leviävät salamannopeasti. Ennen negatiiviset asiakaskohtaamiset jäivät muutaman ihmisen tietoisuuteen. Vähän naapurille valitettiin, että saatiin huonoa palvelua. Nykyään avaudutaan somekanavissa, ja se vaikuttaa suoraan yrityksen maineeseen, Hakala kommentoi Ylelle.

Kuluttaja-lehti julkaisee yritysten mustaa listaa, jolle päätyvät yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.

Kerro oma kokemuksesi:


Lähde: Nonono, Nononon blogi, Yle.fi

***

Kännykkäkamerat kuumana – mitä saa julkaista somessa? 8:08

Lue myös:

    Uusimmat