Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisten someavautuminen voi tuhota maineen: Nämä yritykset handlaavat julkiset palautteet parhaiten!

COLOURBOX
Julkaistu 10.07.2017 16:33

MTV LIFESTYLE

Moni yritys on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata, selviää startup-yrityksen tiedotteesta.

Papukaijamerkin julkisiin reklamaatioihin vastaamisesta saaneet yritykset

Ikea, Sony, Elisa, Telia, DNA, Stockmann, Tokmanni, Kesko, S-Ryhmä, HK, Atria, Saarioinen, Arla, Hesburger, Kotipizza, Attendo, Stark, Power, Klarna, Adlibris, Matkahuolto, Masku, Trafi, Helsingin kaupunki, HSL, Finavia ja OP.

Julkisia reklamaatiota välittävä Nonono on julkaissut tilaston, jonka mukaan suurista brändeistä yli kaksi kolmasosaa on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata.

– Taustallahan tässä on se, ettei kukaan ole enää vuosikausiin luottanut mainosten tarinoihin. Ostoksen teko alkaa Googlesta. Meitä kiinnostaa enemmän toisten asiakkaiden kokemukset kuin mainosmiesten irvistelyt, yrityksen toimitusjohtaja Jaakko Timonen pohtii yhtiön blogissa.

Timonen kertoo myös olevansa positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin suuret brändit ovat tulleet julkisia reklamaatioita välittävän Nononon kanssa juttuun.

Lue myös: Risto teki valituksen makkarapaketista – suomalaisfirma vastasi samalla mitalla: ”kyseessä todellakin on ylimääräinen makkara, ei porsaan m****u”

Parantamisen varaa Timosen mukaan on eniten ”entisillä valtionyhtiöillä sekä parilla suurella elektroniikkakauppiaalla”.

Turun yliopiston markkinoinnin yliopistonlehtori Ulla Hakala kertoi vuonna 2016 Ylelle, että sosiaalinen media on mullistanut markkinointimaailman: enää yritys ei voi suoltaa mainoksia kuluttajille, vaan nyt joudutaan myös reagoimaan ja tuottamaan sisältää.

Timonen paljasti saaneensa palvelusta yrityksiltä vain yhden reippaasti happaman vastauksen. Yritys totesi viesteissään muun muassa, että

"pyydämme teitä ystävällisesti huomioimaan, että emme yhtiönä halua vastaanottaa palvelunne kautta tulevia asiakaspalautteita emmekä myöskään vastaa palvelunne kautta tulleisiin palautteisiin”.

– Somessa maine pitää ansaita. Negatiiviset viestit leviävät salamannopeasti. Ennen negatiiviset asiakaskohtaamiset jäivät muutaman ihmisen tietoisuuteen. Vähän naapurille valitettiin, että saatiin huonoa palvelua. Nykyään avaudutaan somekanavissa, ja se vaikuttaa suoraan yrityksen maineeseen, Hakala kommentoi Ylelle.

Kuluttaja-lehti julkaisee yritysten mustaa listaa, jolle päätyvät yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.

Kerro oma kokemuksesi:

kysely asiakaspalvelusta

Lähde: Nonono, Nononon blogi, Yle.fi

***

8:08Kännykkäkamerat kuumana – mitä saa julkaista somessa?

Lisää aiheesta:

Temun ja Sheinin aggressiivinen markkinointi luo paineita ostaa somehehkutettuja tuotteita: "Selvästi vaikuttanut suomalaisnuoriin"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Näin toimivat Kotipizzan ja Nordean ilmastolaskurit – voiko yritysten ympäristöväitteisiin luottaa?Kosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaKuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Ravintolaruokaa puoli-ilmaiseksi: Suomalainen kohusovellus osoittautui jättimenestykseksi – nyt kelkkaan hyppää myös Kotipizza
ShoppailuSosiaalinen mediaKyselytLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut