Suomalaisten someavautuminen voi tuhota maineen: Nämä yritykset handlaavat julkiset palautteet parhaiten!
Moni yritys on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata, selviää startup-yrityksen tiedotteesta.
Papukaijamerkin julkisiin reklamaatioihin vastaamisesta saaneet yritykset
Ikea, Sony, Elisa, Telia, DNA, Stockmann, Tokmanni, Kesko, S-Ryhmä, HK, Atria, Saarioinen, Arla, Hesburger, Kotipizza, Attendo, Stark, Power, Klarna, Adlibris, Matkahuolto, Masku, Trafi, Helsingin kaupunki, HSL, Finavia ja OP.
Julkisia reklamaatiota välittävä Nonono on julkaissut tilaston, jonka mukaan suurista brändeistä yli kaksi kolmasosaa on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata.
– Taustallahan tässä on se, ettei kukaan ole enää vuosikausiin luottanut mainosten tarinoihin. Ostoksen teko alkaa Googlesta. Meitä kiinnostaa enemmän toisten asiakkaiden kokemukset kuin mainosmiesten irvistelyt, yrityksen toimitusjohtaja Jaakko Timonen pohtii yhtiön blogissa.
Timonen kertoo myös olevansa positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin suuret brändit ovat tulleet julkisia reklamaatioita välittävän Nononon kanssa juttuun.
Parantamisen varaa Timosen mukaan on eniten ”entisillä valtionyhtiöillä sekä parilla suurella elektroniikkakauppiaalla”.
Turun yliopiston markkinoinnin yliopistonlehtori Ulla Hakala kertoi vuonna 2016 Ylelle, että sosiaalinen media on mullistanut markkinointimaailman: enää yritys ei voi suoltaa mainoksia kuluttajille, vaan nyt joudutaan myös reagoimaan ja tuottamaan sisältää.
Timonen paljasti saaneensa palvelusta yrityksiltä vain yhden reippaasti happaman vastauksen. Yritys totesi viesteissään muun muassa, että
"pyydämme teitä ystävällisesti huomioimaan, että emme yhtiönä halua vastaanottaa palvelunne kautta tulevia asiakaspalautteita emmekä myöskään vastaa palvelunne kautta tulleisiin palautteisiin”.
– Somessa maine pitää ansaita. Negatiiviset viestit leviävät salamannopeasti. Ennen negatiiviset asiakaskohtaamiset jäivät muutaman ihmisen tietoisuuteen. Vähän naapurille valitettiin, että saatiin huonoa palvelua. Nykyään avaudutaan somekanavissa, ja se vaikuttaa suoraan yrityksen maineeseen, Hakala kommentoi Ylelle.
Kuluttaja-lehti julkaisee yritysten mustaa listaa, jolle päätyvät yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.
Kerro oma kokemuksesi:
***
Uusimmat
-
20:36
SM-liigan puolivälierä keskeytyi todella erikoisesta syystä
-
20:35
HIFK:n kausi jatkumassa – Joonas Rask napautti näyttävän pussukan
-
20:30
9-vuotias yritti huristella autolla kouluun Yhdysvalloissa – matka päättyi lyhyeen
-
20:26
TPS-hyökkääjältä täydellinen aivopieru – Tapparalle avautui satumainen tilaisuus
-
20:10
Mitä tapahtuu autolle, jos polttoaine pääsee loppumaan? – "Mahdollisuus on olemassa"
-
20:03
Kärppiä retuutetaan rajusti Oulussa
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo tekee yllättävän ehdotuksen
-
19:49
Haagin tuomioistuin: Israelin on varmistettava humanitaarisen avun pääsy Gazaan – "Nälänhätä ei ole enää vain riski, vaan se on jo alkanut"
-
19:25
TPS-hyökkääjä sikaili itsensä suihkuun – Tappara myrskyää Nokia Arenassa
-
19:23
Bensan riittämisestä pääsiäisen yli huolta – "Katsotaan, kuinka kauan tulee"
-
19:00
HIFK:lla räväkkä alku Lahdessa – Marleau hiljensi Isku Areenan, Leo Komarov sai jo lämpöä
-
18:58
Jere testasi hitiksi nousseen sitruunakikan – lopputulos yllätti: "Mitä ihmettä?"
-
18:56
Venäjän sotilaskone on pudonnut mereen Krimin rannikolla
-
18:47
Alma Median mainosmyynnin muutosneuvottelut päättyivät
-
18:45
Michael Jacksonin lapset tekivät harvinaisen, julkisen näyttäytymisen punaisella matolla
-
18:32
Valioliiga-tähden uhkapeliskandaalissa käänne – uusia syytteitä
-
18:24
Ei kannata ohitella! Poliisi pamauttaa luvun: Näin moni on jo menettänyt korttinsa tänä pääsiäisenä
-
18:13
Kryptoyrittäjälle tuntuva vankeustuomio – huijasi jopa miljardeja
-
18:00
Yllättävä näky Lahdessa: HIFK:n teholuutija ilmestyikin paikalle
-
17:48
MM-kultaleijonalta suoraa puhetta pettymyksen keskellä – "Jos jään tänne..."
-
Lataa lisää