Kotipizza ja Nordea ovat ottaneet käyttöön ilmastolaskureita ympäristövastuuta edistääkseen. Vastuullisuus jätetään kuitenkin kuluttajavalintojen varaan, eikä esimerkiksi lihatuotteista aiota luopua.
Sekä Kotipizza että Nordea ovat ottaneet käyttöön laskurit, jotka tarjoavat yritysten asiakkaille tietoa heidän valintojensa ympäristöpäästöistä. Tavoitteena on tuottaa kuluttajille ja yrityksille tietoa tuotteiden ja valintojen päästöistä ja näin mahdollistaa asiakkaalle ympäristötietoisempi toiminta.
Kahden yrityksen vastuullisuusjohtajat kertoivat Huomenta Suomen haastattelussa vastuullisuustavoitteistaan vuodelle 2030.
Nordean yrityksille tarkoitettu laskuri toimii verkkopankin kautta, ja se on maksuton pienille yrityksille.
– Laskuri toimii siten, että yritys syöttää sinne ensin erilaisia tietoja, kuten liikevaihdon, henkilömäärän ja tiedot autoilla liikutuista matkoista. Tietojen perusteella laskuri tuottaa tietoa siitä, minkä verran mikäkin kohde tuottaa päästöjä, kertoo Nordean pk-yritysasiakkaiden vastuullisuusjohtaja Janne Fält.
Näin asiakas tietää paremmin, mitä osaa liiketoiminnastaan pitää lähteä muokkaamaan, jos haluaa tehokkaasti nipistää hiilidioksipäästöistään.
Kotipizza taas tarjoaa verkkosivuillaan ilmastolaskurin, joka antaa asiakkaalle tietoa siitä, kuinka suuri hiilijalanjälki esimerkiksi yksittäisellä pizzalla on.
– Laskuri on dynaaminen, eli jos asiakas vaihtaa pizzan täytteitä, laskuri reagoi siihen. Asiakas pystyy halutessaan kokeilla, kuinka suuri vaikutus hiilijalanjälkeen on sillä, että vaihtaa pizzan täytteitä, kertoo Kotipizza Groupin vastuullisuuspäällikkö .
