Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"

3:16Näin toimii peräkärryavustinUusissa autoissa on paljon erilaisia avustimia. Näin toimii peräkärryn kanssa peruuttamista helpottava avustin.
Julkaistu 02.01.2021 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Hankin auton, jossa on kaista-avustin. Miten sen olemassaolo pitää huomioida?

Vastaus: Kaista-avustin pyrkii pitämään auton omalla kaistalla, jos kuljettaja nukahtaa, saa sairauskohtauksen tai joku muu tekijä varastaa hänen huomiotaan olennaisesta, ajamisesta. Sen käyttöön liittyvät kuitenkin omat niksinsä, jotka on hyvä tietää.

Kaista-avustin on turvallisuuden kannalta olennainen ja siksi suosittelenkin sellaisen hankkimista autoon tieltä suistumisten ja kohtaamisonnettomuuksien mahdollisuuden pienentämiseksi.

LUE MYÖS: Älä tee auton lämmitystolpan kanssa tätä hengenvaarallista virhettä – näin käytät sitä oikein

Älä luota sokeasti

Kuten monissa muissakin varusteissa, myös kaista-avustimessa, on kuitenkin omat lieveilmiönsä, jotka käyttäjän on olennaista huomioida: Tekniikka saattaa erehtyä luulemaan tien pinnassa olevaa jääuurretta, asfaltin saumaa, railoa, nopeusrajoitusmerkintää tms. kaistaviivaksi ja tehdä yllättävän ohjausliikkeen täysin odottamattomasti ja tarpeettomasti. 

Vastaavasti tietyömailla vanhat tiemerkinnät hämäävät näitä järjestelmiä varsin usein. 

Tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että kuljettajalla on molemmat kädet tiukasti ohjauspyörässä, jolloin kaista-avustimen ohjausliike on käsivoimin voitettavissa. Yhdellä kädellä, sormilla tai pahimmassa tapauksessa ilman käsiä ohjaavan kuljettajan avustimen toiminta saattaa yllättää kohtalokkaasti – erityisen petollinen yhtäkkinen ja turha ohjausliike on tien pinnan ollessa liukas.

Sivuttaissiirtymät suuntamerkillä

Mikäli tien pientareella liikkuu kevyttä liikennettä, jota on tarkoitus kohdata tai ohittaa, on aina syytä kytkeä suuntamerkki vasemmalle ennen siirtymistä lähemmäs keskiviivaa. Suuntamerkki kytkee kaista-avustimen tilapäisesti pois toiminnasta. Ilman suuntamerkkiä järjestelmä saattaa tulkita keskiviivan viereen siirryttäessä, että auto on ajautumassa vastaantulevien kaistalle ja vastaa tilanteeseen kääntämällä ohjausta äkkinäisesti oikealle – siis kohti pientareella kulkevaa kevyttä liikennettä. Tästä syntyy vaikutelma, että auto ikään kuin yrittämällä yrittäisi törmätä tien piennarta käyttävää päin.

Täysin vastaava tilanne syntyy, jos ajoradan vierellä, linja-autopysäkillä tai pientareella on pysähtyneenä ajoneuvo, joka on tarkoitus ohittaa. Tällöinkin suuntamerkki on vastaavan tilanteen välttämiseksi syytä kytkeä päälle, vaikka sivuttaissiirtymä jäisikin maltillisen pieneksi.

Kaikesta huolimatta tärkeä turvavaruste

Kaista-avustimen käyttö vaatii siis totuttelua ja edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta kannustan sen käyttöön. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, joka on asetuksista poistettu käytöstä pysyvästi.

Valitettavan usein myös osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokevat sen vetelevän. Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen.

LUE MYÖS: Miten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Kaista-avustin on mainio apu, jos muistat tämän: "Ei ole tarkoitus luottaa" Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäMillainen auto sopii ikääntyneelle? Ammattimies kertoo, mitä kannattaa huomioidaJos kuulet yllättävän piippauksen avatessasi auton ovea, keskeytä toimintasi hetiJos autossasi on kaista-avustin, tämä on hölmöintä, mitä voit tehdäMitä lisävarusteita uuteen autoon olisi hyvä valita? Älä unohda, että fysiikan lakeja ei voi kumota tekniikalla
AutotAuton toimintaAuton varusteetAuton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!