Sunnuntain raekuurot vaurioittivat jopa satoja autoja – lommojen korjaamiseen on mullistava menetelmä: "Supergurutyötä"

Korjaamoilla työn alla aiempaa enemmän raevaurioita –"Raevauriot ovat viime vuosina lisääntyneet" 2:59
Korjaamoilla työn alla aiempaa enemmän raevaurioita – "Raevauriot ovat viime vuosina lisääntyneet".

Autoon tulleita pieniä lommoja korjataan nykyisin niin sanotulla PDR-menetelmällä, jonka kerrotaan säästävän huomattavan paljon aikaa perinteiseen korjaamiseen verrattuna. Menetelmä on tällä viikolla kovassa käytössä Etelä-Suomen vauriokorjaamoilla sunnuntaina iskeneiden raekuurojen moukaroitua autoja lommoille.

Raekuurot moukaroivat muun muassa pääkaupunkiseutua sunnuntaina, ja vauriokorjaamoiden mukaan vahinkoja on aiheutunut autoille paljon.

– Aamusta alkaneiden yhteydenottojen perusteella kyse on vähintäänkin sadoista autoista, joissa on raevaurioita. Yhteydenottoja on tullut meille sekä suoraan että vakuutusyhtiöiden välittämänä, Autoklinikan myyntijohtaja Pentti "Poksa" Oksanen kertoo MTV Uutisille.

Esimerkiksi Lahden moottoritiellä sunnuntaina sataneet rakeet ovat Autoklinikan Oksasen mukaan olleet niin suuria, että tavanomaisten peltilommojen lisäksi myös tuulilaseja ja kattoikkunoita on vaurioitunut. Tämän allekirjoittaa myös vauriokorjaamo InCarin tekninen päällikkö Jerry Linjamäki.

– Lasivaurioilta ei vältytty. Somessa on näkynyt postauksia, joissa rakeita kuvailtiin kananmunan tai golfpallon kokoisiksi, Linjamäki sanoo MTV Uutisille ja jatkaa maanantaiaamuna tulleen varsin runsaasti korjaustiedusteluja.

Näin lommoja korjataan

Pieniä lommoja, kuten esimerkiksi juuri raevaurioita, korjataan nykyisin niin sanotulla PDR-menetelmällä. Lyhenne tulee sanoista paintless dent repair, mikä tarkoittaa lommojen korjaamista maalaamatta. Tämä luonnollisesti onnistuu vain silloin, mikäli auton maalipinta ei ole mennyt rikki.

– Peltiosien painaumat oiotaan yksitellen käsityökaluin painauman vastapuolelta, Autoklinikan Oksanen selventää.

Raekuuron moukaroimaan autoon voi tulla kertaheitolla valtava määrä lommoja.

– Kun kyse sadoista painaumista, vie korjaus keskimäärin puolitoista työpäivää, hän jatkaa.

Tämä on Oksasen mukaan kuitenkin merkittävästi vähemmän kuin jos auto korjattaisiin perinteisin menetelmin.

– Osien vaihto, perinteinen peltikorjaus ja maalaus veisivät yli viikon, hän laskeskelee.

Sen lisäksi että asiakas saa oman autonsa takaisin alleen nopeammin, myös vakuutusyhtiö kiittää pienemmistä korjaus- ja sijausautokustannuksista. PDR-menetelmällä tehdyn korjauksen hintalappu voi Oksasen mukaan olla alle puolet siitä, mitä perinteisellä tavalla tehty operaatio maksaisi. Rakeiden aiheuttamia vaurioita korjataan tyypillisesti auton kaskovakuutukseen sisältyvästä luonnonilmiöturvasta.

– Käytännössä kaikki tehtävät työt ja kustannukset menevät asiakkaan vakuutusten kautta, Oksanen kertoo.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen jaostopäällikkö Jussi Korpelainen kertoi STT:n haastattelussa, ettei luonnonilmiövahingoista tule yleensä auton omistajille bonusmenetyksiä, joita tavallisemmin aiheutuu kolareista.

Korpelainen kuitenkin muistutti, että jokaisella vakuutusyhtiöllä ja jopa niiden omien sopimusten välillä voi olla eroavaisuuksia, eikä hän siksi voi kommentoida asiaa koko alan puolesta.

"Supergurutyötä"

InCarin Linjamäen mukaan PDR-korjaukseen menevä aika riippuu lommojen määrän lisäksi myös siitä, missä vauriot sijaitsevat.

– Yleisimmin raevauriot sijaitsevat tasaisilla pinnoilla, eli katon ja konepellin alueilla. Kattokolhujen korjaus vaatii yleensä sisäkattorakenteiden purkamisen, kun taas konepelti päästään korjaamaan pienemmällä irrotustyöllä. 

– Se on supergurutyötä, jossa tarvitaan erityistä osaamista. Lopputulos on täysin uutta vastaava, Linjamäki hehkuttaa PDR-menetelmää.

Linjamäki sanoo, että yksittäisen pienen lommon korjaushinnat alkavat noin 150 eurosta, nousten siitä lommojen määrästä ja sijainnista riippuen jopa useampaan tuhanteen euroon.

– Summat voivat nousta suuriksikin, jos lommoja on todella paljon, ja myös lasivaurioita on tullut. Uusissa autoissa on paljon tekniikkaa myös tuulilasissa, joten koko lasi menee helposti vaihtoon raekuurovaurioiden takia.

Finen Korpelaisen mukaan myrskyjen tai raesateiden korvattavuus ei yleensä aiheuta ongelmia vakuutusyhtiöiden ja asiakkaiden välillä. Keskusteluja voi sen sijaan tulla vahingon korjaustavasta sekä yleisesti korvauksen määrästä.

Lue myös:

    Uusimmat