Harmittomalta vaikuttava kauneusvirhe autossa voi tulla maksamaan toista tonnia

Korjaamoilla työn alla aiempaa enemmän raevaurioita –"Raevauriot ovat viime vuosina lisääntyneet" 2:59
KATSO MYÖS: Näin rakeiden aiheuttamia peltilommoja korjataan.

Kevät on otollisinta aikaa tuulilasivahingoille. Vakuutusyhtiö kehottaa toimimaan nopeasti, jos lasiin tulee iskemä kivestä tai nastasta, sillä vaikka pienen iskemän korjaaminen on huokeaa, voi vitkuttelusta seurata se, että koko tuulilasi on vaihdettava uuteen.

Vakuutusyhtiö LähiTapiola kertoo tiedotteessaan korvaavansa vuosittain noin 50 000 autojen lasivahinkoa. Se sanoo korvausmäärien olleen jatkuvassa kasvussa viimeiset kymmenen vuotta.

Vaikka talvet muuttuvat yhä leudommiksi, on kaikkein tyypillisintä lasivahinkojen aikaa edelleen kevät, jolloin tiet paljastuvat lumikerroksen alta. Kaikkein eniten lasivahinkoja korvataan maalis–toukokuussa.

Vakuutusyhtiö muistuttaa, että tuulilasin iskemät on syytä suojata ja korjauttaa nopeasti. Iskemän suojaksi voi laittaa esimerkiksi teippiä tai tuulilasilaastarin. Tämän jälkeen auto on hyvä viedä lasiliikkeeseen tai korjaamoon mahdollisimman pian, sillä esimerkiksi lämpötilan vaihtelu ja auton tärinä voivat pahentaa vauriota.

Korjaaminen edullista, vaihtaminen kallista

LähiTapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo kertoo tiedotteessa monien ajattelevan, että jos tuulilasiin on tullut pieni iskemä, sitä ei kannata korjauttaa ennen kuin talvirengaskausi on ohi, ja nastoja lentelee tien päällä vähemmän.

– Särön korjausta ei kuitenkaan kannata lykätä, sillä jos vaurio laajenee ja lasi joudutaan vaihtamaan, korjauksesta voi tulla paljon kalliimpi ja enemmän aikaa vievä, Helosvuo huomauttaa.

Pääsääntöisesti vielä noin kahden euron kolikon kokoinen iskemä on korjattavissa – usein jopa alle satasella. Tätä suuremmalle alueelle levinnyt särö vaatii usein koko lasin vaihtamisen, ja esimerkiksi modernin auton tuulilasi voi maksaa yli tuhatkin euroa.

Mikä tuulilasissa maksaa?

Uusien autojen tuulilaseihin on kytketty erilaisia antureita, tunnistimia ja kameroita, jotka vaikuttavat esimerkiksi automaattisten valojen, ilmastoinnin ja turvalaitteiden, kuten kaistavahtien, toimintaan.

Jos lasi halkeaa ja se joudutaan vaihtamaan, pitää laitteistoja säätää uusiksi. Mitä pidempään auton omalla, alkuperäisellä lasilla siis pärjää, sitä varmemmin kokonaisuus toimii, vaikka korjaajat ovatkin usein aika velhoja, sanoo Helosvuo.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat