Yleistyvät vauriot piinaavat erityisesti uudemmilla autoilla ajavia – pienikin "pinkaus" voi maksaa toista tonnia

Skrapa meni auton takalasista läpi 0:31
Skrapa meni puoli vuotta vanhan auton takalasista läpi. Löydät alempaa jutusta linkin artikkeliin, jossa kerrotaan kemiläispariskunnan autoon erikoisesti tulleesta vauriosta.

Vakuutusyhtiö Ifin tilastot paljastavat lasivahinkojen määrän kasvaneen viime vuosina tuntuvasti. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, mistä se johtuu. Useat vakuutusyhtiöt ovat kevään mittaan muistutelleet lasivaurioiden nopean hoitamisen tärkeydestä.

Tuulilasilla on tänä päivänä aiempaa tärkeämpi rooli auton kokonaisturvallisuuden kannalta sen ollessa merkittävä osa auton kantavaa rakennetta. Samaan aikaan tuulilasit ovat kuitenkin muuttuneet herkemmiksi ja kalliimmiksi.

Maalis-huhtikuu on tyypillisintä aikaa tuulilasien säröille, koska lumet ovat sulamassa varsinkin Etelä-Suomen vilkkailla teillä. Toisaalta talvirenkaita ei ole vielä vaihdettu kesärenkaisiin, joten myös nastoja napsahtelee tuulilasiin. Ifin mukaan useampi kuin yhdeksän kymmenestä hajonneesta tuulilasista on saanut osuman joko kivestä tai nastasta.

Useimmin lasi napsahtaa uudemmista autoista, mikä selittää vahinkojen jatkuvaa kasvua. Nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.

POP Vakuutus kertoi maaliskuussa, että lasin vaihtamista vaativa vaurio aiheutuu vuosittain noin joka kymmenenteen suomalaisautoon.

Se muistutti tiedotteessaan, että korjaamatta jäänyt kiveniskemä kasvattaa riskiä sille, että lasi on vaihdettava kokonaan uuteen.

Uudemmissa autoissa tuulilasi voi Ifin mukaan maksaa yli 1 000 euroa. Lisäkustannuksia voi aiheutua esimerkiksi lasiin kiinnitettyjen anturien uudelleenkalibroinnista.

Lasirikkojen määrä on lisääntynyt, mutta mistä se johtuu?

If kertoo keskiviikkoisessa tiedotteessaan, että lasivahinkojen määrä kasvoi vuosina 2017–2021 yli 20 prosentilla verrattuna vuosiin 2012–2016.

Useimmin lasi napsahtaa uudemmista autoista, mikä selittää vahinkojen jatkuvaa kasvua. Nykyaikaiset tuulilasit ovat monesti suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä kuin mihin vanhemmissa autoissa on totuttu.

– Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verta iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin, Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoi viime vuonna.

Ifin mukaan lasivahinko on jo pitkään ollut vahinkotyypeistä riskialttein. Se toteaa verkkosivuillaan, että eniten lasivahinkoja sattuu paljon ajaville ja heille, jotka ajavat nopeilla ja ruuhkaisilla väylillä.

Nopea toiminta on tärkeää

Vakuutusyhtiö Fennian mukaan monet saattavat jättää kiveniskemän korjaamatta, koska pitävät vauriota pienenä. Se saattaa kuitenkin levitä suuremaksi halkeamaksi. Ensihätään iskemän voi suojata teipillä, jotta vaurio pysyy puhtaana ja on helpompi korjata.

– Teippi ei kuitenkaan suojaa tuulilasia kovin pitkään, joten se ei ole mikään korjaustoimenpide, Fennian ajoneuvovakuutus- ja vahinkoasioista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen muistutti tiedotteessa maaliskuussa.

Pöyhönen huomautti myös, että pieni kiveniskemä on helpompi ja nopeampi korjauttaa kuin suuremmaksi levinnyt halkeama. Siinä missä pienen särön korjaus saattaa onnistua odottaessa, voi tuulilasin vaihtamiseen mennä koko päivä.

Tuulilasi kannattaa pitää puhtaana ja sen kuntoa on hyvä tarkkailla säännöllisesti. Kiveniskemät voivat tulla myös lasin reunoille, jolloin niitä ei huomaa yhtä nopeasti. Halkeama voi syntyä jo pienestäkin säröstä.

Lähteet: If, POP Vakuutus, Fennia

Lue myös:

    Uusimmat