Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moni suomalainen ajaa kolhuisella autolla – siitäkin huolimatta, että lommojen oikomiseen olisi yllättävän halpa ratkaisu

Peltityöt vievät tyypillisesti paljon sekä aikaa että rahaa, mikä lienee yksi syy autoilijoiden haluttomuuteen korjauttaa pieniä kolhuja.
Peltityöt vievät tyypillisesti paljon sekä aikaa että rahaa, mikä lienee yksi syy autoilijoiden haluttomuuteen korjauttaa pieniä kolhuja.Shutterstock
Julkaistu 20.07.2019 09:59

Ville Järveläinen

Pelti- ja kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistuneen Autoklinikan kyselystä käy ilmi, että yleisimmät syyt autojen lommojen lommoihin ovat toisen auton ovi, katuvalot ja tolpat sekä puiden oksat. Nykyaikaisella PDR-menetelmällä kolhujen oikominen on kuitenkin suhteellisen nopeaa ja huokeaa.

Lommojen aiheuttamat haitat eivät ole ainoastaan esteettisiä, vaan ne voivat myös alentaa auton arvoa. Autoklinikan kyselyn mukaan 30 prosenttia suomalaisautoilijoista ajaa tälläkin hetkellä autolla, jossa on lommoja.

Peltityöt vievät tyypillisesti paljon sekä aikaa että rahaa, mikä lienee yksi syy autoilijoiden haluttomuuteen korjauttaa pieniä kolhuja. Nykyisin jo useiden autokorjaamoiden repertuaarista löytyvällä koukkuoikaisu- eli PDR-menetelmällä lommot saadaan kuitenkin korjattua noin kolmanneksella perinteisten peltitöiden kustannuksista – ja huomattavasti nopeammin.

PDR tulee sanayhdistelmästä paintless dent repair ja tarkoittaa vapaasti käännettynä lommojen ja kolhujen korjaamista ilman maalausta.

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissaVIDEO: Näin korjataan tuulilasiin tullut kiveniskemä.

Tekniikan isä on Oskar Flaig, joka työskenteli Mercedeksen riveissä 1960-luvulla ja oli vastuussa New Yorkin autonäyttelyyn tuotujen Mersujen esillepanosta. Hän havaitsi että useat näyttelypäivän aikana tulleet kolhut ja lommot sai oiottua pelkästään vasaran varrella taustapuolelta painamalla.


Sittemmin PDR-tekniikkaa on kehitetty entisestään, mutta valtaosalle se on edelleen tuntematon menetelmä. Autoklinikan kyselyyn vastanneista ainoastaan kahdeksan prosenttia oli kuullut menetelmästä aiemmin.

PDR-menetelmä sopii hyvin yksittäisen kolhun nopeaan oikaisuun, mutta sitä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi raekuuron tiuhaan pommittamaan peltiin. Nyrkkisääntönä pidetään, että alle kahden euron kolikon kokoisen lommon korjaus onnistuu PDR-menetelmällä, mutta isommankaan kolhun oikaisu ei välttämättä ole mahdotonta.

Menetelmässä kolhuja työstetään vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla PDR-työkaluilla, jotka valitaan vaurion sijainnin mukaan. Näin metallipinta saadaan oikaistua maalipintaa vaurioittamatta.

Yksittäisen lommon oikaisu kestää tyypillisesti alle tunnin.

Lähteet: Autoklinikka, NAPDRT, Total Storm Care

Lisää aiheesta:

Myrsky murjoo autoja monin tavoin – älä tee kallista mokaa raekuurollaSunnuntain raekuurot vaurioittivat jopa satoja autoja – lommojen korjaamiseen on mullistava menetelmä: "Supergurutyötä"Joka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Harmittaako parkkipaikkakolhu? Tällä menetelmällä säästät satoja eurojaParkkihallit ahdistavat erityisesti nuoria kuskeja – tällaisten lommojen korjaaminen on helppoa, halpaa ja nopeaa
AutotAuton viatAutokorjaamotAuton huoltaminenAutoilun kustannuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • 14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää