Silja Europa valpastuttaa laivatarkastajat

Matkustajalaiva Silja Europan pysäytti merelle viikonloppuna vaurioitunut peräsinakseli. Vielä on epäselvää, miten peräsinakseli on päässyt vaurioitumaan, ja Merenkulkulaitoksen mukaan syytä voidaan tässä vaiheessa vain spekuloida.

- Minun 45-vuotisen urani aikana tämä on ensimmäinen vastaava rikko, joka ei johdu karilleajosta tai törmäyksestä, sanoo Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Paavo Wihuri.

- On voinut käydä niin, että peräsintä on joskus kolhaistu tai sitten kyseessä on jonkinlainen metallivika.

Wihuri korostaa, että käytettävissä on nyt kaikki tieto, joka aluksesta voidaan saada sen ollessa vielä vedessä.

- Lisätietoa saadaan vasta sitten, kun yhtiö saa sovittua telakan, laiva saa siirtoon luvan, laiva siirretään telakalle ja telakalla saadaan pudotettua peräsinakseli alas. Tähän voi mennä viikko tai kuukausi, en osaa sitä tarkemmin sanoa.

Wihurin mukaan ainoa varma tieto on se, että akseli on poikki. Vasta murtumakohdan näkemisen jälkeen voidaan tehdä lopulliset päätelmät siitä, onko vian aiheuttanut esimerkiksi metallin väsymys tai onko siinä ollut vaurio.

- Minun tietojeni mukaan Silja Europa on telakoitu, huollettu ja tarkastettu täysin niissä jaksoissa kuin on pitänytkin. Viimeisin huoltokin on tehty ajallaan.

Väsymismurtumat melko tavallisia

Yksi mahdollinen selitys peräsinakselin vaurioon on väsymismurtuma. Väsymismurtuma on tavallinen vaurio varsinkin 20 vuoden ikäisessä laivassa ja paikassa, jossa esiintyy paljon dynaamista kuormaa, kuten potkurin läheisyydessä. Silja Europa on rakennettu saksalaisella telakalla vuonna 1993.

- Väsymismurtuma tarkoittaa metallin väsymistä vaihtuvan kuormituksen johdosta. Väsymismurtuma lähtee liikkeelle pienestä, niin sanotusta materiaalivirheestä, joka kasvaa ekspotentiaalisesti. Kaikilla metalleilla on väsymisraja ja väsymislujuus, eli väsymistä tapahtuu metallissa aina kun on voimakkaasti kuormitettu rakenne. Se on metallin ominaisuus, ei siis pelkästään virhe, kertoo TKK:n laivatekniikan osaston opettava tutkija Heikki Remes.

Väsymismurtumia pyritään ennaltaehkäisemään sekä kokeellisin että laskennallisin tutkimusmenetelmin. Viranomaiset määrittelevät tarkistusvälit, ja laivoille tehdään sekä kansallisten että kansainvälisten luokitusten mukaiset tarkastussuunnitelmat.

Laivarakenteiden suunniteltu elinikä on tyypillisesti 20:stä vuodesta jopa 30:een vuoteen.

- Tämän 20 vuoden aikana tehdään useita tarkastuksia, ja jos niissä havaitaan kulumista, myös muita kuin väsymisestä aiheutuneita, niin niitä uusitaan tarkastusten yhteydessä.

Väsymisilmiön tuntemus ja menetelmät sen laskemiseen ja rakenteen mitoittamiseen väsymistä vastaan ovat kehittyneet huimasti kahdessa kymmenessä vuodessa.

Miehistö toimi juuri oikein

Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Paavo Wihurin mukaan Suomen matkustajalauttakanta on hyvällä tolalla.

- Meidän matkustaja-alukset ja matkustajalautat ovat globaalissa mittakaavassa korkeatasoista. Esimerkiksi Tallinnan ja Helsingin välisessä liikenteessä kaikki varustamot käyttävät varsin uutta kalustoa. Helsinki-Turku-Tukholma -väleillä kalusto on vähän vanhempaa, mutta ei silti mitään yli-ikäistä.

Silja Europalla ilmennyt peräsinvika ei ole toistaiseksi aiheuttanut tarvetta koko kaluston lisätarkastuksiin.

- On kuitenkin selvää, että tällainen tapaus valpastuttaa tarkastajat. Sillä on ilman muuta vaikutusta, mutta ei runkoon liittyviä, kiinteitä osia pysty tarkastamaan muualla kuin telakalla.

Wihuri haluaa korostaa Silja Europan miehistön nopeita ja asiantuntevia toimia uhkaavassa tilanteessa.

- On positiivista, että miehistö, ennen kaikkea päällystö, on toiminut juuri niin kuin turvaohjeet sanovat. Heillä on ollut 10-40 sekuntia aikaa tajuta mitä tapahtuu, ymmärtää välttämättömät vastatoimet ja estää onnettomuus kapealla väylällä. Asenne on kaikkein tärkein siellä.

Lue myös:

    Uusimmat