Satamalakon osapuolet syyttelevät toisiaan

Työnantajapuolen ja AKT:n näkemykset eroavat suuresti toisistaan. Työnantajapuoli pitää AKT:n vaatimuksia irtisanomissuojasta kohtuuttomina, kun taas AKT syyttää työnantajapuolta siitä, ettei se piittaa kansantalouden tilanteesta.

Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru sanoo, että Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton tulisi elää muun yhteiskunnan kanssa samassa tilanteessa:

- AKT on nyt vaatimassa sellaista asiaa, mitä muualla yhteiskunnassa ei ole totuttu sopimaan työehtosopimuksissa, Mutru sanoo.

AKT:n puheenjohtaja Timo Rädyn mukaan irtisanomissuojasta sovittiin jo kaksi vuotta sitten, ja irtisanomissuojaan kuuluvasta muutosturvarahastosta kirjoitettiin työehtosopimukseen. Työnantajapuolen mukaan näin ei ole.

- Minkäänlaista sopimusta asiasta ei ole, tässä on käyty työryhmäneuvotteluita sopimuskauden aikana, Mutru sanoo.

Räty puolestaan muistaa jopa, että asiasta esitettiin heille piirroskaavio. Hän myöntää, että jotkin yksityiskohdat jäivät kirjottamatta paperille.

- Asia on jo kertaalleen sovittu, ja luotimme näissä asioissa työnantajapuolen pääneuvottelijaan tuolloin kaksi vuotta sitten. Olemme lakossa niin pitkään, kunnes tämä asia on sovittu, Räty sanoo.

AKT: Työnantaja ei välitä kansantalouden tilanteesta

AKT heittää pallon työnantajapuolelle ja syyttää tätä piittaamattomuudesta kansantalouden tilanteen suhteen.

- Tämä on ihan selvästi työnantajapuolelle jokin suurempi periaatekysymys. Taloudellinen kysymys tämä ei ole, muutosturvarahassa on kyse pienestä summasta. Kun keskustellaan kansantaloudesta, työnantajan kannattaisi katsoa peiliin, Räty sanoo.

Ahtaajien lakko pysäyttää Suomen satamat aamukuudelta. Neuvotteluiden jatkamisesta ei ole vielä sovittu mitään. Työnantajapuoli kertoo olevansa valmis jatkamaan neuvotteluita heti, kun valtakunnansovittelija Esa Lonka katsoo sen aiheelliseksi.

Lue myös:

    Uusimmat