SAS:n kone vaaratilanteessa vuosi sitten heinäkuussa

Tukholmasta Helsinkiin reittilennolla ollut SAS:n matkustajakone joutui vaaratilanteeseen ja vaurioitui Helsingin länsipuolella vuosi sitten heinäkuussa. Tutkintalautakunnan mukaan vaaratilanteen aiheutti raju raesade ja ilmakuopat, joihin MD81-matkustajakone lensi heinäkuun 21. päivänä vuonna 2001.

Vaaratilanteen sattuessa kone oli 4600 metrin korkeudessa ja noin 55 kilometrin päässä Helsingistä. Rakeet aiheuttivat vaurioita muun muassa koneen siipiin. Lisäksi tutkakupuun tuli repaleinen aukko ja ohjaamon tuulilasien ulkopintaan säröjä. Matkustamo ei sen sijaan vaurioitunut.

Kukaan lennolla olleista matkustajista ei loukkaantunut, mutta kaksi miehistön jäsenistä sai rytäkässä lieviä ruhjeita.

Tutkintalautakunta löysi lentomiehistön toiminnasta huomautettavaa muun muassa siinä, että se ei lähdön alla tarkastanut eikä ottanut mukaan lentoreittiä koskevaa sääkarttaa. Karttaan oli merkitty Lounais-Suomeen satunnaisia kumpukerrospilviä ja ukkosta.

Ohjaajat eivät myöskään käyttäneet koneen säätutkaa. Kun raesade alkoi, miehistö yritti kytkeä säätutkan päälle, mutta rakeet olivat jo vaurioittaneet sitä niin, ettei tutkan antenni liikkunut.

Tutkintalautakunta huomautti myös Etelä-Suomen lentosääkeskusta myöhästyneestä merkittävän sään varoitussanomasta. Sanoma lähti liikkeelle vasta sen jälkeen, kun kone oli jo lentänyt raesateeseen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat