Sanomien talous sukelsi - johtaja puhuu suunnanmuutoksesta

Mediayhtiö Sanoman tulos heikkeni tammi-maaliskuussa. Yhtiön liiketappio ilman kertaeriä oli 20 miljoonaa euroa. Vuosi sitten tappio oli 4 miljoonaa euroa.

Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen sanoo, että tarve suunnanmuutokseen on selvä yhtiön Suomen kuluttajamedioissa. Hänen mukaansa konsernin kannattavuus ei ollut tyydyttävällä tasolla tammi-maaliskuussa.

- Kuluttajamedian toimintomme Suomessa olivat vastatuulessa ensimmäisellä neljänneksellä. Printtimainonnan myynti laski yli 10 prosenttia, eikä digitaalisen myynnin kasvu kumonnut sen vaikutusta, Kaukonen kertoo tulostiedotteessa.

Kaukosen mukaan tammi-maaliskuu oli jo 12. perättäinen vuosineljännes, kun Suomen mainosmarkkina supistui.   

Sanoma julkaisee Suomessa Helsingin Sanomia, Ilta-Sanomia ja useita aikakauslehtiä. Sanoma on myös STT-Lehtikuvan suurin omistaja.  Sanoma on STT-Lehtikuvan asiakas ja suurin omistaja.  

Kuluttajamedian vastatuulesta huolimatta Kaukonen kiitteli tulosinfossa Helsingin Sanomien kehitystä kuluneen puolentoista vuoden aikana.

- Nyt jo yli puolet lehden tilaajista maksaa myös digitaalisesta sisällöstä, Kaukonen kertoi.  

Kokonaisuudessaan Sanoman liiketappio ilman kertaeriä oli 20 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten tappiota kertyi 4 miljoonaa euroa. Liikevaihto supistui 380 miljoonaan euroon 438 miljoonasta eurosta.

Kaukosen mukaan Sanoma teki Hollannissa ja Belgiassa melko hyvän tuloksen. Muualla Euroopassa yhtiö on luopunut lukuisista lehdistä.  

- Viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana jo lähes 40 prosenttia kuluttajamedian myynnistämme Hollannissa, Belgiassa ja Suomessa tuli uuden median tuotteista ja palveluista, Kaukonen sanoo.




Lue myös:

    Uusimmat