SanomaWSOY julkaisi tavoitteensa

SanomaWSOY julkaisi liiketoimintaryhmäkohtaiset taloudelliset tavoitteensa tänään Helsingissä pidetyssä Capital Markets Day -tapahtumassaan. Yhtiö tavoittelee vuosina 2002-2005 keskimäärin 9 %:n liikevoittoprosenttia.
Tavoitteet esitelleen toimitusjohtaja Hannu Syrjäsen mukaan Sanoman liikevoittoprosenttitavoite on vuosina 2002-2005 keskimäärin 12,5 %, Sanoma Magazinesin 9 %, SWelcomin 0 %, WSOY:n 12,5 % ja Rautakirjan 5,5 %.

-Nettovelan ja EBITDA:n suhde tulee olemaan tämän vuoden lopussa 2,5-3. Omavaraisuusaste nostetaan lähivuosina 50 %:iin, Syrjänen sanoi. Lisäksi tavoitelistalla täksi vuodeksi ovat kannattavuuden parantaminen, kasvumahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen, taseen keventäminen, Sanoma Magazinesin integraation varmistaminen ja ydinliiketoimintaan liittymättömän omaisuuden myyminen.

-Esimerkkejä ydinliiketoimintaan liittymättömästä omaisuudesta ovat Isossa-Britanniassa ristisanalehtiä kustantava BEAP, Rautakirjan Pizza Hut ja vähemmistöosuudet, kuten esimerkiksi Savon Mediat, josta omistusosuutta laskettiin marraskuussa 14,46 prosenttiin, Hannu Syrjänen totesi.

SanomaWSOY:n tavoitteena on luoda tasapainoinen liiketoimintakokonaisuus sekä liiketoiminnoittain että markkina- alueittain ja olla markkinajohtaja valituilla markkina- ja liiketoiminta-alueilla. Lisäksi konsernin tavoitteena on luoda vähintään kaksi vahvaa, kansainvälistä liiketoiminta-aluetta. Syrjäsen mukaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ovat kehittyvät markkinat, mm. Kroatia, kokonaan uudet liiketoiminnan avaukset, kuten Venäjä, sekä yritysostot, allianssit ja muut yhteistyöjärjestelyt.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat