Sairaanhoitopiirien neuvontapuhelimien jonotusaika jopa 3 tuntia, hoitajan mukaan näin oli jo ennen lakkoa – Maiju ei saanut mitään tietoa hoidostaan

MTV paikalla mielenilmauksessa – hoitaja kommentoi ammattikunnan ahdinkoa:"Kaikki on pielessä" 3:52
MTV seurasi hoitajien mielenilmausta perjantaina. Katso videolta, kuinka hoitaja kommentoi ammattikunnan ahdinkoa.

Tehyn ja Superin hoitajalakko jatkuu nyt neljättä päivää kuudessa sairaanhoitopiirissä. Lakon aikana kiireettömän hoidon palvelut on pääasiassa keskeytetty. 

Samalla esimerkiksi sairaanhoitopiirien neuvontapuhelimet ja valtakunnallinen päivystysapu toimivat pienellä miehityksellä, osan toiminta on jopa keskeytetty. Tämä näkyy puheluiden ruuhkautumisena ja tilanteina, joissa tarvitseva jää ilman apua.

MTV Uutisiin yhteydessä olleen Maijun* (nimi muutettu) kohdalla hoitajien lakko tuli hankalana ajankohtana. Hän odottaa nimittäin kutsua lääkäriin raskaudenkeskeytystä koskevaan tutkimukseen.

Maiju soitti neuvontapuhelimeen saadakseen tietoa siitä, tulisiko kutsua lääkäriin lakon aikana. Vaikka kyseessä ei ole akuutti tilanne, on raskaudenkeskeytys kuitenkin tehtävä tiettyjen aikarajojen puitteissa eli ennen kuin raskausviikkoja on kulunut 12 tai erityistapauksissa ennen viikkoa 24.

– Lakkopuhelimessa ei osattu kertoa, ovatko nämä kiireellisesti hoidettavia asioita, Maiju kertoo.

– En myöskään saanut tietoa, mihin muualle asiasta voisi soittaa tai tulisiko minun hoitaa asiaa yksityisellä puolella.

Maijun mukaan hän ei myöskään saanut puhelun aikana selvyyttä sille, olisiko kutsu lääkäriin tulossa vai peruttaisiinko se.

– En voi tämän asian kanssa odottaa loputtomiin, vaan minun on saatava tietää, milloin asia hoidetaan. Asiaa hankaloittaa se, etten voi avoimesti kertoa tilanteestani missään.

Puhelutoiminta ruuhkautunut Varsinais-Suomessa

Turun yliopistollisen sairaalan Tyksin puhelinvaihde toimii lakon aikana. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin nettisivuilla kuitenkin kerrotaan, että puhelinvaihteeseen soittavan on syytä varautua pitkään odotusaikaan. Valtakunnallinen päivystysapu ei tällä hetkellä toimi Varsinais-Suomen alueella.

– Käsitykseni mukaan tilanne on selkeästi ruuhkautunut, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä kertoo.  

Soitot Tyksin vaihteeseen ovat Pietilän mukaan koskeneet pääasiassa erilaisten hoitojen, kuten syöpähoitojen toteutumista lakon aikana.

Pietilä kertoo, että Tyksin vaihdetoiminta hoidetaan tällä hetkellä suojelutyöllä. Suojelutyöllä pyritään turvaamaan välittömässä hengenvaarassa olevien potilaiden hoitaminen ja muu välttämätön työ.

– Ei se tällä hetkellä toimi niin hyvin kuin toivoa saattaisi.

Haastatteluhetkellä, sunnuntaina alkuiltapäivästä, Pietilä kertoo, että työnantaja- ja työntekijäpuoli ovat tapaamassa ja sopimassa tulevasta viikosta.

– Toivomme pääsevämme yksimieliseen ratkaisuun siitä, miten kiireellinen päivystyksellinen suojelutyö tulisi turvattua.

”Voi olla, että joudun ajamaan palvelun alas"

Uudenmaan päivystysavun palvelupäällikkö Hanna Vainio Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSista kertoo, että päivystysavun ruuhkaa on mahdotonta mitata, sillä lakon takia päivystysavussa ei tällä hetkellä ole takaisinsoittomahdollisuutta.

– Tiedän, että kysyntää olisi valtavasti, ja teen kaikkeni, jotta takaisinsoittomahdollisuus onnistuisi, mutta tällä hetkellä ja tällä henkilökuntamäärällä se ei ole mahdollista.

Vainio kertoo, että normaalisti HUS-alueella päivystysavussa työskentelee viikonloppuisin 14 työntekijää. Tänä viikonloppuna suojelutyötä toteuttamaan on annettu kaksi työntekijää.

– Ongelmana on se, että henkilöt, jotka tästä suojelutyöstä päättävät, eivät tunne laisinkaan palvelumme luonnetta, eivätkä tiedä, että kysynnän vaihtelua on hyvin paljon riippuen ajankohdasta. Meillä on olemassa tarkkaa dataa palveluumme soittavista ja tiedämme, että nytkin soittajien joukossa on kriittisesti apua tarvitsevia, jotka jäävät ilman välttämätöntä apua.

Kuukausitasolla Uudenmaan päivystysapuun tulee soittoja noin 20 000.

Suojelutyöhön on luvattu työntekijöitä vain tämän viikon loppuun, eikä jatkosta ole haastatteluhetkellä sunnuntai-iltapäivänä tietoa.

– Voi olla, että joudun ajamaan koko palvelun alas huomisesta lähtien, Vainio sanoo.

"Kiire ja ruuhka olleet olemassa jo vuosikausia"

Uudenmaan päivystysavussa työskentelevä sairaanhoitaja otti jutun julkaisun jälkeen yhteyttä MTV Uutisiin ja kertoi, että päivystysavussa puhelujonot ovat noin 3–4 tuntia normaaliaikaankin, eli silloin kun meneillään ei ole työtaistelua, lakkoa tai ylityökieltoa.

– Kiire ja ruuhka ovat olleet olemassa jo vuosikausia, ja potilasturvallisuus on siten ollut vaarassa jo vuosikausien ajan. Nämä asiat ei liity mitenkään vallitsevaan työtaisteluun. 

Sairaanhoitaja ei halua esiintyä jutussa nimellään, sillä tilanne työpaikalla on tulehtunut.

– Työtaistelun aikana esimiesten puolelta on tullut päivittäistä uhkailua ja kiristystä, taukojen kyttäämistä ja vapaapäivinä kotiin soittamista.

Sairaanhoitaja painottaa, että puutteet työoloissa ja työntekijöiden määrässä ovat olleet työnantajan tiedossa jo vuosia. 

– Ketään ei ole asia kiinnostanut. 

Jaksava jonottaja palkitaan

Neuvontapuhelimeen soittanut Maiju tietää keksivänsä keinot tilanteeseensa, jos lakko pitkittyy, mutta pohtii, miten on muiden erikoistilanteissa ja akuuteissa tilanteissa olevien laita.

Hanna Vainion mukaan Uudenmaan päivystysapuun soittajista apua saavat tällä hetkellä ne, jotka jaksavat jäädä jonottamaan puhelimen päähän saadakseen apua. Jonot ovat kahden, jopa kolmen tunnin mittaisia.

– Kuten normaaliaikoinakin, nyrkkisääntönä toimii, että päivystysapuun tulee soittaa, jos oireiden kanssa ei pärjää kotona. Muissa tilanteissa otetaan virka-aikana yhteys terveysasemalle, Vainio ohjeistaa ja muistuttaa myös yksityisistä palveluntuottajista, jotka toimivat lakonkin aikana normaalisti.

Ruuhkautuneesta tilanteesta huolimatta myös Tyksin Mikko Pietilä neuvoo soittamaan edelleen akuuteissa tilanteissa vaihteeseen, mutta toteaa, että esimerkiksi monen päivän päähän ajoittuvista ajoista ei kannata tällä hetkellä soittaa.

Pietilä pyytää anteeksi tilanteita, joissa soittaja jää vaille haluamaansa tietoa tai apua.

– Pahoittelen tätä erittäin suuresti, mutta asiat selviävät kyllä ja niistä tiedotetaan.

*Maijun nimi on muutettu terveystietojen arkaluonteisuuden takia.

Juttua täydennetty 4.4.2022 kello 13.10 Uudenmaan päivystysavussa työskentelevän sairaanhoitajan osuudella

Lue myös:

    Uusimmat