Sähköpotkulaudat ovat hyvin yleinen näky yhä useamman suomalaiskaupungin katukuvassa. Vaikka ne ovatkin mainio lisä ihmisten liikkumismahdollisuuksiin, eivät useimmat käyttäjät Liikenneturvan kyselyn mukaan tunne niihin liittyviä sääntöjä.
Sähköpotkulaudat ovat suhteellisen tuore liikkumismuoto, sillä ne tulivat laillisiksi vuonna 2016. Yhteiskäyttöön tarkoitetut laudat saapuivat Helsinkiin kuitenkin vasta viime kesänä. Liikenneturvan tuore kysely paljasti, että suomalaisten sähköpotkulautailutietämyksessä onkin vielä pahoja aukkoja, vaikka laudat ovatkin tuttu näky jo monissa muissakin kaupungeissa.
Esimerkiksi reilusti alle puolet vastaajista, vain 38 prosenttia, tiesi vääräksi väitteen, jonka mukaan sähköpotkulaudalla kuljettaisiin aina kävelyn säännöillä.
Myös Traficomin tekemä tutkimus kertoo, että sähköpotkulautojen käyttäjät eivät usein tunne tai välitä noudattaa liikennesääntöjä – palveluntuottajien antamista ohjeista puhumattakaan.
Sähköhärveleiden kolme luokkaa
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai sen korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 kilometriä tunnissa.
Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot, kuten sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on mainitut 25 kilometriä tunnissa.
Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
– Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä, valistaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu.
Näin ollen esimerkiksi jalkakäytävällä sähköpotkulautaa saa kuljettaa vain alle 12-vuotias.
Nopeuserot voivat kasvaa suuriksi
Peräti kaksi kolmesta vastaajasta oli sitä mieltä, että sähköpotkulaudat tekevät kaupunkiliikenteestä turvattomamman tuntuisen. Lattu ei pidä tätä minkäänlaisena ihmeenä, kun otetaan huomioon, että sähköpotkulautojen käyttäjät eivät tunne sääntöjä, joita heidän tulisi noudattaa.
Lue myös: Viattoman näköinen, mutta vaarallinen: Nämä laitteet ovat aiheuttaneet Helsingissä jopa aivovammoja
– Lisäksi nopeuserot eri liikkujien välillä voivat kasvaa suuriksi, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan jalan, pyörällä ja sähköisillä liikkumisvälineillä.
Lattu muistuttaa, että muiden tienkäyttäjien huomiointi sekä nopeuden pitäminen riittävän alhaisena ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa, sillä kaupunkiliikenteessä tapahtuu paljon asioita ja usein vielä hyvin nopeasti.
Kypärä kuuluu sähköpotkulautailijan vakiovarustukseen, mutta alkoholi ei. Traficomin mukaan kypärän käyttämättä jättäminen sekä päihtyneenä ajaminen ovat merkittävimmät tekijät sähköpotkulautailijoille tapahtuneissa onnettomuuksissa.
Koska sähköpotkulautailuun sovelletaan pyöräilyn sääntöjä, tarkoittaa se myös sitä, ettei promillerajaa ole. Poliisi ei voi käytännössä puuttua mitenkään päihtyneen sähköpotkulautailijan toimintaan, ellei tämä aiheuta vaaraa muille kuin itselleen.
Lähde: Liikenneturva