Sähköpotkulaudat ovat hyvin yleinen näky yhä useamman suomalaiskaupungin katukuvassa. Vaikka ne ovatkin mainio lisä ihmisten liikkumismahdollisuuksiin, eivät useimmat käyttäjät Liikenneturvan kyselyn mukaan tunne niihin liittyviä sääntöjä.
Sähköpotkulaudat ovat suhteellisen tuore liikkumismuoto, sillä ne tulivat laillisiksi vuonna 2016. Yhteiskäyttöön tarkoitetut laudat saapuivat Helsinkiin kuitenkin vasta viime kesänä. Liikenneturvan tuore kysely paljasti, että suomalaisten sähköpotkulautailutietämyksessä onkin vielä pahoja aukkoja, vaikka laudat ovatkin tuttu näky jo monissa muissakin kaupungeissa.
Esimerkiksi reilusti alle puolet vastaajista, vain 38 prosenttia, tiesi vääräksi väitteen, jonka mukaan sähköpotkulaudalla kuljettaisiin aina kävelyn säännöillä.
Myös Traficomin tekemä tutkimus kertoo, että sähköpotkulautojen käyttäjät eivät usein tunne tai välitä noudattaa liikennesääntöjä – palveluntuottajien antamista ohjeista puhumattakaan.
Sähköhärveleiden kolme luokkaa
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai sen korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 kilometriä tunnissa.