Autoala haluaa vähintään kaksinkertaistaa sähköauton hankintatuen: "Tulisi laajentaa myös hybrideihin ja avata yrityksille"

Koronavirus tyrehdytti autokaupat – mikä neuvoksi? 8:52
Koronavirus tyrehdytti autokaupan – mikä avuksi? Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sekä Danske Financen johtaja Altti Kuuri vierailivat Uutisaamussa toukokuussa.

Autoala vaatii ripeitä toimenpiteitä sähköautojen hankintatuen uudistamiseksi. Mallia tulisi alan mukaan ottaa muista EU-maista.

Kotitaloudet ovat vuoden 2018 alusta alkaen voineet saada uuden täyssähköauton hankintaan tai vuokraukseen 2 000 euron hankintatuen.

Tuen kysyntä on kuitenkin ollut vielä toistaiseksi vaatimatonta, sillä täyssähköautojen hankintahinta on vielä noin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna. Lisäksi tukea voi saada vain hankintahinnaltaan alle 50 000 euron autoihin.

Tuki on myös rajattu vain kotitalouksille, joten yritykset eivät voi hyödyntää autohankinnoissaan hankintatukea.

Näin autoala uudistaisi tukea

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa peräänkuuluttaa autoalan tiedotteessa sähköautojen hankintatuen pikaista uudistamista. Hän on huolissaan siitä, että sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jäänyt kevään aikana viime vuoden lopun kehitykseen nähden vaatimattomaksi.

– Ladattavien autojen osuus kävi helmi-maaliskuussa jo yli 17 prosentin lukemissa, mutta osuus on laskenut alkukesään mennessä noin viidellä prosenttiyksiköllä. Vaikka kasvua edelleen on viime vuoteen nähden, kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi, Rissa arvioi.

Ladattavien autojen hankintatuet ovat EU:ssa tyypillisimmin 4 000–6 000 euron suuruusluokkaa. Suurimmassa osassa maita hankintatukea saa myös ladattavan hybridin hankintaan.

Sähköautojen hankintatukien tasoa on nostettu kevään ja kesän aikana muun muassa Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa sähköautojen kysynnän elvyttämiseksi.

Esimerkiksi Saksassa uuden täyssähköauton hankintaan voi saada enimmillään 9 000 euron ja ladattavan hybridin hankintaan 6 750 euron hankintatuen.

– Suomessa tukitaso tulisi nostaa vähintään kaksinkertaiseksi, ja tuki tulisi laajentaa myös ladattaville hybrideille. Lisäksi tuki tulisi avata myös yritysten autohankinnoille ja ladattavien pakettiautojen hankintaan. Näillä toimilla voitaisiin nopeuttaa merkittävästi ladattavien autojen yleistymistä jo kuluvan vuoden aikana, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio listaa.

Tukirahoista varattu vasta neljännes

Vuosina 2018–2021 voimassa olevan täyssähköautojen hankintatuen budjetti on noin 6 miljoonaa euroa vuodessa. Nykyisen tuen liian vaatimattomasta tasosta ja väärästä kohdentumisesta kertoo tuen pieni kysyntä.

Hankintatuesta oli kesäkuun loppuun mennessä tehty varauksia noin 2 200 täyssähköauton hankintaan ja sille varatusta budjetista on varattu vasta noin neljännes.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat