Sähköautoilijoiden tukimiljoonat olisivat loppuneet ensi kuussa – hallitukselta lisärahaa lähes 10 miljoonaa euroa

Ladattavien autojen kysyntä ylittää tarjonnan:"Aika pitkät toimitusajat – jopa vuosi" 2:00
Ladattavat autot syövät polttomoottoriautojen markkinaosuutta. Ukrainan sodan seurauksena kallistuneet polttoaineet ovat kiihdyttäneet sähköautojen menekkiä, mutta uusien autojen toimitusajat ovat venähtäneet pitkiksi.

Hallitus on kehysriihessään päättänyt antaa lisää rahaa sähköautojen hankintatukia varten. Tälle vuodelle varatut tukirahat olisivat loppuneet pian, mutta lähes 10 miljoonan lisärahoituksen turvin hankintatukea saa haettua tänä vuonna vielä tuhansiin autoihin, millä edistetään liikenteen päästötavoitteiden toteutumista.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista jo noin 14 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun vielä viime vuonna osuus oli noin 10 prosenttia.

Täyssähköautojen kysyntä on kääntynyt erityisesti viime vuoden loppupuolella selvään kasvuun. Kysyntää on vauhdittanut hankintatuen ja mallivalikoiman laajenemisen lisäksi täyssähköautojen autoveron poisto, joka astui voimaan viime lokakuussa.

Myös Ukrainan sotaa seurannut polttoaineiden hinnannousu on näkynyt sähköautojen kysynnässä viime viikkoina.

Hankintatuelle lähes 10 miljoonan euron lisärahoitus

Suomessa on myönnetty uuden täyssähköauton hankintaan tukea vuodesta 2018 alkaen. 2 000 euron tuki myönnetään enintään 50 000 euron hintaisen sähköauton ostamiseen tai liisaukseen.

Uusi tukikausi alkoi tämän vuoden alussa, mutta sähköautojen lisääntyneestä kysynnästä johtuen tukeen täksi vuodeksi varatut 7,5 miljoonaa euroa olisivat autoalan mukaan loppuneet jo toukokuussa.

Nyt myönnetty 9,5 miljoonan euron lisärahoitus mahdollistaa tuen vielä yli 4 500 täyssähköauton hankintaan tänä vuonna.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kiittelee autoalan tiedotteessa lisärahoitusta, jonka hän kertoo antavan kotitalouksille ja yrityksille varmuutta hankintapäätöksen tekemiseen taloudellisesti epävarmana aikana.

– Tuen määrärahan loppuminen olisi jarruttanut sähköautojen kysyntää auton hankintaa harkitsevien jäädessä odottamaan tuen jatkorahoitusta tai seuraavaa mahdollista tukikautta. Määrärahan loppuminen jo ennen kesää olisi leikannut pysyvästi täyssähköautojen kysyntää, sillä monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle, Kallio kertoo tiedotteessa.

Autoala pitää käyttövoimamurroksen alkuvuosille ajoittuvaa hankintatukea yhtenä tärkeimmistä liikenteen sähköistymistä nopeuttavista kannusteista, sillä uuden täyssähköauton hankintahinta on keskimäärin vielä noin 20 000 euroa keskimääräistä polttomoottoriautoa kalliimpi.

– Hankintatuki lisää sähköautojen määrää autokannassa ja laajentaa vähitellen myös käytettyjen sähköautojen markkinaa, tiedotteessa todetaan.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat