Saako autolla ajaa kuulokkeet päässä?

Tiedätkö, mitä uudessa tieliikennelaissa oleva"vähimmäisnopeus"oikeasti tarkoittaa? 1:16
Moni on ymmärtänyt uudessa tieliikennelaissa olevan "vähimmäisnopeuden" aivan väärin. Autoliitto opastaa videolla, mitä se oikeasti käytännössä tarkoittaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Saako autolla ajaa kuulokkeet päässä?

Vastaus: Kuulokkeiden käyttöä ajettaessa ei suoranaisesti lainsäädännössä kielletä – ainakaan henkilöauton ja muiden ryhmän 1 ajokorttia edellyttävien ajoneuvojen kuljettajilta. Niiden käytöstä ei kuitenkaan saa aiheutua haittaa ajoneuvon kuljettamiselle. Oma kantani on, että kuulokkeet eivät kuulu liikenteeseen.

Sekä tällä hetkellä voimassa olevassa että 1.6.2020 voimaan tulevassa uudessa tieliikennelaissa todetaan kuulokkeiden kaltaisesta äänentoistolaitteesta, että niiden käyttö ei saa haitata tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista. Näiden lakien käyttämät sanamuodot hieman poikkeavat toisistaan, mutta pääasiallinen sanoma vaikuttaa samanlaiselta: Käyttää saa, mutta siitä ei saa aiheutua haittaa.

Mikä sitten katsotaan haitan aiheuttamiseksi – no, ainakin se, jos kuulokkeiden käytön voidaan katsoa edesauttaneen onnettomuuden syntyä. Muilta osin en uskalla asiaan ottaa kantaa, koska uuden tieliikennelain tulkinnoista meillä ei vielä ole oikeuskäytäntöä.

Mitä sanotaan ajokorttilain terveysvaatimuksissa?

Asiaa pitää tarkastella myös Ajokorttilain näkökulmasta. Ryhmän 1 ajokorttiluokkien (AM/120, AM121, T, A1, A2, A, B ja BE) terveysvaatimuksissa ei kuuloa mainita ollenkaan. Sen sijaan Ryhmän 2 ajokorttiluokkien (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE) osalta edellytetään, että hakija tarvittaessa kuulolaitetta käyttäen ainakin toisella korvalla kuulee tavallisen puheäänen neljän metrin etäisyydeltä.

Lisäksi tarkennetaan, että kuuloa koskeva vaatimus ei ole esteenä kuulosuojaimien käytölle C1- ja C-luokan ajoneuvoa kuljetettaessa, jos se työntekijän työsuojelua koskevien säännösten mukaan on tarpeen.

Koska ajoneuvoa kuljetettaessa on täytettävä yllä mainitut terveysvaatimukset, näyttäisi ajokorttilain valossa siltä, että henkilöauton tai sitä "alemman" ajoneuvon kuljettaja voisi käyttää kuulokkeita – ylemmissä korttiluokissa sen sijaan ei. Tämän tulkintatavan vahvisti minulle myös Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen komisario Ilkka Kantola.

Järki päähän kuulokkeiden sijaan

Liikenteen ja autoilun äänimaailmaan kuuluu paljon ääniä, joiden havaitsemisesta on hyötyä. Näistä hyvinä esimerkkeinä toimivat turvallisuusnäkökulmasta hälytysajoneuvon sireenit ja teknisestä näkökulmasta autosta mahdollisesti kuuluvat ylimääräiset vinkunat, kitinät, kolaukset jne. Myös esimerkiksi kovaääninen moottoripyörä, saattaa tulla hiljaisempaa helpommin havaituksi, kun sen ääni kiinnittää muiden kuljettajien huomion ja pakottaa etsimään äänen lähteen.

Kuuloaisti siis edesauttaa turvallista liikkumista liikenteessä. Miksi ihmeessä haluaisimme deaktivoida itseltämme yhden tärkeän aistitoiminnon pois käytöstä? Kaikki kuulokkeet kuitenkin tekevät tämän varsin tehokkaasti – erityisen vaarallisia ovat nykyaikaiset vastamelukuulokkeet, jotka vievät käyttäjänsä aivan eri ulottuvuuteen, pois ulkopuolisten äänien maailmasta.

Ongelma on käsin kosketeltava myös kevyen liikenteen osalta. Ajoneuvojen moottoriäänet pienenevät. Sähköautot, -moottoripyörät ja -skootterit sekä hybridiautojen sähkömoottorit eivät pidä käytännössä juuri minkäänlaista ääntä. Ne yllättävätkin todella helposti jalankulkijan tai pyöräilijän hiljaisuudellaan – ilmestyen kuin puskista. Samoilla väylillä jalankulkijoiden kanssa liikkuu myös paljon nopeita pyöräilijöitä – nykyään myös sähköpyöriä. Jos jalankulkija eristää itsensä kuulokkeilla näistä vähäisistäkin äänistä, hän on todella suuressa vaarassa.

Lue myös:

    Uusimmat