Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laki sallii auton töötin käyttämisen hyvin kyseenalaisella tavalla – älä ota tavaksi: "Aiheuttaisi mahdollisesti provosoitumista"

0:58Auton hätävilkkujen käyttöön tulee muutosEnnen kielletty tapa onkin nyt sallittu: Auton hätävilkkuja saa käyttää nyt uudella tavalla.
Julkaistu 20.11.2021 10:54
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten tööttiä kuuluu käyttää? Saako sitä painaa, jos joku törttöilee liikenteessä? 

Vastaus: Äänimerkkiä voi käyttää, mikäli sen katsoo vaaran tai onnettomuuden välttämiseksi tarpeelliseksi – siis ennaltaehkäisevästi.

Jo tapahtunut vaaratilanne tai esimerkiksi edellä olevan auton sammuminen liikennevaloihin ei ole peruste äänimerkin käytölle – ei edes ”koulutusmielessä”.

Lue myös: Autoilija, tiesitkö tästä? Ennen kielletty tapa onkin nyt sallittu: "Voi olla tarpeen varoittaa muita"

Tieliikennelain 47 § määrittelee perusteet äänimerkin käytölle: 

Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen. 

Pykälän alku on varsin yksiselitteinen: Äänimerkkiä tulee käyttää, jos sen käytöllä saadaan vältettyä vaaratilanteen syntyminen tai onnettomuus. Kyse on siis ennaltaehkäisemisestä. 

Valitettavan usein äänimerkkiä näkee – tai oikeastaan kuulee – kuitenkin käytettävän vasta vaaratilanteen jälkeen. Silloin sen käyttö ei ole enää tieliikennelain mukaista vaaran välttämistä, vaan äänimerkinantajan tosiasiallisena tarkoituksena on toisen tienkäyttäjän ”kouluttaminen”. Tällaisia siviilikouluttajia liikenteessä ei tarvita. Tieliikennelaissa ei myöskään ole mainintaa siitä, että äänimerkkiä voisi käyttää ”koulutustarkoitukseen”.

Pykälän kohta Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa on vanha muinaisjäänne, joka jostain käsittämättömästä syystä haluttiin säilyttää laissa myös kesällä 2020 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen. Kyseessä ei ole millään tavalla vakiintunut toimintatapa ja sen omaksuminen omaan ajotapaan aiheuttaisi lähinnä hämmentymistä ja mahdollisesti myös provosoitumista ohitettavassa.

Uskon tuon lauseen alkuperäisenä ajatuksena olleen, että kyseistä mahdollisuutta käytettäisiin esimerkiksi kevyen liikenteen varoittamiseksi ennen ohittamista kapealla tieosuudella. Näissäkin tilanteissa äänimerkistä on helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä pyöräilijän pelästyessä, seuraukset saattavat olla vakavat. 

Esimerkkejä tilanteista, joissa äänimerkkiä ei tule käyttää

Opetusajoneuvon nähdessään osa autoilijoista välillä unohtaa sen perässä olevan valkoisen kolmion perimmäisen merkityksen: Kolmion viesti muille tienkäyttäjille on, että kyseisen ajoneuvon kuljettaja vasta harjoittelee autolla ajoa.

Lue myös: Autokoululaiset käyvät muiden autoilijoiden hermoille – tämä rekkakuski pakotti oppilaan ja opettajan kovaan jarrutukseen

Äänimerkin soittaminen opetusajoneuvon takana, esimerkiksi tämän sammuttua liikennevaloihin, ei ainakaan vauhdita etenemistä. Elämänsä ensimmäisiä liikkeellelähtöjä tekevä oppilas stressaa kytkimen nostoa aivan riittävästi ilman takana tulevan autoilijan hätäilyäkin. Äänimerkki saa oppilaan helposti hätääntymään ja sammuttamaan auton yhä uudestaan ja sitten aikaa vasta kuluukin.

Hevosella on hirven koko ja paino. Kun autoilija lähestyy tiellä hevosta tai hevosajoneuvoa, on tärkeää toimia oikein tilanteen turvallisuuden takaamiseksi – riippumatta siitä lähestytäänkö hevosta edestä (kohtaamistilanne) vai takaa (ohitustilanne).

Missään tapauksessa sen enempää ohitus- kuin kohtaamistilanteessakaan ei tule käyttää äänimerkkiä, sillä kaikki yllättävät äänet saattavat pelästyttää eläimen. Saaliseläimen vaiston omaavana hevonen pyrkii pakenemaan mahdollista uhkaa. Pakoreaktiosta seuraa aina vaaratilanne hevoselle, ratsastajalle ja muulle liikenteelle. 

Voiko saada sakot, jos tööttiä käyttää turhaan?

Tieliikennelain 166 §:ssä todetaan, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle voidaan määrätä 100 euron liikennevirhemaksu, jos hän tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tiettyjä – mukaan lukien TLL 47 § – liikennesääntöjä. Mopoilijalle vastaavasta rikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu on kuitenkin vain 70 euroa. 

Mikäli rikkomuksesta aiheutuu vaaraa toisen turvallisuudelle, hengelle tai terveydelle, määräytyy rangaistus rikoslain perusteella, teon vakavuudesta riippuen, joko liikenneturvallisuuden vaarantamisena tai törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Näistä seurauksena onkin sitten tapauskohtaisesti sakkoja tai vankeutta.

Lue myös: Autoilija voi viestiä muille vilkkujen lisäksi myös kaasupolkimella – hallitsetko nämä kaikki keinot?

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäSaako tööttiä painaa, jos joku törttöilee liikenteessä?Autonsa sammuttavalle ajo-oppilaalle tööttäily on täysin tarpeetonta provosoimista: "Stressaa kytkimen nostoa ilmankin"Saako kuulokkeet päässä ajaa autoa? Asiantuntijalla selkeä kantaLiikenteessä on monia kirjoittamattomia sääntöjä, jotka on hyvä ottaa haltuun – "Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu, ettei..."Liika kohteliaisuus voi kostautua liikenteessä – "Ei voi mennä niin, että..."
AutotAuton toimintaLait ja lainsäädäntöLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:36
    Liikenne

    Bussit kolaroivat rajusti Helsingissä – Maria istui vieressä: "Kova pamaus"

  • Eilen13:51
    Liikenne

    Kuski ajoi suojatietä ylittävän nenän edestä ja keskisormi nousi – poliisilta kova ratkaisu

  • Eilen09:54
    Liikenne

    Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, eikä parannusta näy – "Synkältä näyttää"

  • Eilen08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • ke18:20
    Tesla

    Lee näki kaistallaan lähestyvät ajovalot – sitten Tesla teki jotain yllättävää