Kännykän näpyttely on kiellettyä ratissa – mutta miten on radion ja navigaattorin kanssa?

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Kännykän näppäily on kiellettyä ratissa. Miten on radion ja infotainment-järjestelmän kanssa?

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tieliikennelain 24 a § kieltää viestintälaitteiden käytön ajon aikana seuraavasti:

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.

Ohje on varsin selkeä – kuitenkin vain siinä määriteltyjen laitteiden osalta.

Monimutkaisia valikkoja

Yhä useammassa nykyaikaisessa autossa on suuri kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan isoa osaa auton asetuksista ja järjestelmistä. Näissä näytöissä valikkorakenteineen on paljon autokohtaisia eroja ja niiden käyttö saattaa välillä olla hyvinkin monimutkaista useine alavalikkoineen. Näin ollen kiistaton fakta on, että myös nämä järjestelmät varastavat kuljettajan huomiota olennaisesta – liikenteestä.

Tiettyjen autojen kohdalla tähän ongelmaan on pyritty vaikuttamaan rajaamalla valikoita suppeammiksi ja valikkorakenteita yksinkertaisemmiksi silloin, kun auto on liikkeessä. Näin kuljettaja pakotetaan säätämään tietyt asetukset jo ennen ajoon lähtöä.

Kuljettajan vastuu

Peräänkuulutan kuitenkin autoilijan omaa vastuuta asiassa. Vaikka auto mahdollistaisikin asetusten muuttamisen ja monimutkaistenkin valikoiden kahlaamisen myös liikkeellä oltaessa, on kuljettajan velvollisuus hoitaa valikoiden käyttö turvallisesti. Tarvittavat säädöt on syytä tehdä ennen ajoon lähtöä.

Mikäli syvemmällä valikoissa olevan vieraamman asetuksen muuttamiselle aiheutuu tarvetta ajon aikana, kannattaa etsiä turvallinen pysähdyspaikka. Pysähdyttyään kuljettaja voi kiinnittää kaiken huomionsa auton järjestelmiin liikenneturvallisuuden vaarantumatta.

Mitkä ovat sanktiot?

Tieliikennelainsäädännössä on tosiaan kielletty toistaiseksi vain radion, televisiovastaanottimen, äänen- tai kuvantoistolaitteen ja viestintälaitteen käyttö. Lisäksi on kielletty matkapuhelimen käyttö niin, että pitää sitä kädessään. Muiden auton laitteiden käyttöä ajon aikana ei ole kielletty, joten niiden käytöstä ei sinällään voida rangaista.

Kuolemantuottamus on sanktioista pahin – ainakin henkisesti

Kuljettajan on kuitenkin tiedostettava, että mikäli hän esimerkiksi auton kosketusnäyttöä näpytellessään aiheuttaa onnettomuuden, määräytyy sanktio onnettomuuden seurausten mukaan. Lopputuloksena voi siis hyvin olla esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vamman tuottamus tai kuolemantuottamus, joista seurauksena on sakkoja tai törkeämmissä tapauksissa vankeutta – toisen ihmisen kuoleman aiheuttaneen kuljettajan henkisistä kärsimyksistä puhumattakaan.

Lue myös:

    Uusimmat