Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kännykän näpyttely on kiellettyä ratissa – mutta miten on radion ja navigaattorin kanssa?

Julkaistu 26.02.2016 17:54

MTV LIFESTYLE

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Kännykän näppäily on kiellettyä ratissa. Miten on radion ja infotainment-järjestelmän kanssa?

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tieliikennelain 24 a § kieltää viestintälaitteiden käytön ajon aikana seuraavasti:

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään.

Ohje on varsin selkeä – kuitenkin vain siinä määriteltyjen laitteiden osalta.

Monimutkaisia valikkoja

Yhä useammassa nykyaikaisessa autossa on suuri kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan isoa osaa auton asetuksista ja järjestelmistä. Näissä näytöissä valikkorakenteineen on paljon autokohtaisia eroja ja niiden käyttö saattaa välillä olla hyvinkin monimutkaista useine alavalikkoineen. Näin ollen kiistaton fakta on, että myös nämä järjestelmät varastavat kuljettajan huomiota olennaisesta – liikenteestä.

Tiettyjen autojen kohdalla tähän ongelmaan on pyritty vaikuttamaan rajaamalla valikoita suppeammiksi ja valikkorakenteita yksinkertaisemmiksi silloin, kun auto on liikkeessä. Näin kuljettaja pakotetaan säätämään tietyt asetukset jo ennen ajoon lähtöä.

Kuljettajan vastuu

Peräänkuulutan kuitenkin autoilijan omaa vastuuta asiassa. Vaikka auto mahdollistaisikin asetusten muuttamisen ja monimutkaistenkin valikoiden kahlaamisen myös liikkeellä oltaessa, on kuljettajan velvollisuus hoitaa valikoiden käyttö turvallisesti. Tarvittavat säädöt on syytä tehdä ennen ajoon lähtöä.

Mikäli syvemmällä valikoissa olevan vieraamman asetuksen muuttamiselle aiheutuu tarvetta ajon aikana, kannattaa etsiä turvallinen pysähdyspaikka. Pysähdyttyään kuljettaja voi kiinnittää kaiken huomionsa auton järjestelmiin liikenneturvallisuuden vaarantumatta.

Mitkä ovat sanktiot?

Tieliikennelainsäädännössä on tosiaan kielletty toistaiseksi vain radion, televisiovastaanottimen, äänen- tai kuvantoistolaitteen ja viestintälaitteen käyttö. Lisäksi on kielletty matkapuhelimen käyttö niin, että pitää sitä kädessään. Muiden auton laitteiden käyttöä ajon aikana ei ole kielletty, joten niiden käytöstä ei sinällään voida rangaista.

Kuolemantuottamus on sanktioista pahin – ainakin henkisesti

Kuljettajan on kuitenkin tiedostettava, että mikäli hän esimerkiksi auton kosketusnäyttöä näpytellessään aiheuttaa onnettomuuden, määräytyy sanktio onnettomuuden seurausten mukaan. Lopputuloksena voi siis hyvin olla esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vamman tuottamus tai kuolemantuottamus, joista seurauksena on sakkoja tai törkeämmissä tapauksissa vankeutta – toisen ihmisen kuoleman aiheuttaneen kuljettajan henkisistä kärsimyksistä puhumattakaan.

teppoboxi_2

Lisää aiheesta:

Saako kuulokkeet päässä ajaa autoa? Asiantuntijalla selkeä kantaLaki ei kiellä kuljettajaa syömästä ajon aikana, mutta kalliiksi se voi käydä – "Poliisin harkitessa päiväsakkojen lukumäärää..."Nämä kolme uudenvuodenlupausta jokaisen tienkäyttäjän tulisi tehdä vuodelle 2023Onko totta, että auton kosketusnäyttöä saa räplätä ajaessa mielin määrin, mutta kännykkään koskeminen on kiellettyä?Saako autolla ajaa kuulokkeet päässä?Voiko "luun ulkona"-pitämisestä tai käden lepuuttamisesta auton katolla saada sakkoja? Entäpä jalat, saako niitä roikuttaa ikkunasta?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • 2.12.14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"