Ruuan terveellisyysmainonta puhuttaa Ruotsissa

Elintarviketeollisuus on huomannut kuluttajien kiinnostuksen terveellisiin tuotteisiin. Tukholmalaisen kuluttajayhdistyksen (KfS) mukaan tämä on johtanut joissakin tapauksissa myös kyseenalaiseen markkinointiin.

Markkinointi on yhdistyksen mukaan outoa, jos valmistaja painottaa erityisesti ainesosia, joita tuotteessa ei ole.

Esimerkkinä se mainitsee tuoremehut, joiden pakkauksissa mainitaan, ettei mehuun ole lisätty sokeria. Yhdistyksen mukaan tuoremehun ei kuulukaan sisältää muuta kuin hedelmistä, marjoista tai vihanneksista puristettua mehua.

Myös muutamat ruotsalaiset näkkileivän valmistajat kertovat leipäpakkauksissaan, etteivät tuotteet sisällä sokeria. Kuluttajayhdistys huomauttaa, ettei näkkileivän valmistuksessa ole perinteisesti koskaan käytetty sokeria eikä rasvaa.

KfS haluaa myös, että valmistajat selittäisivät täsmällisesti tuotteidensa sisältämät terveysvaikutteiset ainesosat eivätkä tyytyisi ilmoittamaan, että tuote sisältää omega-3:a tai antioksidantteja.

(MTV3-STT-TT)

Lue myös:

    Uusimmat