Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Rovanperä taiteilee veitsenterällä, Ogierilla massiivinen etu seuraavalla pätkällä – MTV seuraa

1:50Raju alku päätöspäivään! Thierry Neuville keula edellä kaiteeseenRaju alku päätöspäivään! Thierry Neuville keula edellä kaiteeseen
Julkaistu 19.10.2025 09:07(Päivitetty 27 minuuttia sitten)
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Keski-Euroopan MM-ralli ajetaan päätökseen sunnuntain neljän erikoiskokeen ja kaikkiaan 77,78 ek-kilometrin myötä. 26,52 kilometrin mittainen päätöspätkä on historian kuudenneksi pisin Power Stage ja pisin sitten vuoden 2013. Asfaltilla näin pitkää Power Stagea ei ole ajettu koskaan aikaisemmin. MTV Urheilu seuraa päivän tapahtumia tässä artikkelissa.  

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Keski-Euroopan MM-ralli 16.–19.10.
Su: EK:t 15–18 klo 9.25 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Lue myös: Valtava MM-rallipäivä edessä: Kalle Rovanperä teki pelin hengen selväksi

Lue myös: Juha Kankkunen ärähti MM-rallissa: "Kovempaa olisi pitänyt päästä"

Kokonaistilanne 16/18 ek:n jälkeen:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota2.16.19,7
2.Ott TänakHyundai+38,7
3.Elfyn EvansToyota+43,9
4.Takamoto KatsutaToyota+1.03,9
5.Adrien FourmauxHyundai+1.46,2
6.Sami PajariToyota+2.05,1
7.Josh McErleanM-Sport+5.17,5
8.Oliver SolbergPrintsport (WRC2)+7.38,5

Sunnuntain yhteisajat 2/4 ek:n jälkeen:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sebastien OgierToyota20.03,2
2.Elfyn EvansToyota+1,0
3.Kalle RovanperäToyota+1,8
4.Ott TänakHyundai+4,2
5.Takamoto KatsutaToyota+7,4
6.Sami PajariToyota+7,9
7.Adrien FourmauxHyundai+10,2
8.Gregoire MunsterM-Sport+34,9

Sunnuntain ohjelma:

12.10EK17 Beyond Borders 2 (12,37 km)
14.15EK18 Mühltal 2, Power Stage (26,52 km)

Seuranta:

EK17 Beyond Borders 2 (12,37 km)

Klo 12.10: Ogier liikkeelle. Katsotaan, miten paljon hän hyötyy aamun ajokokemuksestaan. Ja toisaalta miten paljon hän joutuu antamaan tasoitusta muita kuluneemmilla renkaillaan.

EK16 Mühltal 1 (26,52 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sebastien OgierToyota14.05,7
2.Elfyn EvansToyota+1,0
3.Kalle RovanperäToyota+1,8
4.Ott TänakHyundai+4,2
5.Takamoto KatsutaToyota+7,4
6.Sami PajariToyota+7,9
7.Adrien FourmauxHyundai+10,2
8.Gregoire MunsterM-Sport+22,3

Klo 11.43: Rovanperän väliajat ja GPS temppuilevat taas, mutta sieltä hän tulee maaliin asti. Tappiota Ogierille 1,8 sekuntia.

– Ihan ok. Joissain paikoissa oli enemmän likaa kuin odotin. Ei ole helppoa olla viimeisenä autona. En ole tyytyväinen ajooni. Tunsin, että en ollut riittävän nopea. Toisaalta tässä tilanteessa ei ole helppoa, kun ei voi tehdä mitään hullua.

Seuraavalla pätkällä Ogierilla on muihin nähden se etu, että hän ajoi pätkän aamulla kisavauhtia läpi.

Klo 11.40: Tänak jää Ogierista 4,2 sekuntia ja Evansistakin 3,2 sekuntia. Evans kutistaa eron kokonaistilanteessa 5,2 sekuntiin.

Klo 11.37: Evans jää Ogierista lopulta tasan sekunnin.

– Riittävän puhdas veto. Vaikea tunne pehmeän renkaan kanssa. Se liikkui jo pätkän alussa. En ole varma, oliko se oikea valinta. Kova rengas ei ollut kiinni autossa.

Klo 11.35: Näyttää siltä, että Ogierin renkaiden suorituskyky laski pätkän loppua kohti, sillä myös Evans tulee jälkimmäisellä puoliskolla Ogieria kovempaa. Toiseksi viimeissä väliajassa Evans on jopa 0,2 sekuntia edellä.

Klo 11.34: Katsuta on niukasti nopeampi kuin Pajari, mutta hänkin jää Ogierista 7,4 sekuntia.

Klo 11.31: Fourmaux jää Pajarista 2,3 ja Ogierista 10,2 sekuntia. Kokonaistilanteessa Fourmaux'n ja Pajarin ero on yhä 18,9 sekuntia.

– Tiesin heti ensimmäisen kilometrin jälkeen, ettei hyvä aika ole mahdollinen. Auton tasapaino on aliohjaava. Jossain kohtaa se tuhoaa eturenkaat, eikä sitten voi enää taistella. Tämä ei ole nautinnollista.

Klo 11.28: Pajari taipuu Ogierille 7,9 sekunnilla. Hän on joidenkin väliaikapisteiden välissä jopa Ogieria nopeampi. Mielenkiintoista nähdä, mitä Rovanperä pystyy tämän pohjalta tekemään.

– Ei tuntunut kovin hyvältä. Jostain syystä todella liukkaan tuntuista läpi pätkän. Luotto ei ollut hyvä. Kun Thierry on ulkona, hän ei enää jahtaa meitä, ja toisaalta meillä on Adrienin jahtaamiseen vähemmän kilometrejä.

Pajari jäi viimeisillä 11 kilometrillä Ogierista vain 0,4 sekuntia.

Klo 11.25: Munster jää Ogierista tällä pätkällä 22,3 sekuntia, McErlean 31,4. Pajari, Fourmaux, Katsuta ja Evans ovat hekin kaikki väliajoissa Ogieria perässä.

Klo 11.19: Ogier maalissa. Munster, McErlean, Pajari ja Fourmaux ovat kaikki häntä jäljessä. Katsuta starttaa seuraavaksi.

– Erittäin puhdas veto. En pysty paljon parempaan. Jotkut pölyiset paikat voisi varmaan ajaa paremminkin. Ehkä muilla on likaa joissain toisissa paikoissa, Ogier sanoo.

Klo 11.13: Kisan johtokeskus tiedottaa, että Neuvillen ulosajopaikka on korjattu taas turvalliseksi. Tämä tietänee sitä, että pätkä päästään ajamaan toisella ajokerralla läpi.

Klo 11.11: Ogier, Munster ja McErlean ovat jo startanneet pätkälle. Ogier tällä hetkellä pätkän puolivälissä.

Klo 11.10: Neuville kertoo ulosajostaan:

– Nuotti oli vähän liian nopea. Todella kapea paikka. Auto aliohjasi jo mutkan sisääntulossa. Kun mutka kääntyi enemmän kuin odotin, oli liian myöhäistä. Isku oli aika kova.

Klo 11.01: MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko näkee Ogierin kokemusedun isompana kuin Rovanperän ja kumppaneiden rengasedun.

– Kylmässä ajettiin se ensimmäinen pätkä, eikä se ole mikään älyttömän pitkä. Voi olla, että se on hyväkin, että siitä on se pinta rikki. Olemme nähneet, että pehmeä rengas kyllä hyvin kestää ajoa. Näkisin aika paljon isompana hyötynä sen, että on saanut kerran ajaa pätkän kilpailuvauhtia nuoteilla läpi.

Klo 10.58: Käännetään katseet seuraavalle pätkälle. Kuten Ogier aiemmin sanoi, kisan kärkikuskeilla on tälle erikoiskokeelle lähdettäessä etu häneen nähden. Ogier joutui edellisellä pätkällä kuluttamaan renkaitaan, mutta muut pääsevät vetämään tämän pitkän pätkän uusilla kumeilla.

Mutta toisaalta:

– Jos se (edellinen erikoiskoe) toisella kerralla ajetaan, Sebillä on aika iso etu, kun se on ajanut sen kerran kovaa, Rovanperä sanoi.

Nyt siis ensimmäinen veto iltapäivän Power Stagelle. Kyseessä on 12 vuoteen MM-sarjan pisin Power Stage, ja asfaltilla näin pitkää Poweria ei ole koskaan aikaisemmin ajettu.

EK15 Beyond Borders 1 (12,37 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sebastien OgierToyota5.57,5
=Kalle RovanperäToyota5.57,5*
=Ott TänakHyundai5.57,5*
=Elfyn EvansToyota5.57,5*
=Takamoto KatsutaToyota5.57,5*
=Adrien FourmauxHyundai5.57,5*
=Sami PajariToyota5.57,5*
8.Gregoire MunsterM-Sport+8,6

* Neuvillen ulosajon vuoksi osa kuljettajista ei päässyt ajamaan erikoiskoetta läpi. Heille annettiin sama aika kuin Ogierille.

Klo 10.44: Neuvillen perässä ajojärjestyksessä ollut Pajari pysäytettiin lähtöviivalle vain hetki ennen kuin tämän oli määrä lähteä liikkeelle. Kartturi Marko Salminen kertoo, miten tämänkaltaisissa poikkeustilanteissa toimitaan, kun erikoiskokeelta ohjataan vaihtoehtoista reittiä eteenpäin.

1:56Sami Pajari pysäytettiin viime hetkellä – kartturi kertoo poikkeustilanteestaSami Pajari pysäytettiin viime hetkellä – kartturi kertoo poikkeustilanteesta

Klo 10.29: Tässä Ogierin mietteet päivän avauspätkän jälkeen:

0:39Sebastien Ogier joutuu kärsimään Thierry Neuvillen ulosajosta: "Ei hyvä uutinen meille"Sebastien Ogier joutuu kärsimään Thierry Neuvillen ulosajosta: "Ei hyvä uutinen meille"

Klo 10.21: Kilpailunjohto antaa Ogierin ajan kaikille niille Rally1-kuljettajille, jotka eivät startanneet pätkälle.

Klo 10.17: MTV Urheilun Tomi Tuominen tavoitti Sebastien Ogierin 16. erikoiskokeelle johtavalta siirtymältä. Ogier siis ehti M-Sport-kuskien tavoin ajaa päivän avauspätkän ainoana läpi.

– Asfaltti oli kylmä, mutta ainakin se oli kuiva. Pito oli ihan ok. Joissain paikoissa oli pölyä. Ihan ok ajo, mutta emme saa tietää, miten hyvä, kun pätkä keskeytettiin.

Tämän jälkeen Ogier nosti esiin mielenkiintoisen yksityiskohdan Neuvillen keskeytyksestä.

– Se ei varsinaisesti ollut hyvä uutinen meille, sillä meillä on nyt käytetyt renkaat seuraavalle pitkälle pätkälle. Muilla on uudet renkaat.

– Mutta sellaista se on joskus. Voimme vain yrittää parhaamme ja katsoa sitten, mitä tapahtuu.

Klo 9.49: Tämä erikoiskoe on peruttu, kertoo kilpailun johtokeskus.

Klo 9.48: Keskeytys tarkoittaa Neuvillen osalta suurella todennäköisyydellä sitä, että hänen matemaattisetkin mahdollisuudet maailmanmestaruuden uusimiseen ovat mennyttä. Merkkimestaruustaisteluun keskeytyksellä ei ole minkäänlaista käytännön vaikutusta, sillä Toyotalle riitti tästä kisasta alun perinkin se, että kaksi kolmesta kuljettajasta ajaa vain maaliin.

Klo 9.45: Tässä Neuvillen ulosajo:

1:50Raju alku päätöspäivään! Thierry Neuville keula edellä kaiteeseenRaju alku päätöspäivään! Thierry Neuville keula edellä kaiteeseen

Klo 9.43: Neuvillen edellä lähtenyt McErlean pääsee maaliin. Hän taipuu Ogierille 8,6 sekunnilla ja voittaa tallikaveri Munsterin neljällä sekunnilla.

Klo 9.40: Hidastusten perusteella näyttää siltä, että Neuville tuli paikkaan liian kovaa. Silta odotti vasemmalle kääntyvän mutkan takana, ja mutkan sisäpuolella oli iso rakennus, eli mutkaan mentiin sokkona. Sillankaidetta suojannut paali putosi jokeen, ja kaide vääntyi pahasti. Pätkä lyödään poikki, ja kaide näyttää niin pahasti vääntyneeltä, että tätä pätkää ei välttämättä enää ajeta...

Klo 9.37: Neuville ulkona! Hän ajaa keula edellä päin sillankaidetta. Matkanteko päättyy juuri ja juuri Saksan puolelle, sillä joki, jonka silta ylittää, on Saksan ja Itävallan rajalla.

Klo 9.34: Munster jää Ogierista reilun sekunnin kilometrillä. McErlean tulee perässä hieman tallikaveriaan kovempaa. Munsterin mukaan tiellä oli pölyä, mutta tilanne oli kuulemma ihan ok.

Klo 9.31: Ogier maalissa. Viikonlopun kovavauhtisin pätkä. Keskinopeus 124,6 kilometriä tunnissa.

– Katsotaan, mitä voimme tehdä. Tämä ei ollut helppo pölyn vuoksi. Isot kiitokset tiimille auton korjaamisesta. Yritämme tehdä parhaamme.

Klo 9 .26: Tämä lenkin ensimmäinen pätkähän on sikäli mielenkiintoinen, että – kuten nimikin kertoo – se ajetaan kahden eri maan alueella. Lähtö on Saksassa, maali Itävallassa.

Klo 9.25: Sitten mennään. Ogier liikkeellä, eli nyt saadaan heti alkuun mittatikku muille. Perjantainahan Ogier valitteli, ettei hän päässyt tiellä olleen pölyn vuoksi hyödyntämään ensimmäistä lähtöpaikkaansa täysimääräisesti. Miten mahtaa nyt olla...

Klo 9.12: Tässä rengasvalinnat päivän kolmelle ensimmäiselle pätkälle:

kuljettaja:talli:kovaa:pehmeää:
Kalle RovanperäToyota 5
Ott TänakHyundai 5
Elfyn EvansToyota14
Takamoto KatsutaToyota 5
Adrien FourmauxHyundai14
Sami PajariToyota 5
Thierry NeuvilleHyundai14
Josh McErleanM-Sport 5

Klo 9.05: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan Keski-Euroopan MM-rallin huipennusta. Edessä on ek-kilometreillä mitattuna verrattain pitkä ajopäivä, jossa on jaossa MM-taistelun kannalta äärimmäisen tärkeitä pisteistä. Kaikkein nälkäisimpänä niitä jahtaa varmasti eilen keskeyttänyt Ogier, joka pääsee päivään parhaalta lähtöpaikalta koko joukon ensimmäisenä.

Jos henkilökohtaista MM-taistelua käydään vielä useammankin kuskin välillä, Toyota tullee tänään valmistamaan viidennen peräkkäisen valmistajien maailmanmestaruuden. Sille riittää mestaruuteen käytännössä se, että kolmikosta Rovanperä–Evans–Ogier vähintään kaksi ajaa kisan maaliin. Viides peräkkäinen mestaruus sivuaisi Citroënin saavutusta vuosilta 2008–2012 ja nostaisi Toyotan yhden päähän Lancian nimissä olevasta ennätysputkesta vuosilta 1987–1992.

Lisää aiheesta:

Ogierin ja Rovanperän erottaa 0,6 sekuntia! Näin Keski-Euroopan MM-rallitrilleri eteni perjantainaSébastien Ogier teki sen taas! Toyota jyräsi kaksoisvoittoon Monte Carlossa – MTV seurasiKalle Rovanperä kaasutteli upeaan voittoon – Chilen MM-ralli huipentui jännitysnäytelmään: MTV seurasiToyotalla Japanissa kolmoisjohto, Esapekka Lapilla väkevä päätös päivään – MTV seurasiKakkostilasta käynnissä hurja taistelu – Kalle Rovanperällä turvalliset asemat Meksikon MM-rallissaToyotalla isot juhlat Espanjan MM-rallissa: Rovanperä sinetöi mestaruuden, Ogier palasi voittajaksi – MTV seurasi
MM-ralliRalliMoottoriurheiluUrheilu
xx.Gregoire MunsterM-Sport+42.33,0
xx.Sebastien OgierToyota+49.48,1
9.Josh McErleanM-Sport+40,0
9.Josh McErleanM-Sport+31,4
9.Josh McErleanM-Sport+12,6
Sebastien OgierToyota 5
Gregoire MunsterM-Sport14

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 10:06
    Thierry Neuville

    Tähän rajuun tärskyyn päättyi Thierry Neuvillen kisa – viimeisetkin mestaruushaaveet savuna ilmaan

  • 06:52
    Elfyn Evans

    Juha Kankkunen ärähti MM-rallissa: "Kovempaa olisi pitänyt päästä"

  • Eilen21:19
    Kalle Rovanperä

    Valtava MM-rallipäivä edessä: Kalle Rovanperä teki pelin hengen selväksi

  • Eilen20:11
    Ralli

    Rovanperä dominoi ja sai apua Tänakilta, Ogier rysäytti ulos – näin Keski-Euroopan MM-ralli eteni lauantaina

  • Eilen19:23
    Sebastien Ogier

    Kankkunen: Ogierilla onnea rajussa ulosajossa – "Auto ihan kympin kunnossa"