Renkaanvaihdon ABC: Näin vaihdat renkaat itse!

Kesärenkaat saat lain puitteissa vaihtaa jo auton alle. Kannattaa kuitenkin tarkkailla sääennustuksia ennen kuin renkaiden vaihtoon ryhtyy. Autoliiton ohjeilla vaihdat renkaat turvallisesti.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että kesärenkaiden vaihdon kanssa ei kannata hätäillä.

– Viime viikolla pääsimme etelässäkin takatalven makuun. Vastaavia kelejä voi vielä olla tulossa. Mikäli suunnittelet lomamatkaa pääsiäisenä pohjoiseen, kannattaa sinne lähteä vielä ehdottomasti talvirenkailla. Lain mukaan nastarenkailla saa ajella tänä vuonna 28.4. asti.

Esitarkistus

Tarkista ensin silmämääräisesti kesärenkaiden kunto: näkyykö renkaan kyljissä vaurioita, kuten pullistumia tai kudosrakenteita. Vaurioitunutta rengasta ei tule käyttää. Mittaa sitten kulutuspinnan pääurien syvyys kaikista renkaista erikseen.

– Lain vaatima minimiurasyvyys 1,6 mm on aivan liian vähän. Autoliitto suosittelee käyttämään kesärenkaita, joiden pääurien syvyys on vähintään 4 mm, kertoo Teppo Vesalainen.

Tarkista myös renkaan kyljestä sen valmistusviikko- ja vuosi. Älä käytä kesärengasta, jonka valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta, vaikka siinä olisikin vielä kulutuspintaa jäljellä.

Kesärenkaina käytetään kesärenkaita.

– Älä aja vanhoja talvirenkaita loppuun ”kesärenkaina”, Vesalainen kieltää.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen vinkit renkaanvaihtoon:

Vesalainen suosittelee hankkimaan oman, tukevan tunkin renkaiden kausivaihtoon, jolloin kaikki neljä rengasta vaihdetaan joko kesä- tai talvirenkaisiin.

– Autojen omat tunkit ovat nykyään aika heppoisia, koska ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tienpäällä – ei kausivaihtoihin.

Tunkin kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei naarmuta auton maalipintaa. Naarmut kun houkuttelevat ruostetta auton rakenteisiin.

Tunkin käyttö

– Ennen auton nostamista tunkilla, tulee varmistaa auton paikallaan pysyminen. Kytke seisontajarru ja vaihde päälle. Käytä lisäksi pyöräkiiloja.

– Vaihda renkaat aina tasaisella ja riittävän kovalla alustalla. Liian pehmeällä alustalla tunkki saattaa painua maan sisään aiheuttaen vaaratilanteen sekä vaurioita autoon.

Vanteissa eroja

– Talvi- ja kesärenkaissa saattaa olla erilaiset vanteet, jolloin myös niiden pultit tai mutterit ovat erilaisia. Varmista aina, että käytät juuri kyseiseen vanteeseen tarkoitettuja pultteja tai muttereita.

– Joissakin alumiinivanteissa käytetään myös soviterenkaita keskireiän yhteydessä. Varmista, että talvivanteiden soviterenkaat lähtevät irti vanteiden mukana, mikäli sellaiset on vanteissa ollut. Varmista myös, että kesävanteissa on soviterenkaat paikallaan, mikäli niitä tarvitaan.

Kiristä ristiin

– Älä kiristä vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin vaan kiristä ne ristiin. Tällä tarkoitetaan, että vanteen keskireiän eri puolilla olevat pultit tai mutterit kiristetään peräkkäin. Näin vanne asettuu suunnitellusti paikoilleen.

Älä vaihda pyörimissuuntaa

– Pyri kuluttamaan rengassarja tasaisesti eli laita viime kesänä edessä olleet renkaat taakse, mikäli renkaiden kunnossa ei ole olennaista eroa.

– Älä kuitenkaan vaihda renkaiden pyörimissuuntaa. Jos kaksi rengasta on selkeästi parempia kuin kaksi muuta, laita paremmat renkaat aina auton taka-akselille – vetotavasta riippumatta.

Kun renkaat on vaihdettu:

Tarkasta paineet

– Tarkasta rengaspaineet joko ennen alle asennusta tai heti sen jälkeen. Oikeat paineet löydät auton käyttöohjekirjasta.

– Kausivaihtojen yhteydessä kannattaa tarkastaa aina myös vararenkaan paine, mikäli autossa on vararengas.

Muista jälkikiristää renkaat

– Renkaat tulisi aina jälkikiristää noin 200 km:n ajon jälkeen, Vesalainen muistuttaa. Jälkikiristys pitää tehdä siitä riippumatta, onko renkaat vaihdettu itse vai onko ne vaihdettu ammattilaisen toimesta.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat